پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

همکاری ایران و روسیه منجر به رشد سریع صنعت فضایی کشور می‌شود / رفع نیازهای استراتژیک کشور در حوزه فضایی با پرتاب ماهواره خیام

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
همکاری ایران و روسیه منجر به رشد سریع صنعت فضایی کشور می‌شود / رفع نیازهای استراتژیک کشور در حوزه فضایی با پرتاب ماهواره خیام

یک تحلیلگر و کارشناس مسائل روسیه گفت: همکاری ایران و روسیه در اجرای پروژه‌های فضایی راهبردی در جهت تأمین منافع هر دو کشور است و به طور ویژه زمینه رشد صنعت فضایی کشورمان را فراهم می‌سازد.

صادق آرامش در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد درخشان تیم اسلحه اپه جوانان ایران در مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیا و کسب مدال ارزشمند برنز در بخش تیمی، اظهار داشت: در ابتدا باید خطاب به برخی دوستان که معتقد بودند این مدال با ارزش در اسلحه اپه در حالی کسب شده که قدرت‌های آسیا حضور نداشتند، بگویم که تیم‌های کره‌جنوبی و ژاپن جزو غایبین در قهرمانی آسیا بودند، اما نباید از یاد ببریم که این دو کشور در رده سنی نوجوانان و جوانان جزو قدرت‌های اصلی آسیا اسلحه اپه به شمار نمی‌روند و در مقابل تیم‌هایی مانند ازبکستان، هنگ‌کنگ، قزاقستان، قرقیزستان و حتی کشور عربستان در این رده‌های سنی حرفی برای گفتن دارند. حتی یک نماینده عربستان به مدال طلای بخش انفرادی رسید و نفر دیگرشان پنجم شد.

سرمربی اسلحه اپه جوانان افزود: خوشحالم که این اپه‌ایست‌ها جوان توانستند با انگیزه بالایی که در طول تمرینات داشتند مزد زحمات‌شان را در قهرمانی آسیا با کسب مدال بگیرند. این مدال حاصل 6 ماه تمرین منظم و پاداش 6 سال تلاش روی این شمشیربازان از رده سنی نوجوانان بوده استو همینجا لازم است زا زحمات یعقوبیان که سال‌ها برای رشته اپه زحمت کشید و همچنین میرشفیعی که به عنوان مدیر تیم‌های ملی زحمات زیادی کشیده‌اند، تشکر کنم. مهمترین دلیل کسب این مدال برنز باور و یقینی بود که بازیکنانم برای کسب مدال داشتند.

وی با تاکید بر لزوم اعزام شمشیربازان اسلحه اپه به مسابقات برون مرزی، گفت: اکنون این مدال برنز که برای اپه ایران تا حدودی دور از انتظار بود، کسب شده و این نتایج نوید روز‌های درخشانی را برای اسلحه اپه ایران می‌دهد. از همین رو لازم است تا نگاه‌ها به اپه تغییر کند تا این اسلحه از زیر سایه سنگین اسلحه سابر خارج شود. خواهش ما از فدراسیون اینست که شمشیربازان اسلحه اپه به صورت مرتب به مسابقات بین‌المللی اعزام شوند تا هم بتوانند بر تجربیات خود بیفزایند و هم رنکینگ خود را ارتقا یا حداقل حفظ کنند.

آرامش با تاکید بر میانگین سنی بسیار خوب تیم جوانان اسلحه اپه، تصریح کرد: شاید باورتان نشود، اما از همین 4 نفری که در قهرمانی آسیا حاضر بودند 2 شمشیرباز برای اولین بار از ایران خارج می‌شدند و تاکنون تجربه هیچ مسابقه بین‌المللی را نداشتند. در حال حاضر 3 نفر از ترکیب 4 نفره تیم جوانان می‌توانند 2 سال دیگر هم در رده سنی جوانان مسابقه دهند. موشحی فقط 17 سال دارد و برزگر و نوری هم 18 ساله هستند. چراغ اپه روشن شده است، اما نیاز به حمایت و سرمایه‌گذاری دارد. درحال حاضر با این مدال برنز از رده 65 رنکینگ جهانی به رتبه 39 صعود کرده‌ایم و با یک حضور 25 رده ارتقا پیدا کردیم.

سرمربی اسلحه اپه جوانان درمورد امکان اعزام به مسابقات جهانی امارات، خاطرنشان کرد: طبق تقویم فدراسیون جهانی قرار است مسابقات جهانی دُبی از نیمه دوم فروردین ماه آغاز شود. پیش از اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا و در صحبت‌هایی که شده بود فدراسیون به صورت تلویحی قول داده بود که هر شمشیرباز یا تیمی که بتواند در قهرمانی آسیا به مدال برسد قطعاً راهی مسابقات جهانی خواهد شد. حتی چند روز پیش هم یکی از مسئولان فدراسیون اعلام کرد که بلافاصله پس از بازگشت به ایران پیگیر اعزام تیم اپه خواهد شد. امیدواریم این اتفاق رخ دهد تا هم کسب تجربه کنیم و هم این که بتوانیم رنکینگ خود را حفظ یا ارتقا دهیم.