جمعه 10 فروردین 1403

همکاری ناسا و نیسان برای ساخت باتری‌هایی با شارژ سریع

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
همکاری ناسا و نیسان برای ساخت باتری‌هایی با شارژ سریع

شرکت نیسان برای تولید خودروهای برقی که در عرض تنها 15 دقیقه شارژ می‌شوند به همکاری با ناسا می‌پردازد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، شرکت خودروسازی نیسان برای ترسیم چشم‌انداز فناوری باتری‌های نسل آینده خود به سایر خودروسازی‌های مشهور پیوسته و قصد ساخت تاسیسات تولید اختصاصی و خودروهای برقی دارد که شارژ آن‌ها تنها 15 دقیقه زمان می‌برد. این شرکت باتری‌های حالت - جامد (Solid-state batteries) ارزان را عنصری کلیدی در این استراتژی می‌داند و بنابر گزارش‌ها به همکاری با ناسا پرداخته تا این ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کند.

گزارش‌ها حاکی از پیوستن نیسان به ناسا برای طراحی باتری‌های حالت جامد است. طبق گزارش آسوشیتدپرس، این دو شرکت به همکاری با محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو خواهند پرداخت تا باتری تولید کنند که اندازه‌ای نصف باتری‌های فعلی خودروهای الکتریکی دارد و می‌توان آن را تنها در 15 دقیقه به طور کامل شارژ کرد.

به گفته‌ی "کازوهیرو دوی"(Kazuhiro Doi)، معاون رئیس شرکت نیسان، ناسا و نیسان هر دو به باتری‌های یکسانی احتیاج دارند.

باتری‌های حالت - جامد جایگزین‌های امیدوارکننده‌ای برای باتری‌های لیتیوم - یون هستند زیرا انرژی چگالی بیشتر، هزینه و زمان شارژ کمتری دارند و نیسان تنها شرکتی نیست که قصد استفاده از این فناوری را دارد.

شرکت فولکس واگن در حال کار با استارتاپ "QuantumScape" است تا باتری‌های خاص خود را ایجاد کند. شرکت تویوتا نیز با پاناسونیک به همکاری پرداخت تا در سال 2020 اهداف مشابهی را دنبال کند. سال گذشته نیز شرکت فورد یک مرکز تحقیقاتی 185 میلیون دلاری برای توسعه و تولید باتری‌های حالت - جامد افتتاح کرد.

تاسیسات تولید نمونه‌اولیه باتری‌های حالت جامد نیسان در مرکز تحقیقاتی آن در کاناگاوا (Kanagawa) در جنوب توکیو مستقر خواهد شد. مهندسان و محققان این شرکت تلاش می‌کنند تا خط تولید را تا سال 2024 راه‌اندازی کنند و قصد دارند تا سال 2028 خودروهای برقی با باتری حالت - جامد را وارد بازار کنند.

در حال حاضر، شرکت نیسان باور دارد که باتری‌های حالت جامد آن به ازای هر کیلووات بر ساعت، 75 دلار قیمت داشته باشند اما پس از سال 2028 این قیمت به حدود 65 دلار به ازای هر کیلووات بر ساعت کاهش پیدا خواهد کرد. این کار باعث می‌شود که خودروهای برقی قیمتی مشابه خودروهای بنزینی پیدا کنند.

"کنیو ناکاگورو"(Kunio Nakaguro) معاون اجرایی که مسئول تحقیق و توسعه در شرکت نیسان است می‌گوید: دانشی که از تجارب ما به دست آمده است از توسعه همه‌ی باتری‌های حالت - جامد پشتیبانی می‌کند و ما فناوری‌های اساسی مهمی به دست آورده‌ایم. در آینده بخش‌های تحقیق و توسعه و تولید ما با یکدیگر کار می‌کنند تا از این مرکز تولید نمونه اولیه استفاده کنند و کاربردهای عملی باتری‌های حالت جامد را تسریع بخشند.

انتهای پیام