جمعه 14 اردیبهشت 1403

هوای اصفهان سالم است / قطعی سامانه سنجش کیفی هوای محیط‌زیست

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
هوای اصفهان سالم است / قطعی سامانه سنجش کیفی هوای محیط‌زیست

اصفهان - میانگین شاخص کیفی هوای اصفهان براساس داده‌های 9 ایستگاه فعال شهرداری امروز بیست و هشتم آبان ماه با عدد 67 وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

اصفهان - میانگین شاخص کیفی هوای اصفهان براساس داده‌های 9 ایستگاه فعال شهرداری امروز بیست و هشتم آبان ماه با عدد 67 وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میانگین شاخص هوای کلانشهر اصفهان در 24 ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز شنبه بیست و هشتم آبان ماه براساس داده‌های دریافتی 9 ایستگاه شهرداری در وضعیت عادی و قابل قبول ثبت شد.

جمشید لقایی با بیان اینکه شاخص کیفی هوا در ایستگاه پایش در خیابان میرزا طاهر با 48 AQI در وضعیت پاک است، افزود: شاخص کیفی هوا در ایستگاه کردآباد نیز با 106 AQI وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: شاخص کیفی هوا همچنین در ایستگاه ولدان (ورزشگاه میثاق) با 69، باهنر و کاوه با 74، رهنان با 62، فیض با 58، فرشادی با 57 و انقلاب با 55 AQI در وضعیت عادی و قابل قبول است.

به گفته مسئول کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان، هم اینک 9 ایستگاه سنجش کیفیت هوای شهرداری اصفهان در مدار است و اطلاعات آن به سرورهای مرکز پایش و نیز آزمایشگاه هوا اداره کل محیط‌زیست ارسال می‌شود.

شاخص کیفی هوا در ایستگاه‌های پایش شهرداری اصفهان، 28 آبان

به گزارش مهر، سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست مربوط به استان و شهر اصفهان، دیروز و امروز کامل قطع است. گفتنی است محیط‌زیست اصفهان پنج ایستگاه پایش در خیابان‌های احمدآباد، رودکی، استانداری، پروین و بزرگراه خرازی این کلانشهر دارد که در دو ماه اخیر به دلیل اختلال در اینترنت همراه، برخی روزها از مدار خارج می‌شوند. ایستگاه‌های پایش هوای محیط‌زیست از اینترنت خطوط ایرانسل استفاده می‌کنند.

بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان از امروز با خروج سامانه ناپایدار بارش‌زا از استان در مناطق مرکزی غبار صبحگاهی و افزایش شاخص الودگی هوا تا اواسط هفته پیش بینی شده است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از 10 میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

هوای اصفهان سالم است / قطعی سامانه سنجش کیفی هوای محیط‌زیست 2