شنبه 14 مهر 1403

هیئتی که با قرآن نسبت نداشته باشد، رسالتش ناتمام است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
هیئتی که با قرآن نسبت نداشته باشد، رسالتش ناتمام است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، امروز 17 تیرماه نشست خبری تشریح برنامه‌های «نهضت ملی زندگی با آیه‌ها» با حضور حجت الاسلام تقی‌زاده؛ دبیر این رویداد و حجت الاسلام باباخانی؛ رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. در ابتدای این نشست حجت الاسلام باباخانی بیان داشت: جریان هیئت کشور، جریان مردمی و فعال و موثری است که این روزها در اوج فعالیت...

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، امروز 17 تیرماه نشست خبری تشریح برنامه‌های «نهضت ملی زندگی با آیه‌ها» با حضور حجت الاسلام تقی‌زاده؛ دبیر این رویداد و حجت الاسلام باباخانی؛ رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام باباخانی بیان داشت: جریان هیئت کشور، جریان مردمی و فعال و موثری است که این روزها در اوج فعالیت خود قرار دارد. مجموع این زیست بوم برنامه مناسکی را دارند. در رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی بناست مفاهیم قرآن در زندگی و متن جریان زندگی مردم وارد شود که اثرات زیادی دارد.

وی افزود: جریان هیئت، جمع مومنانه‌ای برای احیای امر اهل بیت (ع) است. این مفهوم که هیئت از قرآن جدا نیست رویکرد اصلی ما است. اگر هیئتی با قرآن نسبت نداشته باشد، کار خود را به صورت کامل انجام نداده است و هرچه به این موضوع بپردازیم هیئت‌ها پربارتر می‌شوند. با برنامه‌ریزی مشترک، بنا داریم هیئت‌ها امسال قرآنی‌تر باشند چه در فرم برای استفاده از محتواهای شکلی و هنری و هم پرداختن به مفاهیم و معانی با توجه به آیاتی که در زبان علمای ما بیشتر تکرار شده است. در هر موسمی به خصوص محرم به دنبال این هستیم که فضای هیئتی بیش از پیش قرآنی‌تر شوند.

باباخانی ضمن تاکید بر این موضوع که مبلغین هیئت‌ها برای تبیین مفاهیم قرآنی با رویکرد مقاومت و جنبه‌های تمدنی، اجتماعی و دنیای امروز، محتوای لازم را دریافت کرده‌اند خاطرنشان کرد: اهتمام ویژه به آیات تلاوت شده توسط سیدالشهداء از مسیر مکه به کربلا در هیئت‌ها خواهیم داشت. سیدالشهداء اسوه مقاومت بود و این درس را باید از عاشورا به مردم دهیم که هر زمان ایستادگی و مقاومت بوده موجب موفقیت و سربلندی شده و هرجا وادادگی رخ داده موجب ذلت می‌شود.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور بیان داشت: این مفاهیم توسط مبلغان روی منبر، اشعار و نوحه مداحان، برپایی نمایشگاه قرآنی در هیئت‌ها، اجرای پویش آیات قرآنی و حفظ آیات قرآن، به مخاطبان هیئت‌ها ارائه می‌شود. 10 هزار هیئت داریم که فراتر از مناسک برنامه‌های فرهنگی دارند که بستر آماده‌ای برای اجرای این برنامه هستند که در ماه رمضان هم پای کار بودند. هیئت‌های کوچک و مجالسی که صرفاً در محرم هستند، از این مجالس عمدتاً الگو می‌گیرند.

وی یادآور شد: رویداد حماسه هیئت ایجاد شده است تا محورهایی به هیئت‌ها پیشنهاد می‌دهد تا موجب اقدام و عمل در هیئت‌های کوچک شود و در نهایت هم از برگزیده‌ها تقدیر می‌شود. جدای از آن تمرکز روی برنامه‌ها و مفاهیم قرآنی موجب می‌شود که آرام آرام فضای هیئت‌ها قرآنی‌تر شود.

باباخانی ضمن اشاره به اینکه در هیئت‌های مذهبی امسال موضوع مقاومت در جهان را مد نظر قرار داده است، تصریح کرد: پرچم‌دار مقاومت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است مهم‌ترین دستاورد نهضت عاشورا این است که همیشه در زندگی فردی و اجتماعی حق بر باطل پیروزی داشته و باعث سربلندی شده است.

وی در پاسخ به سوال دانشجو در مورد برنامه ویژه سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور برای نوجوانان اشاره کرد: موضوع هیئت‌های دانش‌آموزی برای ما بسیار دارای اهمیت بوده و جزو اولویت‌های اول سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور، پرداختن به این هیئت‌ها است؛ بنابراین ما مجموعه‌ای تحت عنوان مجموعه تشکل‌یار «نخل» را تاسیس کردیم که هیئت‌های نوجوانان را تحت پوشش قرار می‌دهد، محتوا تولید می‌کند و انواع کارگاه‌ها را برای آن‌ها برگزار می‌کند. ما در حدود 23 استان برنامه آموزشی برای هیئت‌های دانش‌آموزی یا بخش نوجوانان هیئت‌های دیگر برگزار کرده‌ایم.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور گفت: ما در حال دنبال کردن این سیر هستیم و جدیت داریم تا از مجموعه‌های نوجوانان کشور، حمایت صورت گیرد تا فضای امیدآفرینی برای آینده فضای هیئت‌های کشور رقم خورد.

پس از باباخانی، حجت الاسلام تقی زاده؛ دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها طی سخنانی بیان کرد: نهضت ملی زندگی با آیه‌ها با دغدغه ارائه محتوا‌های مورد نیاز روز برای مخاطبی مختلف با سلایق گوناگون، گام اول خود را در ماه مبارک رمضان برداشت. این نهضت گام اول خود را با یک موفقیت نسبی پشت سر گذاشت. این موفقیت این بود که حدود 11 میلیون نفر در مسابقات نهضت ملی زندگی با آیه‌ها شرکت کردند و در آزمون تجمیعی 30 سوال از 30 آیه حدود 2 میلیون نفر شرکت داشتند.

وی ادامه داد: گام دوم ما که در تابستان بود، دارای دو جنبه بود. جنبه اول، خودِ زمان تابستان و اوقات فراغتی بود که برای کودک و نوجوان وجود داشت و جنبه دیگر، مناسبت‌هایی بودند که در فصل تابستان واقع شده بودند. شروع تابستان با عید غدیر بود، اکنون محرم، صفر و اربعین را در پیش داریم. در انتهای تابستان نیز ما به 17 ربیع و هفته وحدت می‌رسیم.

دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها گفت: ما متناسب با این زمان‌ها، طراحی‌هایی را داشتیم. یکی از آن‌ها، طراحی مناسبتی بود. ما برای غدیر آیه «الیومَ یئِسَ الَذِینَ کفَرُوا مِن دِینِکم فَلا تَخشَوهُم وَاخشَونِ» را مشخص کردیم که در تبلیغات محیطی شاهد آن بودید. ما فکر می‌کردیم این آیه رنگ واقعی اتفاقی است که در حال رخ دادن است. ما آیهِ محوری دیگری نیز برای محرم انتخاب کرده‌ایم: «مِنَ المُؤمِنِینَ رِجَال صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَهَ». علاوه بر این آیه، 9 آیه دیگر نیز که همه در موضوع مقاومت هستند و در کتابچه «مقاومت و پیشرفت» وجود دارد، آن آیات نیز مکمل هستند.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: تلاش بر این بود که ما از مناسبت محرم بهترین استفاده را برای گامی در جهت قرآنی‌تر شدن هیئت‌ها و منابر داشته باشیم. هنوز هم در فضای مذهبی ما بزرگترین ظرفیت ارتباط با مخاطب، ماه محرم و محتواهای منبر و حضور مردم در هیئت‌ها است.

وی اضافه کرد: ما محتوای کتاب «عشق جهانی» را کاملا ناظر بر همین 10 آیه البته با پرداخت ویژه منبرگونه تنظیم کرده‌ایم. این کتابچه و منبرک نوجوان و بانوان نیز تولید شدند که هنوز چاپ نشده و نسخه پی دی اف آن وجود دارد و در اختیار مبلغین ویژه‌ای دو حوزه قرار گرفته است.

لازم به ذکر است در این نشست، از محصولات نهضت ملی زندگی با آیه‌ها رونمایی شد.

هیئتی که با قرآن نسبت نداشته باشد، رسالتش ناتمام است 2