جمعه 10 فروردین 1403

هیچ ناشری به معنای واقعی ناشر تخصصی شعر نیست / شعر؛ هنری غیراکتسابی با مخاطبان اندک

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
هیچ ناشری به معنای واقعی ناشر تخصصی شعر نیست / شعر؛ هنری غیراکتسابی با مخاطبان اندک

بیگی گفت: هیچ ناشری در کشور صرفا به انتشار کتاب‌هایی با محوریت و موضوع شعر نمی‌پردازد.

پرویز بیگی مدیر مسئول انتشارات فصل پنجم، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره ناشران تخصصی شعر گفت: هیچ ناشری در کشور صرفا به انتشار کتاب‌هایی با محوریت شعر نمی‌پردازد. کسانی که کتاب‌هایی در حوزه شعر منتشر می‌کنند، در کنار شعر، چند کتاب داستان هم چاپ می‌کنند. ناشران پس از مدتی که کتاب شعر منتشر کردند، به دلیل مشکلات فروش شعر و درآمد کم حاصل از فروش آن سراغ انتشار کتاب‌های دیگر می‌روند.

بیشتر بخوانید

او افزود: هیچ ناشری در کشور نمی‌تواند ادعا کند تنها شعر منتشر می‌کند؛ چون ناشر تخصصی شعر یعنی ناشری که صرفا به این موضوع می‌پردازد و تمام ذهنیت، هوش و حواسش در حوزه شعر ایران و جهان و موضوعاتی است که در زیر مجموعه شعر قرار می‌گیرند. از جمله این موضوعات می‌توان به مجموعه شعر، تذکره شاعران و نقد ادبی اشاره کرد.

مدیر مسئول انتشارات فصل پنجم ادامه داد: ناشر تخصصی شعر کتاب‌هایی را در حوزه‌های عروض و قافیه، موسیقی شعر و تمام موضوعاتی که با محوریت شعر نوشته شدند، منتشر می‌کند. اما بسیاری از ناشرانی که تنها کتاب‌های شعر منتشر می‌کردند، پس از یکی دو سال به دلیل سختی و سنگینی کار در این زمینه سراغ انتشار کتاب با موضوعات دیگر رفتند و کتاب‌هایی با موضوعات دیگری با عنوان‌های پنجره داستان یا دریچه داستان منتشر کردند.

او تصریح کرد: درست است هنرمندان هنر‌های دیگر مانند موسیقی، فیلم و حتی بازیگری باید استعداد لازم را در زمینه فعالیتشان داشته باشند، اما این هنر‌ها اکتسابی هستند و با تمرین به شکوفایی می‌رسند؛ اما شعر هنری اکتسابی نیست. شعر باید در خودآگاه و ناخودآگاه شاعر باشد. فرد باید توان خود را تقویت کند تا استعداد بالقوه او در زمینه شعر بالفعل شود.

مدیر مسئول انتشارات فصل پنجم اظهار کرد: همه می‌توانند فیلم، تئاتر و سینما را به اندازه بضاعت خود درک کنند و از تماشای یک فیلم، نقاشی یا خط خوش بهره ببرد؛ اما مخاطب باید برای فهم شعر درکی فراتر داشته باشد تا معنای واقعی شعر را درک کند. از این رو مخاطبان واقعی شعر فراوان نیستند. در حالی که عموم مردم می‌توانند مخاطب رمان باشند، اما این مسئله درباره شعر صادق نیست.

بیگی ادامه داد: شاعر باید شعری بسراید و شخصی باشد که توانمندی درک شعر را داشته باشد. این باعث می‌شود حوزه فروش و درآمد حاصل از شعر کم باشد. از این رو ناشرانی که در حوزه شعر سرمایه گذاری می‌کنند، در تلاشند با حفظ انتشار شعر به انتشار کتاب‌هایی با موضوعات دیگر بپردازند. آنها تنها کتاب‌های رمان یا مرتبط با ادبیات را منتشر نمی‌کنند بلکه سراغ انتشار کتاب در حوزه‌های دیگر از جمله کشاورزی و دانشگاهی هم می‌روند.

انتهای پیام /