جمعه 31 فروردین 1403

واکنش نماینده آذربایجان به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
واکنش نماینده آذربایجان به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان

یک عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در واکنش به بازخوانی سرود محلی آراز آراز توسط رجب طیب اردوغان که مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی این رودخانه بود، گفت: هر کسی که بخواهد از ظن خود در صفوف منسجم ملت ما انشقاق ایجاد کند، خودش را ارزان فروخته است.

حسین حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد شعرخوانی رئیس جمهوری ترکیه در یک رژه نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان اظهار کرد: سرود آراز آراز یک سرود محلی با مضامین نوستالژیک است و اراده سیاسی از آن اراده بعید و بیهوده‌ای است. با این حال اگر کسانی بخواهند آن را احیانا دستمایه اغراض سیاسی خود قرار دهند و الحاق و پیوستی را تصویرسازی کنند باید بدانند که قاعده طبیعت این است که جزء به کل می پیوندد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس با بیان اینکه ما علاقه‌مند نیستیم یک قطعه موسیقی، تصنیف یا شعر را به معنای سیاسی تعبیر و تفسیر کنیم، گفت: چرا که ملت‌های منطقه مسیر صلح و دوستی را برگزیده‌اند و نغمه‌های شوم تفسیر شدنی نیست. ملت ما در قلمرو خودش بسیار متحد است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: به شخصه علاقه‌ای به تفسیر قرینه‌ها و ابهام و کنایه‌ها آنهم از یک تصنیف یا قطعه شعر موسیقی ندارم چرا که صفوف ملت ما در داخل کشور بسیار مستحکم و نظام اجتماعی اقوام ایرانی، دیرینه، مستحکم و آینده‌دار است و هر کسی بخواهد از ظن خود در صفوف منسجم ملت ما انشقاق ایجاد کند، خودش را خسته می کند.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان در یک رژه نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان بیتی از شعر مشهور "آراز آراز" خطاب به رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را خواند که مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی این رودخانه است.

انتهای پیام