شنبه 14 مهر 1403

ورود آب به سدهای خراسان شمالی 31 درصد کاهش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ورود آب به سدهای خراسان شمالی 31 درصد کاهش یافت

بجنورد - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری، ورودی آب به سدهای استان نسبت به مدت مشابه پارسال، 31 درصد کاهش دارد.

وحید واسطه روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری، 149 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شده است که این رقم در مدت مشابه پارسال 31 درصد کم شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری، 126 میلیون مترمکعب آب از سدهای استان خارج شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال، تغییر محسوسی ندارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: میزان ذخیره آب در سدهای استان نسبت به مدت مشابه پارسال 6 درصد افزایش دارد.

واسطه گفت: بهترین وضعیت سدها، مربوط به سد شیرین دره است و اکنون حدود 90 درصد از دریاچه این سد پر است.

وی خاطرنشان کرد: سد بارزو در شهرستان شیروان معادل 56 درصد از ظرفیت خود، پشت مخزن آب ذخیره دارد و اکنون 23 درصد از سد بیدواز در اسفراین، 92 درصد از چری در فاروج، 82 درصد از سد گلول، 74 درصد از سد غلامان و 67 درصد از سد قزلداش پر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: اکنون 60 درصد از ظرفیت 234 میلیون مترمکعبی مخازن سدهای استان پر است.

کاهش 26 درصدی بارندگی

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی هم گفت: میزان بارندگی ها در سال زراعی جاری به نسبت مدت مشابه پارسال، 26 درصد کاهش دارد و نسبت به دراز مدت، 15 درصد افزایش دارد.

مجید بیجندی اظهار داشت: بیشترین میزان کاهش بارندگی در سال زراعی جاری مربوط به شهرستان بجنورد است.

وی افزود: میزان بارندگی در سال جاری (سال شمسی) نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش و در مقایسه با دوره بلند مدت، 50 درصد بیشتر شده است.

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی 234 میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است.

*س_برچسب‌ها_س*