دوشنبه 2 مهر 1403

ورود 50 هزار دانش آموخته آموزش دیده به بازار کار کشور

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
ورود 50 هزار دانش آموخته آموزش دیده به بازار کار کشور

رئیس دانشگاه علمی کاربردی از اجرای طرح آباد برای دانش آموختگان بیکار خبر داد و گفت: امسال مکلف هستیم 50 هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاه‌های دیگر را آموزش داده و وارد بازار کار کنیم.

- اخبار سیاسی -

گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم- زینب امیدی: مهارت محوری یعنی درهم آمیختگی اطلاعات و شناخت فرد از یک موضوع و میزان به کارگیری آن به صورت عملی که هر چقدر دانش و اطلاعات دریافتی توسط ذهن انسان ملموس‌تر و عینی‌تر باشد، توانایی استفاده از این اطلاعات و شناخت بصری در بستر عملی افزایش می‌یابد، بنابراین بدون شک شیوه نوین آموزش فنی و آموزش‌های مهارتی می‌تواند زمینه مناسبی را برای شکوفایی اطلاعات تئوری فراهم کند.

مسئولان وزارت علوم و دانشگاهیان همواره تاکید کرده‌اند که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید به همراه دروس تئوری، دروس عملی هم آموزش داده شود تا دانشجو بتواند بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شود. بر همین اساس مأموریتی را برای دانشگاه‌ها تعریف کردند که بر مبنای آن 30 درصد دروس به سمت مهارتی شدن برود.

جذب بیش از 3 هزار مدرس در دانشگاه علمی کاربردی

حسین بلندی رئیس دانشگاه علمی کاربردی در همین راستا و در خصوص هدف مهارت محور بودن این دانشگاه به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، گفت: دانشگاه ما به همین علت به وجود آمده است. اکثر دانشگاه‌ها با مسئله مهارت محوری مشکل دارند چرا که بیشتر توجهشان به آموزش محوری است، اما چیزی که در جامعه باید به آن پاسخ داده شود نیاز مشاغل است. ما باید بخشی از آموزش را در محل کار آموزش دهیم.

تصویب 3مصوبه برای جهت دهی به فعالیت‌های دانشگاه علمی کاربردی

وی ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی برای محقق کردن آموزش در محل کار با بخش خصوصی همکاری کرده است و حسن این کار این است که شرکت‌های خصوصی محصولاتشان را به بازار می‌رسانند، تجهیزات و امکاناتشان را به روزرسانی می‌کنند. به همین خاطر نیروی انسانی که در این محیط آموزش ببیند قطعا متفاوت از کسی خواهد بود که صرفا در کارگاه یا آزمایشگاه دانشگاه کار کرده است.

تضمین اشتغال شرط ارائه مجوز راه‌اندازی رشته‌ها

بلندی خاطرنشان کرد: ما از همین تجهیزات برای آموزش دانشجویان خود استفاده می‌کنیم و با اعلام رسمی وزارت کار 93 درصد دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی جذب بازار کار می شوند. اگر سالی 30 درصد رشته‌ها را با تضمین اشتغال ارائه کنیم، این برنامه در 3 سال به جایی می‌رسد که تمام رشته‌های ما با رویکرد تضمین اشتغال ارائه می شود، یعنی تمام رشته‌ها با رویکرد تعیین محل اشتغال دانش آموختگان مجوز داده می‌شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: اولین کاری که کردیم حذف تعدادی از کدرشته محل‌ها بود. ما همیشه یک بار پذیرش بودیم یعنی لزومی ندارد به رشته‌ای که مجوز می‌دهیم، سال دیگر تکرار شود. بنابراین برای یک سال زمان دارد و اگر پس از آن نیاز به تمدید داشت این کار صورت می پذیرد. لذا برای دسته بندی بهتر طرح آمایش ملی را انجام دادیم. نتیجه اولیه ما حذف 50 درصد از کدرشته محل‌هایی بود که در دانشگاه اجرا و حدود 4 هزار کدرشته محل می‌شدند.

وی با تاکید بر انعطاف پذیری بدنه ساختاری دانشگاه علمی کاربردی گفت: ما به مدرس‌هایمان مجوز تدریس می دهیم، اما آنها هیچ ارتباط اداری با ما ندارند. ما به آنها مثل همه سازمان‌های بزرگ دنیا که در حوزه فناوری کار می‌کنند یک کد می‌دهیم. پس این امکان برای ما امکان پذیر است که یک باره تصمیم بگیریم 4 هزارو 400 کدرشته محل را حذف کنیم.

تصویب 127 رشته جدید / هر کد رشته محل باید تضمین اشتغال داشته باشد

بلندی افزود: نتیجه بعدی این کار تصویب 127 رشته جدید در کمتر از سه سال بود که تا به حال آنها را نداشته‌ایم. 42 رشته در حوزه IT هستند که طبق برنامه هفتم توسعه نیز 500 هزار نفر باید در این حوزه آموزش ببینند. در حقیقت ما هم نیازسنجی کردیم هم نیاز آفرینی و صاحبان صنعت IT را پای کار آوردیم، آنها با اساتید ما جلسه گذاشتند و برنامه ریزی کردند. در قبال حذف تعداد کدرشته‌هایی که گفتیم بیش از 800 کدرشته محل جدید تصویب شد، مثل حوزه تعمیرات و تجهیزات پزشکی که کشور به آن خیلی احتیاج دارد.

رئیس دانشگاه علمی کابردی یادآور شد: ما قصد داریم هر مجوز جدیدی که به مراکزمان می‌دهیم تضمین اشتغال داشته باشد. برای اولین بار این این شعار توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی مطرح و پرچم تضمین اشتغال به اهتزاز درآمد. دانشجویان ما زین پس یا هنگام تحصیل کار می‌کنند یا پس از اتمام دوران تحصیلشان تضمین اشتغال خواهند داشت.

وی از جذب حدود 9 هزار نفر در سال گذشته خبر داد و گفت: برای سال تحصیلی جدید نیز برای حدود 20 هزار نفر این برنامه را داریم. نکته حائز اهمیت بعدی در خصوص مراکزی است که قبل از این هدف و تضمین اشتغال مشغول به فعالیت بودند. من در دوره ریاست خود به این مراکز گفتم اگر کد رشته محل جدید می‌خواهید باید شما نیز مانند مراکز جدید تضمین اشتغال کنید.

بلندی تصریح کرد: ما مجوزهای مورد نیاز را از وزارت کار برای این مراکز گرفته‌ایم و آنها به مرکز کاریابی تخصصی تبدیل می‌شوند. یعنی از سال آینده سالی 30 درصد از رشته‌هایی که باید مجوز بگیرند باید با بازار کار قرارداد ببندند و تعامل داشته باشند و براساس نیاز آنها کار و نیرو تربیت کنند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: فرق تربیت دانشجوی ما با دانشگاه‌های دیگر این است که ضمن تحصیل مباحث تئوریک به صورت عملی در بازار کار همزمان کار می‌کنند. اگر فرصت برای ادامه ریاست دانشگاه پیدا کنم قصد دارم طی سه الی چهار سال فقط به شرط تضمین اشتغال کار کنم. اگر آموزش در محل کار نداشته باشیم در آینده گرفتار خواهیم شد.

اجرای طرح آباد و آموزش دانش آموختگان برای اشتغال

وی همچنین از اجرای طرح آباد برای دانش آموختگان بیکار خبر داد و گفت: طرحی را تحت عنوان "آباد" یعنی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان را تهیه و در هیئت دولت تصویب کردیم. امسال مکلف هستیم 50 هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاه‌های دیگر را آموزش داده و وارد بازار کار کنیم. تعداد دانش آموختگان بیکار هر شهر را با همکاری استانداری‌های آنها درآوردیم و 50 درصد استانداری‌ها الان دبیرخانه طرح آباد را تشکیل داده‌اند و همه تلاشم برای اجرای این طرح درسال تحصیلی جدید است.

بلندی اظهار داشت: قرار است دانش آموختگان با گذراندن یک دوره دو سه ماهه و کسب گواهی صلاحیت حرفه ای آماده ورود به بازار کار شوند. کسانی هم که در این دوره‌ها به دانش آموختگان آموزش می‌دهند برد مالی خوبی می‌کنند.

جذب سه هزار مدرس با شرط سه سال تجربه کار عملی

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: من معتقدم دانشگاه جامع علمی کاربردی باید پرچم اشتغال را در کشور به دست بگیرد‌. امسال بیش از 3 هزار نفر را به عنوان مدرس جذب می‌کنیم. در جذب مدرسان جدید خود به آنها گفته‌ایم باید حداقل سه سال تجربه کار عملی داشته باشند وگرنه نمی‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. اقدام دیگرما تاثیر بر روی ساختار حکمرانی اجرایی کشور است. من معتقدم کسانی که در دستگاه‌های اجرایی کشور مشغول به فعالیت می‌شوند باید صلاحیت حرفه ای داشته باشند. من اسم این کار را حوزه توانمندسازی وضع موجود گذاشتم که با اهرم صلاحیت حرفه ای آن را قابل اجرا کنیم.

وی در پایان گفت: مشکل کشور ما این است که همه از بهره وری حرف می زنند، اما اگر بخواهیم آن را بالا ببریم باید به بحث صلاحیت حرفه ای توجه کنیم. توانمندسازی که بتواند منجر به صلاحیت حرفه‌ای شود بهره وری کشور را بالا خواهد برد. در نهایت هدف ما آموزش بر اساس نیاز بازار کار کشور و تلاش برای توسعه تضمین اشتغال و اجرای طرح آباد یعنی آموزش فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها است.