سه‌شنبه 24 مهر 1403

وزیر جهاد کشاورزی وارد زاهدان شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وزیر جهاد کشاورزی وارد زاهدان شد

زاهدان - ایرنا - کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه چهارشنبه شب وارد فرودگاه بین‌المللی زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان شد.

وزیر جهاد کشاورزی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی زاهدان مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسوولان دستگاه‌های اجرایی این استان قرار گرفت.

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور پروژه‌های زیربنایی آب و خاک، معاون آب و خاک، رییس سازمان حفظ نباتات و رییس سازمان امور اراضی کشور وزیر جهاد کشاورزی را در این سفر همراهی می‌کنند.

به گفته روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان مقرر است فردا پنجشنبه وزیر جهاد کشاورزی به شمال این استان سفر و از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهوری 807 طرح‌های مهم بخش کشاورزی این استان را افتتاح کنند.

مجتبی مهرابی افزود: فاز نخست طرح انتقال آب به 46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان از شاخص‌ترین طرح‌های قابل افتتاح است.

طرح آب رسانی به 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان به منظور جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن بر کشور، ناپایداری اکوسیستم طبیعی و انسانی منطقه، بالا بودن تلفات انتقال و توزیع آب، تبخیر افزون بر چهار هزار میلی‌متر در سال، وجود اقلیم خشک و رطوبت کم و دمای بالای 48 درجه سانتی‌گراد، وابستگی کامل اقتصادی معیشت و اشتغال مردم به بخش کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

از منظر کارشناسان با توجه به خشکسالی‌های 20 سال سیستان و بلوچستان این طرح میتواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد. سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد. تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.

*س_برچسب‌ها_س*