جمعه 10 فروردین 1403

وزیر علوم: با کمبود خوابگاه در کشور مواجه هستیم

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
وزیر علوم: با کمبود خوابگاه در کشور مواجه هستیم

وزیر علوم با اشاره به اینکه هنوز هم در کشور با کمبود خوابگاه مواجه هستیم گفت: در برخی دانشگاه‌های شهرستانی، امکانات خوابگاهی وجود ندارد و همه خوابگاه‌ها استیجاری هستند. صندوق رفاه دانشجویان از پروژه‌های خیرین در این حوزه استقبال و حمایت می‌کند و بسترهای خوبی برای همکاری فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار جمعی از خیرین آموزش عالی گفت: چه در گذشته و چه زمان معاصر اقدامات زیادی توسط خیرین برای رشد آموزش عالی صورت گرفته است که ساخت خوابگاه دانشجویی و مجتمع های آموزشی تنها بخشی از این اقدامات است.

وزیر علوم تأکید کرد: در کنار استمرار فعالیت‌های گذشته، خیرین می‌توانند با ورود به بحث بورسیه کردن دانشجویان مستعد در رشته‌های مورد نیاز جامعه، دانشجویان شاخص علوم پایه و علوم انسانی، تجهیز آزمایشگاه‌ها و به ویژه حمایت از نخبگان شاغل در شرکت‌های دانش‌بنیان شکل جدیدی به اقدامات نیک خود ببخشند.

دکتر زلفی‌گل ادامه داد: گاهی مشاهده می‌کنیم دانشجویان شاخص و المپیادی رشته‌های علوم پایه به خاطر بازار کار از علاقه خود صرف‌نظر کرده و در رشته دیگری غیر از رشته قبلی ادامه تحصیل می‌دهند که بورسیه کردن این دانشجویان کمک بزرگی به رشد علمی این رشته‌ها است.

وی تأکید کرد: با سرمایه‌گذاری خیرین، نخبگان و مخترعان فعال در حوزه پژوهش و فناوری می‌توانند ایده‌های علمی خود را به یک دانش فنی یا محصول مورد نیاز جامعه تبدیل کنند که در این صورت هم شاهد رشد فناوری در کشور خواهیم بود و هم زمینه فعالیت تعدادی از جوانان کشور فراهم خواهد شد.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به اینکه هنوز هم در کشور با کمبود خوابگاه مواجه هستیم گفت: در برخی دانشگاه‌های شهرستانی، امکانات خوابگاهی وجود ندارد و همه خوابگاه‌ها استیجاری هستند. صندوق رفاه دانشجویان از پروژه‌های خیرین در این حوزه استقبال و حمایت می‌کند و بسترهای خوبی برای همکاری فراهم کرده است.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات خیرین علاوه بر رفع نیاز جامعه، یک سنت ارزشمند اسلامی است گفت: مستندسازی این اقدامات برای ترویج به عنوان یک فرهنگ فاخر و همچنین حفظ آن به عنوان یک میراث معنوی، ضروری است.

وزیر علوم در این نشست از اقدام علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان که چند بلوک ساختمانی در اختیار استانداری را با ظرفیت 400 دانشجو بابت استفاده خوابگاهی به دانشگاه صنعتی همدان واگذار کرده بود، تجلیل کرد.

دکتر زلفی‌گل با اهدای لوح سپاس که به امضای وی و وزیر کشور رسیده بود از این اقدام ارزشمند استاندار قدردانی کرد.

استاندار همدان نیز در این نشست گفت: بزرگترین سرمایه کشور جوانان است و بزرگترین گنجینه خانوده‌ها نیز فرزندان هستند و برای ما به عنوان دولت خدمتگزار مردم، هرگونه حمایت از جوانان یک تکلیف و در حین حال افتخار است.

وی افزود: موضوع اسکان دانشجویان غیربومی در خوابگاه‌های تحت نظر دانشگاه یک ضرورت است و پراکندگی دانشجویان در سطح شهر و اسکان در فضاهای غیرآموزشی آسیب‌هایی را به دنبال دارد.

طرح صندوق رفاه دانشجویان

دکتر مسعود گنجی در این نشست ضمن اعلام نیاز این صندوق به استمرار فعالیت‌های خیرین در زمینه خوابگاه‌سازی گفت: طرح 30،30،40 امسال نیز در هیات امنای صندوق مصوب شده و اجرا می شود.

وی افزود: براساس این طرح، 40 درصد هزینه های احداث خوابگاهرا صندوق رفاه دانشجویان، 30 درصد را دانشگاه محل احداث خوابگاه و 30 درصد را خیرین پرداخت می کنند.

دکتر گنجی اظهار داشت: سامانه ای در صندوق رفاه راه اندازی شده است که خیرین می توانند از تمام مراحل احداث پروژه اطلاع یابند و از نحوه هزینه کرد سرمایه گذاری خود مطلع شوند.

رویکردهای ستاد خیرین وزارت علوم

در ادامه این نشست، دکتر مصطفی زمانیان دبیر ستاد خیرین وزارت علوم با بیان اهمیت کار خیرین و ظرفیت فوق‌العاده‌ای که در این حوزه وجود دارد، گفت: سنت وقف از سنت‌های بسیار دیرین فرهنگ ایرانی است و ظرفیت‌های موجود خیرین بسیار بیشتر از چیزی است که امروز به مرحله اجرا و عمل رسیده است.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا مشارکت دادن خیرین در اداره امور، امری رایج است و بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا عمده بودجه خود را از محل وقف و بنیادهای خیِریه تأمین می‌کنند.

دبیر ستاد خیرین وزارت علوم گفت: در دوره جدید فعالیت این ستاد بنا داریم ضمن استمرار فعالیت‌های سابق، زمینه حضور خیرین در هیأت‌های امنا و اداره دانشگاه‌ها را فراهم کنیم.

دکتر زمانیان با بیان اینکه بسیاری از اعضای جامعه خیرین آموزش عالی از پیشگامان کسب و کار در کشور هستند، گفت: همکاری خیرین با مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان به رشد فعالیت‌های این مؤسسات کمک می‌کند.

دبیر ستاد خیرین آموزش عالی از تدوین تفاهم‌نامه میان وزارت علوم و وزارت اقتصاد خبر داد که در صورت امضای آن، کمک‌های مالی خیرین به بنیادهای خیرین دانشگاه‌ها به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب شود.

محورهای سخنان خیرین

در این نشست تعدادی از خیرین به بیان نظرات خود پرداختند که شامل برنامه‌ریزی هدفمند وزارت علوم و ستاد خیرین برای هدایت سرمایه‌گذاری‌ها در آموزش عالی و تسهیل مشارکت خیرین در پروژه‌ها بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تعدادی از معاونان وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌های کشور نیز در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام