جمعه 27 مهر 1403

وعده ظریف به کارآفرینان: در انتخاب وزرا شرکت داده می‌شوید

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
وعده ظریف به کارآفرینان: در انتخاب وزرا شرکت داده می‌شوید

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد ظریف در نشست اعضای مجمع کارآفرینان ایران، گفت: حاکمیت باید احساس کند که وام دار مردم و بخش خصوصی است. تقریبا بیشتر مسیر‌ها به روی ما بسته شده است، ولی در این 40 سال بخش خصوصی توانسته است سربلند میدان تولید و اقتصاد باشد. وی با بیان اینکه باید قدردان بخش خصوصی باشیم، افزود: ما باید به طور ویژه قدر مردم را بدانیم که به رغم همه مشکلات اقتصادی...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد ظریف در نشست اعضای مجمع کارآفرینان ایران، گفت: حاکمیت باید احساس کند که وام دار مردم و بخش خصوصی است. تقریبا بیشتر مسیر‌ها به روی ما بسته شده است، ولی در این 40 سال بخش خصوصی توانسته است سربلند میدان تولید و اقتصاد باشد.

وی با بیان اینکه باید قدردان بخش خصوصی باشیم، افزود: ما باید به طور ویژه قدر مردم را بدانیم که به رغم همه مشکلات اقتصادی پای کار آمدند.

وزیر سابق امور خارجه گفت: قطعا اکثر شما کارآفرینان اگر سرمایه‌های خود را به خارج از کشور منتقل کنید وضعیت بهتری خواهید داشت، ولی با وجود همه مشکلات و موانع در کشور مانده‌اید و برای ایران خدمت می‌کنید. از این جهت به سهم خودم از شما قدردانی می‌کنم.

ظریف با اشاره به آسیب‌های تحریم بر اقتصاد کشور افزود: دولت جدید برای رفع تحریم و FATF نیازمند حمایت داخلی است. نمی‌توان بدون حمایت داخلی این اقدامات صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه خطر خصولتی‌ها از دولتی‌ها بدتر است، گفت: خصولتی‌ها به نام دولت و بخش خصوصی از رانت‌هایی استفاده می‌کنند و در انتهای کار کسی نمی‌تواند بابت همین رانت آن‌ها را بازخواست کند.

ظریف در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته‌ای با هدف انتخاب وزرای کابینه دولت چهاردهم گفت: دولت منتخب به زودی نامه‌ای را در قالب فراخوان برای دریافت پیشنهاد‌های معرفی تیم اقتصادی دولت به شما کارآفرینان ارسال خواهد کرد تا در کمیته انتخاب وزرا مشارکت داشته باشید.

وی افزود: براساس تصمیماتی که گرفته شده با هدف جوان سازی دولت قرار است 60 درصد از وزرا برای نخستین بار وزیر شوند و شرایط سنی آنان نیز زیر 50 سال باشند.

ظریف ادامه داد: در هر صورت من تحت هرشرایطی با سهم خواهی مخالفم و معتقدم روند انتخاب کابینه باید کاملا شفاف باشد به همین خاطر در نظر داریم بخشی خصوصی را در انتخاب تیم اقتصادی دولت دخیل کنیم. باید این مسیر را با هم طی کنیم و تا جایی که می‌توانیم به دولت در کاهش مشکلات اقتصادی و رفع موانع کمک کنیم. مجمع کارآفرینان با اتاق بازرگانی تفاوت دارد محمدرضا دیانی، رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران در این نشست با اشاره تفاوت مجمع کارآفرینان با اتاق بازرگانی گفت: تفاوت مجمع کارآفرینان ایران با اتاق بازرگانی این است که در مجمع صرفا کارآفرینان و تولیدکنندگان حضور دارند، در صورتی که در اتاق بازرگانی جمع کثیری از کشاورزان، واردکنندگان، صادرکنندگان و تجار عضو هستند. وی با بیان اینکه کارآفرینان می‌توانند برای هر شرایطی خود را آماده کنند، گفت: مجموعه ما به عنوان بخش خصوصی به دنبال گرفتن امتیاز خاصی از دولت‌ها نیست، ما امروز به یک بلوغی رسیدیم و آمادگی این را داریم که به دولت کمک کنیم. دیانی گفت: دولت باید به بزرگ‌شدن بخش خصوصی کمک کند. امروزه در دنیا مجموعه‌های اقتصادی بزرگ در سیاست‌ها موثرند؛ لذا مجموعه بخش خصوصی می‌تواند با ایجاد گفتمان به دولت کمک کند.