چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

پارکبان نباشید!

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
پارکبان نباشید!

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه پارک‌های علم و فناوری برای فعالیت‌های شرکت‌ها مجوزی صادر نکنند، چرا که موجب سرکوب کردن فعالیت آنها می‌شوند، گفت: رؤسای دانشگاه‌ها یا می‌توانند پارکبان باشند یا در حوزه استانی خود تحول‌آفرینی کنند که در این صورت نیاز به مشارکت بخش خصوصی دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری امروز در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری که در محل وزارت علوم برگزار شد، با تاکید بر اینکه در سالیان اخیر پارک‌های علم و فناوری نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کنند، اظهار کرد: در گذشته زمانی که در وزارت علوم جلسه داشتیم، ردیف اول رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و در انتها رؤسای پارک‌ها حضور داشتند، ولی خوشبختانه اتفاقات خوبی در طی سالیان اخیر رخ داده است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید اکوسیستمی برای دانش‌بنیانی کشور ایجاد کنیم و ایجاد آن نیز زمان‌بر است، اظهار کرد: این اکوسیستم یک زیست بوم فناورانه کشور است که قرار نیست پارک‌های فناوری در آن همانند آکواریوم عمل کنند و قرار نیست دولت پول بدهد تا چرخ دنده‌های این اکوسیستم در کنار هم قرار گیرند.

ستاری دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شتاب‌دهنده‌ها، کارخانه‌های نوآوری، مراکز رشد و کارآفرینی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر را از اجزاء چرخ دنده زیست بوم علم و فناوری کشور نام برد و افزود: در این زیست بوم پارک‌های علم و فناوری جزئی از آن هستند و باید تعیین شود که نقش پارک‌های علم و فناوری به‌ویژه پارک‌های استانی چیست؟

معاون علمی رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: رؤسای پارک‌های علم و فناوری یا می‌توانند پارکبان باشند و خود را محصور در و دیوارهای خود بدانند و یا خود را در نقش تحول آفرینی در موقعیت استانی ببینند. اگر پارک‌ها بتوانند در استان خود تحول آفرینی کنند، قطعا خود پارک نیز متحول خواهد شد.

ستاری راه‌اندازی مراکز رشد، کارخانه‌های نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها را زمینه‌ای برای وارد شدن بخش خصوصی در اکوسیستم نوآوری کشور عنوان کرد و گفت: کلید اصلی حرکت این مراکز شتاب‌دهنده‌ها هستند. این شتاب‌دهنده‌ها مانند همه شرکت‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، مالیات می‌دهند و اگر درخواست داشتند، می‌توانند دانش بنیان شوند.

وی با بیان اینکه ما به عنوان کارمندان دولت نمی‌توانیم افراد کارآفرین را شناسایی کنیم، افزود: افرادی که حقوق دولتی می‌گیرند، قابلیت تشخیص و شناسایی افراد کارآفرین را ندارند؛ ولی بخش‌های خصوصی که از جیب خود پول خرج می‌کنند، می‌توانند کارآفرین را شناسایی و هدایت کنند.

وی به تجربیات اولیه معاونت علمی برای حمایت از مخترعان اشاره کرد که با اعطای تسهیلات اقدام به خرید پراید می‌کردند، افزود: این نحوه حمایت از نخبگان به جایی نخواهد رسید، بلکه باید با حضور و مشارکت بخش خصوصی با نسبت سرمایه‌گذاری بیشتر از سوی بخش خصوصی قادر هستیم افراد کارآفرین را شناسایی کنیم.

ستاری خاطرنشان کرد: علاوه بر آن در پارک‌ها نیز باید اجازه دهند تا بخش‌های خصوصی فعالیت‌های خود را توسعه دهند.

ستاری با تاکید بر لزوم تعامل میان پارک‌های علم و فناوری با استان‌ها، گفت: ما امسال در سال خاصی قرار داریم و پیشنهاد می‌کنم که حتما پارک‌های علم و فناوری با استانداران در ارتباط باشند، ولی یادآور می‌شوم که این تعامل بیشتر بر اساس اثرگذاری پارک‌ها در استان‌ها خواهد بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه پیشنهاد می‌کنم که پارک‌های علم و فناوری هیچ مجوزی به شرکت‌ها اعطا نکنند، در این باره توضیح داد: در حال حاضر مجوزهای فراوانی برای شرکت‌ها صادر می‌شود که این امر منجر به سرکوب فعالیت شرکت‌ها می‌شود. بر این اساس است که ما تنها برای شرکت‌های دانش بنیان مجوز صادر می‌کنیم و حتی برای راه اندازی کارخانه‌های نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها از سوی این معاونت مجوزی صادر نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ما در این راستا اعلام کرده‌ایم که هر کسی می‌خواهد وارد کلوپ دانش‌بنیانی شود، باید شرایطی را رعایت کند و اگر ما مجوز دانش بنیانی برای شرکت‌ها صادر می‌کنیم، تنها جنبه تشویقی دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری به طرح‌هایی مانند احمدی روشن توجه داشته باشند، افزود: ما در قالب این پروژه اعلام کرده‌ایم که پروژه‌هایی که در نوع یک اجرایی می‌شود، 50 تا 70 درصد سرمایه از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود و آورده 30 درصدی ما تنها در راستای کاهش ریسک بخش خصوصی خواهد بود. این یک مدل برای توسعه فناوری است که می‌تواند در پارک‌ها اجرایی شود.

وی به وضعیت پارک‌های غیر وابسته به وزارت علوم مانند پارک جهاد دانشگاهی، پارک نفت، پارک ارتباطات و کشاورزی اشاره کرد و افزود: متاسفانه در این پارک‌ها برخی از مدل‌ها دیده نشده و ما تاکید داریم که سازمان تات به پارک فناوری در حوزه کشاورزی تبدیل شود تا بتواند مشکلات بخش کشاورزی را مرتفع کند.

ستاری با بیان اینکه در حال حاضر بخش خصوصی قوی در بخش کشاورزی ایجاد شده است، گفت: این بخش‌ها باید وارد عرصه‌های کشاورزی شوند و با سرمایه گذاری بخش خصوصی چالش‌های این حوزه را مرتفع کنیم، چرا که محصول حاصل تلاش بخش خصوصی است.

وی مهمترین چالش کشور در حوزه دانش بنیان را موضوعات فرهنگی دانست و گفت: مشکل فرهنگی در این حوزه ناشی از بیسوادی است. نمونه آن تلاش برای رفع زباله‌ها است که در طی این سال‌ها به خرید تجهیزات اکتفا شده، ولی مشکلات این حوزه تنها با خرید تجهیزات مرتفع نمی‌شود و این در حالیست که با حضور شرکت‌های دانش بنیان می‌توانیم علاوه بر اشتغال آفرینی این چالش را با روش‌های فناورانه مرتفع کنیم.

ستاری با اشاره به اقدامات مطلوب انجام شده در قالب تبصره 18 با تاکید بر اینکه بسیاری از اختیارات این معاونت به پارک‌ها داده شده است، افزود: پارک‌ها باید در حوزه ارزیابی توجه بیشتری داشته باشند، چرا که مشاهده شده است که درخواست اعطای تسهیلات 100 میلیارد تومانی برای شرکتی فعال در حوزه نساجی شده که این شرکت دانش‌بنیان نبوده است. این در حالیست که ما در جایی قرار داریم که ماشین سازی می‌کنیم و خط تولید را خودمان می‌سازیم.

معاون علمی رئیس جمهوری با اشاره به برخی از درخواست‌ها برای اعطای مجوز دانش بنیانی شرکت‌ها از سوی پارک‌ها گفت: ما درخواست می‌کنیم که شرکت‌ها در سامانه ما ثبت نام کنند و ما در ارزیابی‌ها این شرکت‌ها را هدایت خواهیم کرد، ولی ایجاد پنج پایلوت در پارک‌های علم و فناوری صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به برخی از انتقادها در خصوص دانش بنیان شدن شرکت‌ها، توضیح داد: ممکن است که شرکتی با اعطای سه تا چهار سکه دانش بنیانی خود را احراز کرده باشد، ولی من بدترین برخوردها را تا حد زندان رفتن فرد داشته‌ام، چرا که تلاش داریم که جامعه را متوجه این موضوع کنیم که حوزه دانش بنیان شوخی بردار نیست.

انتهای پیام