یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

پارک‌های بین‌المللی هاب صادراتی محصولات دانش‌بنیان می‌شوند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
پارک‌های بین‌المللی هاب صادراتی محصولات دانش‌بنیان می‌شوند

رئیس پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران گفت: پارک‌های بین‌المللی قرار است هاب صادراتی محصولات دانش‌بنیان باشند، چرا که این پارک‌ها تسهیلگر در حوزه فناوری و نوآوری هستند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زراسوندی؛ رئیس پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری اظهار کرد: وزارت علوم، راه‌اندازی پارک علم و فناوری بین‌المللی را به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران واگذار کرده است.

وی به تفاوت پارک‌های بین‌المللی با سایر پارک‌ها اشاره کرد و افزود: پارک‌های بین‌المللی قرار است هاب صادراتی محصولات دانش‌بنیان باشند چرا که این پارک‌ها تسهیل‌گری در حوزه فناوری و نوآوری هستند.

اصلاح فرآیندهای تخصیص تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

زراسوندی خاطرنشان کرد: از این رو در این پارک‌ها به دنبال جذب واحدهای فناور با گردش مالی بالا هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک شرکت‌هایی با گردش مالی بالایی هستند بر اساس آمارهای این معاونت که بین 150 شرکت را شامل می‌شود و با استقرار این پارک‌ها، فرآیند صادرات برای آنها اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: جامعه هدف دیگر این پارک‌ها که کمتر به پتانسیل آنها توجه شده، ایرانیان مقیم خارج از کشور است که دارای شرکت‌های بزرگ هستند و از آنها دعوت شده تا در این پارک مستقر شوند.

زراسوندی، شرکت‌های خارجی را سومین مخاطبان این پارک را شرکت های خارجی نام برد و یادآور شد: بسیاری از شرکت‌های خارجی در تعامل با شرکت‌های ایرانی هستند.

وی کشورهای عضو اکو، شانگهای و کامستک را از دیگر زمینه‌های تعامل ذکر کرد و با اشاره به ایجاد زیر‌ساخت‌ها برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان گفت: طرح نان (سامانه نظام ایده‌ها و نیازها) سامانه ای برای اعلام نیازمندی‌ها است که مسئولیت آن به پایگاه استنادی ISC واگذار شده است.

زراسوندی افزود: سامانه جان نیز به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: تجاری‌سازی یکی از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است و این سامانه راهی برای معرفی و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان خواهد بود.