دوشنبه 16 مهر 1403

پاسکال کینیار فرانسوی برنده جایزه معتبر اسپانیایی شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
پاسکال کینیار فرانسوی برنده جایزه معتبر اسپانیایی شد

جایزه ادبی فورمنتور اسپانیا، پاسکال کینیار نویسنده فرانسوی را به‌عنوان برنده سال 2023 خود معرفی کرد.

جایزه ادبی فورمنتور اسپانیا، پاسکال کینیار نویسنده فرانسوی را به‌عنوان برنده سال 2023 خود معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ال پایس، هیات داوران جایزه معتبر ادبی فورمنتور اسپانیا با توجه به تسلط پاسکال کینیار در تبارشناسی اندیشه ادبی وبه دلیل مهارتی که در حل غیرمنتظره‌ترین ابعاد نویسندگی دارد از وی به عنوان برنده خود در سال 2023 یاد کردند.

به گفته هیات داوران آثار گسترده این نویسنده فرانسوی خارج از مرزهای متن‌های دیکته شده در زمان خلق شده‌اند و تسلط کامل وی بر زبانی انعطاف‌پذیر و نافذ را عرضه می‌کنند. در بسیاری از کتاب‌های وی دانش خیرکننده و انرژی خلاقانه نشان دهنده ترکیبی از میراث یونانی‌لاتین قرون وسطی و باروک، تفکر شرقی و فلسفه غرب است که ابداعی عظیم در ادبیات جهانی به جای می‌گذارد.

شخصیت‌هایی که این نویسنده در آثارش می‌آفریند شخصیت‌هایی گریزان و پیچیده و در عین حال متراکم و محو هستند که ظریف‌ترین اعماق روان‌شناختی شخصیت انسان را بیان می‌کنند. پاسکال کینیار به عنوان یک نویسنده کالت، این فرصت را در اختیار خوانندگان خود می‌گذارد تا امکانات ضمنی زبان را نیز بشناسند.

در همین حال کلیدهای موسیقایی که در آثار او وجود دارد اجازه می‌دهد تا خواندن کتاب‌های وی تفسیرپذیر و کامل شود. از اینجاست که یک همدستی منحصربه‌فرد، سخت‌گیرانه و شدید از سوی نویسنده به خوانندگانش ارایه می‌شود. هیات داوران همچنین تاکید کرده است: ریشه‌شناسی در آثار این نویسنده به‌عنوان باستان‌شناسی روح و به‌عنوان پرده‌برداری از معنای نهفته، نه خسته و نه صرف شده خود را بروز و در همین حال پیوسته بر قدرت کلمه گواهی می‌دهد. برای همه اینها و به دلیل میراث‌های متافیزیکی، انسان‌شناسی، تاریخی، هنری و فلسفی، و به دلیل تلاش او در زمینه معماهای ادبی روح انسانی، هیات داوران جایزه فورمنتور 2023 به این نویسنده فرانسوی تعلق می‌گیرد.

پاسکال کینیار سال 1948 در ورنویل سور - آور فرانسه در خانواده‌ای از موسیقی‌دان‌ها و متخصصان ادبیات کلاسیک به دنیا آمد. وقتی نوجوان بود، ذائقه‌اش به موسیقی، زبان لاتین، یونانی، مطالعات ریشه شناسی و ادبیات متمایل بود. وی سال 1968 فلسفه را در نانتر نزد امانوئل لویناس، ژان فرانسوا لیوتار و پل ریکور آموخت. او برای انتشارات گالیمار کار کرد و سمت‌های مختلفی داشت تا اینکه تصمیم گرفت همه وقتش را صرف نویسندگی کند.

وی نویسنده بیش از هفتاد اثر از جمله «تالار وورتمبرگ» (1986)، «همه صبح‌های دنیا» (1991، اقتباس شده برای فیلم توسط آلن کورنو)، «تراسی در رم» (2000، برنده جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه)، «ویلا آمالیا» (2006، برنده جایزه بزرگ ژان جیونو)، «سایه‌های سرگردان» (2002 برنده جایزه گنکور)، «همبستگی‌های مرموز» (2011)، «اشک‌ها» (2016) و «عشق به دریا» (2022) است. وی همچنین مقاله‌ها و کتاب‌های غیرداستانی متعددی نوشته که در آنها داستان با تأمل آمیخته شده است. «رساله‌های کوچک» و «آخرین پادشاهی» از آن جمله هستند.

سال 2019، پاسکال کینیار برای مجموعه آثارش برنده جایزه مارگریت یورسنار شد و برای تاثیرش در اشاعه هنر و ادبیات در فرانسه و سراسر جهان، جوایز افتخاری فرانسوی متعددی گرفته که شامل: عنوان شوالیه در سال 1995، سال 2012 کسب عنوان افسر لژیون دونور و سال 2016 عنوان فرمانده می‌شود. وی در پاریس زندگی می کند.

این جایزه که در دهه 1960 تا سال 1967 اهدا می‌شد پس از وقفه‌ای طولانی از سال 2011 دوباره اهدا می‌شود. نام این جایزه از شهر فورمنتور در مایورکای اسپانیا گرفته شده که در گردهمایی‌های ادبی جایگاهی ویژه داشته است. کارلوس فوئنتس در سال 2011، خوان گویتیسولو در سال 2012، خاویر ماریاس در سال 2013، میرکای کارتاریسکو در سال 2018، آنی ارنو در سال 2019 و لودمیلا اولیتسکایا در سال 2022 این جایزه 50 هزار یورویی را دریافت کرده‌اند.

از پاسکال کینیار رمان‌های «تراسی در رم» در سال 1390، «همه صبح‌های دنیا» در سال 1390 و «مادلن در زیباترین صبح جهان» در سال 1394 به فارسی ترجمه شده است.