یک‌شنبه 15 مهر 1403

پالس مثبت پزشکیان برای استفاده از اصولگرایان

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
پالس مثبت پزشکیان برای استفاده از اصولگرایان

مسعود پزشکیان در یک دیدار خصوصی نسبت به استفاده از "کارآمدان اصولگرا" در دولتش ابراز تمایل کرده است.

سرویس سیاست مشرق _ "ماهیت و نحوه چینش کابینه پزشکیان چیست؟"

سؤالی که این روزها بسیاری از مردم و خواص سیاسی به آن می‌اندیشند. و همان سؤال مهمی که البته طبیعتا بیش از همه در ذهن رئیس‌جمهور جدید هم دغدغه‌های فراوانی را ایجاد کرده است.

پاسخ این سؤال اگرچه سهل و ممتنع است و احتمالات زیادی هم پیرامون آن وجود دارد لکن گزینه‌ای که می‌تواند همانند یک کتاب حل‌المسائل ما را به سمت برخی پاسخ‌های صحیح رهنمون شود؛ دوری دکتر پزشکیان از تندروی است.

البته ملاک حال افراد است و ما بر اساس آنچه از سابق و تاکنون از رئیس‌جمهور جدید دیده‌ایم به این قضاوت رسیده‌ایم که دکتر پزشکیان یک "اصلاح‌طلب نجیب و معتدل" است که با تندروی هم موافق نیست.

در کنار این سابقه البته به تازگی خبری هم از پزشکیان نقل شد که امیدها را برای کیفی بودن چینش وزرا در کابینه دولت چهاردهم تقویت می‌کند.

غلامعلی رجایی، فعال چپ و از چهره‌های نزدیک به مرحوم هاشمی به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران به یکی از دیدارهای خود را دکتر پزشکیان اشاره کرده و گفته است:

"فکر می‌کنم که اکثریت دولت آقای پزشکیان اصلاح‌طلب‌ها و معتدلین باشند. من با خود ایشان هم جلسه خصوصی داشتم و پرسیدم که اگر شما در اصولگراها چهره برجسته و شاخصی ببینید، استفاده می‌کنید؟ گفتند که من حتما این کار را می‌کنم. گفتم این را به مردم اعلام کنید که دولت شما می‌تواند مثل دولت آقای هاشمی، «دولت کار» باشد. من در آقای پزشکیان این اعتدال و انصاف را می‌بینم که به سمت نخبگان، اگرچه سلیقه‌هایشان جور نباشد، توجه داشته باشند."[1]

این خبر منقول از رئیس‌جمهور جدید که به نظر می‌رسد خبر متقنی هم باشد اگر در کنار سابقه نجابت و تندرو نبودن آقای پزشکیان قرار بگیرد؛ نوید امیدوارکننده‌ای برای کابینه چهاردهم است.

در این زمینه تجربه کاری دولت آقای روحانی هم وجود دارد که از چند چهره اصولگرا در برخی سمت‌های کلیدی استفاده کرد و توانست همسویی خوبی هم در راستای اهداف خود ایجاد کند.

اگرچه به نظر می‌رسد اگر پزشکیان هم بخواهد از نخبگان اصولگرا استفاده کند؛ همچون روحانی در روزهای اول با برخی حملات مواجه شود.

اما اگر این نیروهای به کار گرفته شده کارآمد و نخبه باشند؛ حملات یاد شده به مرور کمرنگ خواهد شد و نمی‌تواند خللی در کار دولت او ایجاد کند.

دکتر پزشکیان با به‌کارگیری تعداد بیشتری از نیروهای نخبه اصولگرا به نسبت کابینه روحانی می‌تواند عقلانیت و نخبه‌محوری خود و دولت متبوعش را تثبیت کند و از ثمرات "کارآمدی" بهره‌مند شود.

***

1_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1636666

پالس مثبت پزشکیان برای استفاده از اصولگرایان 2