یک‌شنبه 15 مهر 1403

پراکندگی های فراوان فرونشست زمین در خراسان شمالی / لزوم توجه جدی به تهدیدهای زمین شناسی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
پراکندگی های فراوان فرونشست زمین در خراسان شمالی / لزوم توجه جدی به تهدیدهای زمین شناسی

حسنعلی حسین زاده گفت: با توجه به اینکه فرونشست زمین از جمله بحران های زمین شناسی است، با مطالعات انجام شده در استان خراسان شمالی، بروز این پدیده با پراکندگی بسیار مشاهده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسنعلی حسین زاده، نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور در گفت و گو با عصراترکاظهار کرد: با مطالعات انجام شده، مشخص شده است که پدیده فرونشست زمین در استان خراسان شمالی پراکندگی بسیار دارد.

حسین زاده گفت: تا به کنون در مناطق شمال بجنورد (حاشیه رودخانه اترک)، در منطقه شمال شهرستان فاروج، در اطراف شهرستان شیروان همچنین در منطقه شمال شهرستان اسفراین این پدیده رخ داده است و مشاهده شده اند.

وی بیان کرد: هر سال به طور متوسط بین دو تا چهار سانتی متر در این مناطق فرونشست رخ می دهد.

نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور استفاده بی رویه از منابع آبی زیرزمینی و کاهش سطح این منابع را علت اصلی در بروز این پدیده زمین شناسی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: روش های بهره برداری از منابع آبی در استان برای امور کشاورزی و صنعت باید اصلاح شوند.

حسین زاده افزود: این در حالی است که همچنان بیشترین سطح از زراعت و باغداری در استان به روش سنتی و با بهره برداری بسیار از منابع آبی اجرایی می شود.

وی یادآور شد: منبع تخصیص آب به صنایع باید تغییر کند و استفاده از پساب جایگزین منابع آب های زیرزمینی و سطحی شوند.

نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور تاکید کرد: در صورتیکه این مسئله فرونشست در استان مدیریت نشود در آینده به بحران تبدیل خواهد شد.

وی همچنین به مسئله رانش نیز اشاره کرد و گفت: این اتفاق در ارتفاعات رخ می دهد.

وی بیان کرد: هنگامیکه از پوشش در مراتع بهره برداری بی رویه انجام می شود در هنگام بارش ها، خاک های سطحی شسته و به روان گِل تبدیل می شوند و از شیب ارتفاعات به سوی دامنه ارتفاعات پایین خواهند آمد.

حسین زاده خاطرنشان کرد: با مطالعات انجام شده، مشخص شده است که مناطق شمال شهرستان اسفراین و مناطق شمال شهرستان شیروان مستعد رانش زمین هستند.

انتهای پیام /