یک‌شنبه 8 مهر 1403

پرتاب ماهواره سنجش از دور ظفر در بهار 1402

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
پرتاب ماهواره سنجش از دور ظفر در بهار 1402

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری دانشجو، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اواخر سال گذشته در حاشیه مراسم روز ملی فناوری فضایی اعلام کرد ماهواره «ظفر» در سه ماه نخست 1402 پرتاب می‌شود. اواخر بهمن 1398 ماهواره ظفر 1 با ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب شد، اما سرعت تزریق آن به حد ممکن نرسید و نتوانست در مدار باقی بماند. پس از این اتفاق، وزارت ارتباطات از ساخت ماهواره ظفر خبر داد....

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری دانشجو، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اواخر سال گذشته در حاشیه مراسم روز ملی فناوری فضایی اعلام کرد ماهواره «ظفر» در سه ماه نخست 1402 پرتاب می‌شود.

اواخر بهمن 1398 ماهواره ظفر 1 با ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب شد، اما سرعت تزریق آن به حد ممکن نرسید و نتوانست در مدار باقی بماند. پس از این اتفاق، وزارت ارتباطات از ساخت ماهواره ظفر خبر داد. نمونه دوم ماهواره ظفر، ماهواره‌ای با همان ماموریت‌های ظفر 1 اما با کیفیت و امکانات بیشتر است.

ماهواره سنجش از دور ظفر که نتیجه تلاش چند ساله دانشمندان حوزه فضایی است، در دانشگاه علم و صنعت و در 2 نسخه ساخته شد. ماهواره‌ای که نسخه نخست آن با دوربین تصویربرداری با کیفیت 25 متر پرتاب شد اما نتوانست به سرعت مدنظر برسد و فرایند قرارگیری آن در مدار موردنظر به صورت 100درصد موفقیت‌آمیز نبود.

دومین نسخه این ماهواره که به دوربین 16 متری مجهز شده، در صف پرتاب قرار دارد و به‌زودی به مدار تزریق خواهد شد. 95 درصد از تجهیزات این ماهواره، تولید بومی است.