جمعه 7 اردیبهشت 1403

پرواز خفاش بدون بال در هالیوود

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
پرواز خفاش بدون بال در هالیوود

شرکت دی‌سی کامیکز و برادران وارنر بعد از خروج افلک از پروژه بتمن، فیلمسازان قدری چون مت راس، ریدلی اسکات، جورج میلر، گاوین اوکانر و دنیس ویلنووه را نامزد جایگزینی او کرده بودند.

 به گزارش مشرق، شاید آنها بعد از دیدن بتمن ریوز کمی سرخورده شده باشند اما واقعیت این است که سری جدید این اکشن ابرقهرمانانه قرار بود داستان مرد خفاشی را وارد مرحله تازه‌ای کرده و حال‌وهوایی تقریبا متفاوت به کل این مجموعه کمیک‌استریپی بدهد. البته اولین قسمت سه‌گانه ریوز هم مثل بقیه اکشن‌های ابرقهرمانانه چند سال اخیر سینما که از فانتزی فاصله گرفته و داستان‌هایشان را به زبانی تلخ تعریف می‌کنند، همین راه را دنبال کرده و شخصیت بتمنی ارائه می‌دهد که دل گرفته و غمگین است و پرسش‌های زیادی در سر دارد و در پی یافتن پاسخ‌هایی مناسب برای آنهاست.

منتقدان سینمایی همیشه روی تفاوت‌های ابرقهرمانان داستان‌های شرکت دی‌سی کامیکز با شرکت رقیب یعنی مارول تاکید داشته‌اند. برخلاف ابرقهرمانان مارول که موجوداتی استثنایی و بزن‌بهادر هستند، ابرقهرمانانه دی‌سی کامیکز بیشتر اهل تفکر هستند و کمتر اکشن‌کاری انجام می‌دهند. در یک دهه گذشته و بعد از شروع همکاری کریستوفر نولان با کمپانی برادران وارنر در تولید سه‌گانه بتمن، او رنگ و بوی تازه‌ای به داستان‌های ابرقهرمانانه زد و آن را از شکل و شمایل فانتزی و نوجوان‌پسندانه دور و به عالم واقعیت نزدیک‌تر کرد. این کار با استقبال بسیار بالای منتقدان روبه‌رو شد و تماشاگران سینما هم با بلاک‌باستر کردن آنها نشان دادند از این تغییر اساسی و جدی، راضی هستند.

 در حال و هوای تغییرات

بتمن ریوز هم در حال‌وهوای تغییراتی که نولان در این مجموعه فیلم ایجاد کرد سیر می‌کند. این بتمن پیش درآمدی بر بتمن‌های قبلی نیست و با این وجود، داستان مرد خفاشی را به دورانی قبل از شروع داستان تریلوژی نولان می‌برد. ریوز و مدیران دی‌سی کامیکز از آن به‌عنوان نسخه احیا شده بتمن اسم می‌برند. بروس وین / بتمن فیلم که توسط رابرت پاتینسون بازی می‌شود، بسیار جوان‌تر از بتمن نولان است و طبق داده‌های فیلم که می‌گوید داستانش 20سال بعد از قتل پدر و مادر بروس اتفاق می‌افتد، مرد خفاشی ماجرا باید 25سال سن داشته باشد.

بتمن که مدت کوتاهی است هویت خود را عنوان کرده و با مظاهر خشونت و قتل و غارت در گاتام‌سیتی مبارزه می‌کند، هنوز به چشم بسیاری، موجودی ناشناخته و غیرقابل اطمینان است. جیمز گوردون (جفری رایت) از معدود افسران پلیس سالم اداره پلیس گاتام‌سیتی است که به بتمن اعتماد دارد و در جریان مبارزه با فساد در بین سیاستمداران و ماموران فاسد به او کمک می‌کند. زمانی که سروکله طراح معما / ادوارد نشتون (پل دانو) پیدا می‌شود که یک‌سری قتل‌های پی‌درپی را سازمان می‌دهد، بتمن و گوردون جست‌وجو برای پیدا کردن این موجود خطرناک را آغاز می‌کنند.

هدف طراح معما، کشتن چهره‌های فاسد بانفوذ در بین ماموران پلیس و سیاستمداران است و به‌زودی خود بتمن طعمه اصلی او می‌شود. مرد خفاشی در کنار تلاش برای پیدا کردن طراح معما و خنثی کردن توطئه برای نابودی گاتام‌سیتی توسط او، باید دلیل ضدیت این روانی آدمکش با خودش و خانواده‌اش را نیز دریابد.

طرح تولید سری جدید بتمن در سال 2013 و بعد از آن‌که بن افلک برای بازی در نقش بتمن انتخاب شد، شکل جدی به خودش گرفت. افلک در کنار بازی در نقش این ابرقهرمان قرار بود یکی از تهیه‌کنندگان و همچنین کارگردان و نویسنده فیلمنامه آن باشد. اختلاف او با تهیه‌کنندگان بر سر نوع نمایش شخصیت بتمن باعث اخراجش از پروژه شد. ریوز وارد کار شد و دست به نگارش دوباره فیلمنامه زد. او تصمیم گرفت داستان را به عقب بکشد و جنبه‌های کارآگاهانه شخصیت بتمن را قوی کند. این نکته در بتمن‌های قبلی سینما چندان مورد توجه قرار نگرفته بود. تلاش ریوز، نزدیک کردن ماجراجویی‌های بتمن به مجموعه فیلم‌های دلهره‌آور و تعلیقی آلفرد هیچکاک و فضای جدید هالیوود بود. با انتخاب پاتینسون در سال 2019‌، مشخص شد تماشاگران قرار است با بتمنی جوان‌تر از بتمن‌های قبلی سروکار داشته باشند.

 خروج پر سود

شرکت دی‌سی کامیکز و برادران وارنر بعد از خروج افلک از پروژه بتمن، فیلمسازان قدری چون مت راس، ریدلی اسکات، جورج میلر، گاوین اوکانر و دنیس ویلنووه را نامزد جایگزینی او کرده بودند. ریوز با طرح‌ها و ابتکارات تازه خود توانست تهیه‌کنندگان فیلم را مجاب کند تا وظیفه کارگردانی سری تازه را به او بسپارند. این فیلمساز خودش از طرفداران پروپاقرص مجموعه بتمن است و تمام تلاش خود را انجام داد تا در راس فهرست نامزدهای کارگردانی قرار گیرد.

توافق بین طرفین، سال 2017 حاصل شد و برادران وارنر به ریوز اجازه داد دخل و تصرف‌هایش را در فیلمنامه انجام دهد. او به اطلاع تهیه‌کنندگان رساند فیلمنامه افلک آن چیزی نیست که او قصد ساختنش را دارد. دلایل ریوز مورد قبول برادران وارنر قرار گرفت و آنها شرط کارگردان برای آزادی عمل ابتکارات خلاقانه را پذیرفتند. این جمله ریوز به برادران وارنری‌ها که می‌خواهد بتمن مؤلف خود را ارائه دهد، خیلی به مذاق سرمایه‌گذاران بتمن خوش آمد. البته مدیران برادران وارنر قبل از آن با ریوز در اکشن دلهره‌آور و آینده‌نگرانه «سیاره میمون‌ها» کار کرده بودند و سبک کارش را می‌شناختند و می‌دانستند می‌توان به او اعتماد کرد.

 دردسرهای کووید - 19

فیلمنامه ریوز که اواسط سال 2017 آماده شده بود، به‌دلیل شیوع کرونا تا مدتی جلوی دوربین نرفت. کووید 19 همچنین اکران عمومی فیلم را که برای زمانی زودتر تعیین شده بود تغییری چندباره داد. برخلاف بقیه فیلم‌های نمایش داده‌شده برادران وارنر در سال 2021 که اکران همزمان استریم داشتند، بتمن ریوز تنها در سالن‌های سینما به نمایش درآمد و پخش آن در پلتفرم‌های دیجیتالی به 45 روز بعد از نمایش عمومی موکول شد. تماشاگران سینما در آمریکای شمالی نزدیک 370میلیون دلار برای تماشای آن پول پرداخت کرده‌اند و فروش آن در بقیه کشورهای دنیا حدود 390میلیون دلار بوده‌است.

مدیران برادران وارنر از موفقیت جهانی 751میلیون دلاری آن (که هنوز هم ادامه دارد و این رقم بیشتر خواهد شد) راضی هستند. فیلم که تا اینجا پرفروش‌ترین محصول سینمایی سال جدید بوده، با هزینه تولید کلان حدود 200میلیون دلار ساخته شده‌است. نقدهای مثبت منتقدان به کمک فیلم آمده و آن را به‌عنوان یکی از آثار مطرح سال معرفی کرده‌است. بسیاری از آنها بتمن را فیلم نوآری کمیک‌استریپی لقب داده‌اند. قبل از بتمن ریوز از این فیلم به‌عنوان یک تریلوژی اسم برده شده و مشخص است دو قسمت بعدی آن هم وارد مرحله تولید خواهد شد. با این حال، هنوز تهیه‌کنندگان فیلم چیزی در این باره نگفته‌اند. این در حالی است که ساخت دو اسپین‌آف تلویزیونی از فیلم با نام‌های «پنگوئن» و «آکرام» در ارتباط با شخصیت منفور پنگوئن (با بازی کالین فارل) و تیمارستان آکرام به‌عنوان یک خانه جن‌زده قطعی شده‌است.

منبع: روزنامه جام جم

پرواز خفاش بدون بال در هالیوود 2
پرواز خفاش بدون بال در هالیوود 3
پرواز خفاش بدون بال در هالیوود 4