یک‌شنبه 17 تیر 1403

پزشکیان چه برنامه‌ای برای بنزین دارد؟/ واهمه عمومی از تکرار اتفاقات آبان 98

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
پزشکیان چه برنامه‌ای برای بنزین دارد؟/ واهمه عمومی از تکرار اتفاقات آبان 98

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - حنانه فقیه منزه: سه شنبه شب با برگزاری آخرین مناظره انتخابات فرصت نامزد‌های ریاست جمهوری برای ارائه برنامه‌های اقتصادی خود از قاب تلویزیون به پایان رسید. سوال مهمی که طی مناظرات و برنامه‌های اختصاصی کاندیدا‌ها در دور اول و دوم انتخابات از نامزد‌ها پرسیده شد، راهکار آن‌ها درخصوص حل ناترازی انرژی به ویژه بنزین، بود. مسعود پزشکیان در آخرین مناظره دور دوم...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - حنانه فقیه منزه: سه شنبه شب با برگزاری آخرین مناظره انتخابات فرصت نامزد‌های ریاست جمهوری برای ارائه برنامه‌های اقتصادی خود از قاب تلویزیون به پایان رسید. سوال مهمی که طی مناظرات و برنامه‌های اختصاصی کاندیدا‌ها در دور اول و دوم انتخابات از نامزد‌ها پرسیده شد، راهکار آن‌ها درخصوص حل ناترازی انرژی به ویژه بنزین، بود.

مسعود پزشکیان در آخرین مناظره دور دوم انتخابات در جواب سوال مجری مبنی بر برنامه وی درباره حل ناترازی بنزین به مسائل کلی در این حوزه اشاره کرد و مانند برنامه‌های گذشته جواب مشخصی به این پرسش نداد. پزشکیان در این مدت تنها به چند نکته درخصوص مصرف بنزین از جمله سوبسید بالا برای پرمصرف‌ها و آگاهی مردم درصورت افزایش قیمت‌ها اشاره کرده و ارائه راه‌حل دقیق برای کاهش ناترازی را به بعد از انتخاب شدن و مشورت با کارشناسان ارجاع داده است. این در حالی است که مردم برای انتخاب اصلح نیاز به شنیدن برنامه‌های کاندیدا‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر دارند و بیان مشکلات نمی‌تواند در این تصمیم‌گیری کمک کننده باشد.

پیش از این پزشکیان در خصوص حل مسئله بنزین به ایجاد بازار آزاد اشاره کرده و گفته بود: بنده معتقدم قیمت بنزین باید قیمت بازار آزاد یعنی 20 تا 25 هزار تومان باشد اما در کنار به هر فرد سهمیه مشخصی از بنزین اختصاص دهند. در صورت مصرف نشدن این سهمیه نیز فرد می‌تواند آن را در بازار به فروش برساند.

پیش از مناظرات تصور می‌شد که برنامه مسعود پزشکیان درباره بنزین گفته‌های سابق وی باشد اما او در این باره نه تنها برنامه‌ای ارائه نداد بلکه در یکی از مناظرات گفت: آن موقعی که حرف بنزین 25 هزار تومانی را زدم که در دولت نبودم. من نگاهم این است که باید محرومان را دید.

علی عبدالعلی زاده رئیس ستاد پزشکیان نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص گرانی بنزین بیان کرده بود که دولت اگر دولت تعاملی باشد، همین کارشناسان که می‌گویند بنزین باید 50 هزار تومان شود را به تلویزیون می‌فرستد تا در طی دو سه ماه در چندین برنامه تلویزیونی با حضور موافقان و مخالفان درباره گران شدن حامل‌های انرژی صحبت کنند. مردم حرف‌ها را می‌شنوند که چرا گران شود. حالا که مردم پذیرفتند و دیدند که چاره‌ای نیست و باید گران شود، بگویند دو مطلب باید در اینجا وجود داشته باشد، نخست اینکه چگونه گران کنیم؟ آیا این 50 هزار تومان یکباره گران شود یا اینکه طی یکسال یا دو سال گران کنیم؛ طبق این برنامه به اینجا برسانیم.

در نهایت پاسخ پزشکیان به سوال‌های متعددی که از وی درباره حل مسائل بنزین پرسیدند در صحبت‌هایی خلاصه می‌شود که اشاره به تخصیص بنزین براساس عدالت و حذف سوبسید، واردات خودرو برای کاهش هزینه مصرف بنزین و آگاهی دادن به مردم پیش از اجرای سیاست‌های قیمتی، دارد.

از سوی دیگر آنچنان برنامه رقیب پزشکیان هم در رابطه با بنزین شفاف نیست. سعید جلیلی صحبت از طرح وان می‌کند؛ طرحی که به نظر می‌رسد ظرف یک دهه گذشته در دولت سایه اقدامات کارشناسی و زیرساختی روی آن انجام شده است. در این طرح قرار است به هر شهروند ایرانی میزان مشخصی برق، بنزین و گاز تخصیص پیدا کند و اگر این میزان استفاده شد و نیاز به تامین بیش از آن داشت مجبور به تهیه از دیگر شهروندان باشد.

در طرح جلیلی صحبت از افزایش قیمت نیست اما میزان سهمیه هر فرد نیز بیان نشده است یا مشخص نیست قیمتی که افراد بخواهند بیش از سهمیه خود استفاده کنند با چه قیمتی محاسبه می‌شود.