چهارشنبه 18 مهر 1403

پس از دو قرن، ذخایر ژنتیکی کشور سامان یافت

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
پس از دو قرن، ذخایر ژنتیکی کشور سامان یافت

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن ابراز خرسندی از تصویب قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور گفت: پس از دو قرن، ذخایر ژنتیکی کشور سامان یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن ابراز خرسندی از تصویب قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور گفت: پس از دو قرن، ذخایر ژنتیکی کشور سامان یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در هفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای تحقیقات کشاورزی، ضمن ابراز خرسندی از تصویب قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور گفت: بعد از دو قرن، ذخایر ژنتیکی ما سامان یافته و پس از یک دوره طولانی که خروج منابع ژنتیکی از ایران اتفاقی ساده و پرتکرار شده بود؛ در حال حاضر سازوکار ورود و خروج منابع ژنتیکی در کشور نظام‌مند شده است.

وی تاکید کرد: رؤسای مؤسسات تابعه سازمان تات باید از طریق برگزاری نشست با تمام سازمان‌های مرتبط از جمله گمرک، آنها را نسبت به اهمیت موضوع ذخایر ژنتیکی توجیه کنند.

رئیس سازمان تات با تاکید بر لزوم پیگیری تصویب نسخه پشتیبان ژنتیکی در شورای عالی امنیت ملی افزود: مرکز مدیریت ذخایر ژنتیکی به عنوان یک مجموعه ستادی باید نقطه اصلی تبادل مواد ژنتیکی در کشور باشد.

وی در خصوص چارچوب قانونی آئین‌نامه‌های تشویقی اظهار کرد: تمام این آئین‌نامه‌ها ابزاری در جهت تحقق اهداف سازمان و مؤسسات است و آن‌چه در تدوین این آئین‌نامه‌ها اهمیت دارد، اندیشیدن تدابیر لازم در جهت نیل به این اهداف است.

خیام‌نکویی با تاکید بر ضرورت تشویق افرادی که در راستای اهداف راهبردی سازمان تلاش می‌کنند، افزود: در مجموعه‌های علمی پژوهشی نظیر سازمان تات، باید بین کسانی که کارهای شاخص انجام می‌دهند با دیگران تمایز قائل شد، زیرا خروجی کار این افراد روی تحقق اهداف سازمان تأثیرگذار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان تات با اشاره به رویدادهای پیش روی این سازمان اظهار کرد: همایش بین‌المللی زنان روستایی و عشایری و مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا در تاریخ 24 مهر ماه با حضور رئیس‌جمهور یا معاون اول وی برگزار خواهد شد و میهمانان ویژه‌ای از جمله سفرای کشورهای مختلف، مدیرکل فائو و مدیرکل سیرداپ در آن حضور خواهند داشت.

وی افزود: همایش ترویج نیز در تاریخ 8 آبان ماه با همکاری مؤسسه آموزش و ترویج با وزارت جهاد کشاورزی برگزار و سپس جشنواره رقم 15 آبان ماه برپا می‌شود.

خیام‌نکویی ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه ارقام گیاهی در دی ماه ادامه داد: مراسم تجلیل از کشاورزان برتر و پیشرو نیز در نخستین ماه زمستان با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ این جلسه با دستور کار، بررسی شیوه‌نامه نحوه انتخاب سرآمدان پژوهشی و دستورالعمل خروج منابع ژنتیکی و نقش مؤسسات در سطح‌بندی منابع ژنتیکی، با حضور سرپرست دفتر حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان تات، معاونین و رؤسای مؤسسات ملی تحقیقاتی این سازمان برگزار شد.