چهارشنبه 4 مهر 1403

پلیس: اعلان قرمز "رامین" صادر نشده؛ قوه قضائیه: صادر شده!

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
پلیس: اعلان قرمز "رامین" صادر نشده؛ قوه قضائیه: صادر شده!

دستگاه قضا از اعلان قرمز برای یاسین رامین خبر می‌دهد اما فراجا و پلیس بین‌الملل صدور اعلان قرمز برای این محکوم را تکذیب می‌کنند و این فرد محکوم شده در پرونده هلال احمر و واردات شیرخشک‌ها همچنان علیه کشورمان مشغول مصاحبه‌های مختلف تلویزیونی است!

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نام "یاسین رامین" طی این سالها به دلیل محکومیت در پرونده هلال احمر و شیرخشک‌های وارداتی در رسانه‌های کشورمان مطرح شده است؛ شهرت یاسین رامین به پرونده واردات شیرخشک‌های آلوده و مسائل تخلفات مالی مرتبط با شرکت رشد هلال احمر مربوط است. پرونده‌ای که سال 1393 آغاز و در آن اعلام شد که رامین در جریان واردات شیرخشک‌های آلوده از آلمان، پول‌های هلال احمر را به صورت غیرقانونی مصرف کرده است.

اتهام و حکم یاسین رامین چیست؟

شرکت رشد که توسط یاسین رامین اداره می‌شد، واردکننده محصولات دارویی و پزشکی به ایران بود. هلال احمر او را متهم کرد که مبالغ زیادی را برداشت و از آن سوءاستفاده کرده است. این موضوع به یکی از پرونده‌های پیچیده و جنجالی مالی در ایران تبدیل شد که شامل مواردی مانند خیانت در امانت و فساد مالی بود.

با رای دیوان عالی "یاسین رامین" به 3 سال حبس محکوم شد

یاسین رامین در این پرونده ابتدا به 17 سال حبس و رد مال 2 میلیون یورویی محکوم شد اما پس از اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر، حکم بدوی لغو و رامین تبرئه شد. در نهایت، پس از بررسی در دیوان عالی کشور، رأی تبرئه نقض و یاسین رامین به 3 سال حبس و پرداخت 873 هزار و 887 یورو جریمه محکوم شد. رأی را شعبه 19 دیوان عالی کشور صادر کرده است.

اعلام صدور اعلان قرمز بعد از ورود تسنیم

اما مورد عجیب درباره یاسین رامین، استرداد این محکوم به کشور برای تحمل کیفر است که در آن تناقضات و ابهامات همچنان وجود دارد؛ رامین در حال حاضر در خارج از کشور به سر می‌رود.

اصغر جهانگیر؛ سخنگوی قوه قضاییه هشتم خرداد امسال در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم از صدور اعلان قرمز بین‌المللی برای دستگیری و استرداد یاسین رامین خبر داده بود.

جهانگیر به تسنیم گفته بود: درباره همه کسانی که محکومیت پیدا می‌کنند و در خارج از کشور حضور دارند، دستگاه قضایی اقدامات قانونی را در دستور کار قرار می‌دهد. درباره وی هم با پیگیری‌های صورت گرفته در تاریخ 26 ماه گذشته (اردیبهشت) اعلان قرمز صادر شده که از طریق مبادی بین‌المللی بحث دستگیری و استرداد ایشان انجام خواهد شد.

صدور اعلان قرمز برای دستگیری و استرداد یاسین رامین به گفته سخنگوی قوه قضاییه دو روز پس از انتشار خبر صدور رأی دیوان عالی کشور در خبرگزاری تسنیم صادر شده است در حالی که مدتی بود از زمان ابلاغ رأی گذشته بود.

تناقض گویی‌هایی درباره استرداد یاسین رامین

با این حال اقدام دستگاه قضا برای دستگیری و استرداد یک محکوم که به بیت‌المال دست‌درازی کرده بود، با استقبال جریان عدالت‌خواه مواجه شد؛ به ویژه آنکه پیرحسین کولیوند؛ رئیس جمعیت هلال احمر نیز 18 شهریور از تحت تعقیب بودن یاسین رامین از سوی پلیس بین‌الملل خبر داد، اما در ادامه بر اساس پیگیری خبرنگار تسنیم از فراجا مشخص شد که "یاسین رامین" فعلاً تحت‌تعقیب پلیس بین‌الملل نیست!

تسنیم پیش از این و در 25 اردیبهشت ماه [یک روز بعد از تاریخ اعلامی از سوی سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر صدور اعلام قرمز] از پلیس بین‌الملل فراجا در مورد وضعیت صدور اعلان قرمز "یاسین رامین" استعلام گرفته بود که پلیس اعلام کرده بود: تا امروز درخواستی از سوی قوه قضاییه برای صدور اعلان قرمز این مجرم به پلیس ابلاغ نشده است.

پیگیری بعدی خبرنگار تسنیم از مسئولان ارشد فراجا در 18 شهریور هم حکایت از آن داشت که تا آن تاریخ هنوز هیچ پرونده‌ای برای "یاسین رامین" در پلیس اینترپل تشکیل نشده است و این فرد فعلاً تحت‌تعقیب پلیس اینترپل نیست.

در حقیقت تا 18 شهریور خبر نهایی این بود که دستور قضایی برای صدور اعلان قرمز یاسین رامین صادر شده است اما به‌دلیل اینکه مراحل صدور اعلان قرمز طی نشده، هنوز اعلان قرمزی برای این متهم صادر نشده است.

اما این خبر فراجا هم با تکذیب بعدی سخنگوی قوه قضاییه همراه شد؛ اصغر جهانگیر در واکنش به ادعای پلیس بین‌الملل اظهار کرد: تأخیر در برخی مراحل صدور اعلان ممکن است به دلیل فرایندهای بین‌المللی و اداری باشد اما از نظر دستگاه قضایی ایران، اعلان قرمز صادر شده است‌!

برای اعلان قرمز تأخیر شده است؟

توضیح اینکه؛ شیوه درخواست صدور اعلان قرمز بین‌المللی اینطور است که اینترپل ایران دستور اعلان قرمز را به سازمان جهانی اینترپل ارسال می‌کند و در اینترپل جهانی بخش شبهه قضایی محتویات پرونده را بررسی می‌کند و اگر نیاز به مستندات باشد درخواست مستندات را از کشور صادرکننده اعلان قرمز می‌کند و در نهایت اعلان قرمز جهانی صادر می‌شود.

با اینکه ماه‌هاست رأی قطعی پرونده یاسین رامین صادر شده اما هنوز سردرگمی در خصوص اینکه چرا این روند اداری تاکنون به اتمام نرسیده و آیا اعلان قرمز بین‌المللی برای دستگیری و استرداد این محکوم صادر خواهد شد یا نه، همچنان وجود دارد.

تأخیر و تعلل در این امر نتایج منفی متعددی از جمله ترغیب تبهکاران و کسانی که حساب‌های خود را با بیت‌المال پر می‌کنند برای تداوم اعمال خلاف و سوءاستفاده‌های خود و پناه بردن به کشورهای دیگر را به همراه دارد.