شنبه 29 اردیبهشت 1403

پنج مجتمع پتروشیمی جدید تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
پنج مجتمع پتروشیمی جدید تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو جواد اوجی وزیر نفت گفت: بیش از 210 شرکت خارجی و فعالان صنعت پتروشیمی داخلی در این نمایشگاه حضور دارند. صنعت پتروشیمی، یکی از صنایع کلیدی و مهم کشور است. این صنعت از نظر ارزآوری اهمیت دارد و سال گذشته 16 میلیارد دلار صادرات به اکثر کشور‌های جهان داشتیم. صنعت پتروشیمی تحریم ناپذیر است؛ چون دنیا به محصولات پتروشیمی نیاز دارد. وزیر نفت درباره برنامه‌ریزی‌های...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو جواد اوجی وزیر نفت گفت: بیش از 210 شرکت خارجی و فعالان صنعت پتروشیمی داخلی در این نمایشگاه حضور دارند. صنعت پتروشیمی، یکی از صنایع کلیدی و مهم کشور است. این صنعت از نظر ارزآوری اهمیت دارد و سال گذشته 16 میلیارد دلار صادرات به اکثر کشور‌های جهان داشتیم. صنعت پتروشیمی تحریم ناپذیر است؛ چون دنیا به محصولات پتروشیمی نیاز دارد.

وزیر نفت درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این حوزه اظهار کرد: در این حوزه برنامه‌ریزی‌های خوبی برای افزایش ظرفیت در صنایع بالادستی و تولید صورت گرفته است. بومی کردن دانش فنی ساخت کاتالیست یکی از این برنامه‌ها است. 70 مجتمع پتروشیمی در کشور داریم که اکثر محصولات مورد نیاز در آن‌ها تولید می‌شود. پلیمر‌ها یکی از مهم‌ترین محصولات هستند که به عنوان عمده خوراک صنایع پلاستیک سازی استفاده می‌شوند.

اوجی درباره طرح‌های تکمیل شده و در دست انجامی که در این حوزه وجود دارد گفت: مجتمع پتروشیمی گچساران به بهره‌برداری رسید. تا پایان سال جاری نزدیک به پنج مجتمع پتروشیمی بهره‌برداری می‌شود. سال گذشته طرح‌های ناتمام به ارزش 15 میلیارد دلار به اتمام رسید و امسال هم 15 طرح دیگر در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نفت در پایان گفت: تا پایان دولت سیزدهم نیاز به کاتالیست در این حوزه باید در داخل کشور تامین شود. در حال حاضر به کشور‌های همسایه و اروپایی، صادرات کاتالیست داشته‌ایم. همچنین در کنار این‌ها، توسعه صنعت پتروشیمی در کشور‌های دیگر را شروع کرده‌ایم.