دوشنبه 2 مهر 1403

"پول اجباری" در مدارس دولتی نداریم

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
"پول اجباری" در مدارس دولتی نداریم

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است که دریافت پول در مدارس دولتی عادی، موردی و بیشتر در کلان شهرها است، اما پول اجباری نداریم و مدارس دولتی عادی نباید هیچ وجهی از خانواده‌ها دریافت کنند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سال تحصیلی جدید برای بیش از 16 میلیون دانش‌آموز کشور از روز یکشنبه اول مهر آغاز شد.

با وجود بازگشایی مدارس هنوز برخی دانش‌آموزان موفق به ثبت‌نام نشده‌اند اما وزیر آموزش و پرورش به خانواده‌ها قول داده است که نگران ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس نباشند چون ثبت‌نام‌ها همچنان ادامه دارد. به گفته او، اگر برخی خانواده‌ها در ثبت‌نام با مشکل مواجه شده‌اند، حتماً به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کنند، برای آنها مدرسه مشخص می‌شود و ثبت‌نامشان انجام خواهد شد.

در کنار این موضوع، همزمان با بازگشایی مدارس و تشکیل انجمن اولیا و مربیان، بحث دریافت پول در مدارس یک‌بار دیگر مطرح می‌شود.

"پول زور" بدهید؛ اینجا مدرسه دولتی است!

باز هم تکرار دریافت اجباری پول در مدارس

اگر چه مدیران مدارس می‌گویند با مصوبه انجمن اولیا و مربیان، میزان کمک‌های مالی به مدرسه را تعیین می‌کنند اما پرداخت این رقم در برخی مدارس برای والدین اجباری می‌شود، از سوی دیگر معمولاً انجمن‌های تشکیل شده در مدارس دولتی، ضعیف، منفعل و تحت نفوذ مدیران مدارس قرار دارند، بنابراین تبدیل به مجمعی برای هویت‌بخشی به دریافت وجه از دانش‌آموزان، و رفع مسئولیت نظارت از آموزش و پرورش شده‌اند.

علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: هر سال جمعیت میلیونی دانش‌آموزان توسط وزارت آموزش و پرورش در مدارس ثبت‌نام شده و آموزش می‌بینند، در هر مجموعه اجرایی بالا و پایین مالی وجود دارد و وزارت آموزش و پرورش یکی از بهره‌ورترین دستگاه‌های کشور است به گونه‌ای که هر روز 17 میلیون دانش‌آموز در مدارس حضور می‌یابند.

دریافت پول اجباری در مدارس موردی است!

وی افزود: در برخی مواقع شاهد مسائلی هستیم همچون کمبود امکانات در مدارس یا دریافت پول اما این مسائل موردی است با این حال تلاش می‌کنیم این مسائل موردی هم شهروندان را اذیت نکند. تعداد مدارسی که پول دریافت می‌کنند، اندک است و بیشتر در کلان شهرها قرار دارند اما پول اجباری نداریم، مدارس دولتی عادی نباید هیچ وجهی از خانواده‌ها دریافت کنند و اگر فردی شکایتی داشته باشد ظرف سه روز به آن رسیدگی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره مشکلات ثبت‌نام برخی دانش‌آموزان متذکر شد: در برخی مناطق کشور شاهد تنش‌های جمعیتی به شکل افزایش یکباره جمعیت دانش‌آموزان هستیم و همین ممکن است در موضوع ثبت‌نام دانش آموزان باعث دلخوری والدین شود اما در تمام مناطق مکلف به ثبت‌نام دانش‌آموزان هستیم.

بازگشت 16 میلیون دانش‌آموز به مدارس؛ 790000 نفر غایبند؟

کلاس درس بدون معلم نداریم

فرهادی همچنین گفته است که هیچ کلاس بدون معلمی نداریم و هیچ معلمی هم وجود ندارد که کلاس او تعیین نشده باشد.

دریافت پول اجباری در مدارس دولتی معمولاً موضوعی بحث‌برانگیز است. در بسیاری از کشورها، مدارس دولتی رایگان هستند.

شفافیتی وجود ندارد

نحوه هزینه‌کرد رقم‌های دریافتی از مردم توسط مدارس دولتی عادی باید به‌طور شفاف اعلام شود و والدین از جزئیات آن مطلع باشند.

ممنوعیت دریافت پول در مدارس دولتی عادی معمولاً به این دلیل است که این مدارس باید به‌صورت رایگان و برابر به تمام دانش‌آموزان خدمات آموزشی ارائه دهند. در بسیاری از کشورها، قانون مشخصی وجود دارد که دریافت هرگونه هزینه اجباری برای آموزش پایه را منع می‌کند.

با این حال، ممکن است برخی هزینه‌ها برای فعالیت‌های فوق‌برنامه، کتاب‌های خاص یا لوازم‌تحریر وجود داشته باشد، اما این هزینه‌ها باید اختیاری و شفاف باشند.

فراموشی اصل 30 قانون اساسی

طبق اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، "دولت موظف است امکانات آموزش و پرورش رایگان را برای همه افراد کشور فراهم کند." این اصل تأکید دارد که تحصیل در مدارس دولتی باید رایگان باشد و همه دانش‌آموزان حق دارند بدون پرداخت هزینه‌های اضافی از آموزش بهره‌مند شوند.

این قانون به منظور تأمین عدالت آموزشی و فراهم کردن فرصت‌های برابر برای همه دانش‌آموزان تصویب شده است. در نتیجه، هیچ دانش‌آموزی نباید به خاطر مسائل مالی از دسترسی به آموزش محروم شود.

عدم رشد کیفیت و کمیت امکانات تحصیلی دولتی و افزایش تعداد دانش آموزان و دانشجویان شهریه‌پرداز، موجب بروز نگرانی درباره بایگانی شدن اصل 30 قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن آموزش‌و‌پرورش شده است؛ این امر، پدیده زوج «شهریه کیفیت» را در پی داشته است.