یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

پژوهشگر بدون ابزار و وسایل لازم، امکان بروز و ظهور علم خود و اثرگذاری در جامعه را ندارد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
پژوهشگر بدون ابزار و وسایل لازم، امکان بروز و ظهور علم خود و اثرگذاری در جامعه را ندارد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اولین کنفرانس بین‌المللی و چهارمین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی، امروز (دوشنبه 20 شهریورماه) با حضور خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت عتف، زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا (س)، اجتهادی، رییس انجمن فیزیک ایران و جمعی از اساتید، پژوهشگران و مسئولان در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا (س) در حال برگزاری است. زهرا...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اولین کنفرانس بین‌المللی و چهارمین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی، امروز (دوشنبه 20 شهریورماه) با حضور خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت عتف، زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا (س)، اجتهادی، رییس انجمن فیزیک ایران و جمعی از اساتید، پژوهشگران و مسئولان در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا (س) در حال برگزاری است.

زهرا ناظم بکائی در ابتدای این کنفرانس ضمن خیر مقدم به مسئولان و حاضران گفت: برای دانشگاه الزهرا (س) مایه مباهات است که برای اولین بار، میزبان این کنفرانس علمی است. وی با بیان اینکه این رویداد بزرگ با حمایت همه جانبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همکاری انجمن تحقیقات آزمایشگاهی ایران و تلاش معاونت پژوهشی دانشگاه الزهرا (س) تدارک دیده شده، افزود: این کنفرانس فرصت مناسبی برای آشنایی با مسائل مربوط به آزمایشگاه‌ها، آشنایی با مشکلات و برنامه‌ریزی جهت بهبود و ارتقا آن‌ها با هدف دستیابی به نظامی پویا و منعطف در راستای رشد اقتصادی کشور، توسعه علم و پژوهش در آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است. رئیس دانشگاه الزهرا (س) با تاکید بر انجام پژوهش‌های کاربردی با هدف رفع نیاز‌های کشور، افزود: برای ارتقای کیفیت پژوهش‌ها و به تبع آن، رشد فناوری‌های نوین، وجود ابزار‌های و تجهیزات مورد نیاز، امری ضروری است. بدیهی است که پژوهشگر بدون ابزار و وسایل لازم امکان بروز و ظهور علم خود و اثرگذاری در جامعه را ندارد. وی در ادامه به ارائه برخی راهکار‌ها جهت رفع مسائل مربوط به آزمایشگاه‌ها پرداخت و اظهارداشت: بهره‌مندی از ظرفیت‌های بلااستفاده و معطل مانده، استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و آزمایشگاه‌های موجود، امکان دسترسی دانشجویان به تجهیزات و امکان موجود با برنامه‌ریزی دقیق، ممانعت از انحصاری‌شدن دستگاه‌ها و امکانات، هماهنگی بین بخش‌های مختلف پژوهش و تحقیق، هماهنگی بین مدیران و کارشناسان آزمایشگاه‌ها با فعالان حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و صاحبان صنعت در راستای دسترسی همگانی، سریع و آسان به تجهیزات آزمایشگاهی، توجه به تجهیزات آزمایشگاهی بین‌المللی، توجه به کیفیت تجهیزات و ارتقای آن‌ها به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع، گسترش ابعاد تجهیزات آزمایشگاهی از سطح وزارت علوم به سایر وزارتخانه‌ها و مراکز و موازی آن، گسترس نرم‌افزار‌های مرتبط این بخش می‌تواند منجر به رفع بسیاری از چالش‌ها در این حوزه شود. بکائی در پایان گفت: امید است، شرکت‌کنندگان این رویداد ضمن بهره‌مندی از سخنرانی‌ها، مقالات ارائه شده، دستاورد‌های نوین علمی، بتوانند از زمینه‌های ایجاد شده، هم‌فکری‌ها و امکانات، بهره لازم را ببرند.