شنبه 26 خرداد 1403

پیشنهاد ویژه برای حرکت معقول بازار سهام / دارابی: دامنه نوسان سهام بهتر است محدود بماند

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
پیشنهاد ویژه برای حرکت معقول بازار سهام / دارابی: دامنه نوسان سهام بهتر است محدود بماند

یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه همچنان از ریسک‌های بیرونی از خود تاثیر می‌گیرد و به همین خاطر بهتر است که دامنه نوسان محدودتری در حدود 2 تا 3 درصد داشته باشیم تا بازار بتواند حرکت‌های معقولی را تجربه کند.

مریم فکری: بر اساس جدیدترین تصمیم سازمان بورس، دامنه نوسان بورس محدود شد؛ تصمیمی ویژه که بازار سرمایه برای جلوگیری از نوسان شدید بازار در پی شهادت رییس‌جمهور و هیات همراه او انجام داد.

بر همین اساس، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار روز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تداخل در فرآیندهای بازارهای سرمایه که ذینفعان وسیعی دارد، تشکیل جلسه داد. در این جلسه موضوعاتی از قبیل بررسی درخواست‌های جاری چند نهادهای مالی، موافقت با تغییر سهامداری یک نهاد مالی، اصلاح دستورالعمل مرتبط با صندوق های سرمایه گذاری مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد. همچنین دامنه نوسان معاملات سهام 2+- درصد و صندوق های سهامی 4+- درصد تعیین شد.

بیشتر بخوانید:

موقعیت خاص در بازار سکه و ارز / روند افزایشی قیمت ارز چگونه مهار شد؟

تصمیم ویژه برای بازار سرمایه / دامنه نوسان بورس چه تغییری کرد؟

دامنه نوسان بورس محدود بماند

اما این تصمیم در حالی از سوی سازمان بورس گرفته شده که کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه اعتقاد دارند کاهش دامنه نوسان بورس به الان نباید محدود شود و با توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و احتمال تغییر ترکیب تیم اقتصادی دولت، بهتر است دامنه نوسان بورس در همین محدوده بماند.

بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه در همین خصوص در یادداشتی عنوان کرد: دامنه نوسان 2 درصد خیلی خوب ترمز هیجان بازار را کشیده است.

به اعتقاد او، با توجه به ریسک‌های سیستمی متعدد، دامنه نوسان 7 درصدی باعث می‌شود سهامداران نوسان معکوس بگیرند یا اصلا از ترس زیان بیشتر، بالاتر نقد کنند و این دومینوی فشار فروش ایجاد می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: حداقل تا زمان تشکیل دولت و رای اعتماد اعضای کابینه، بهتر است دامنه نوسان بورس محدود بماند.

دامنه نوسان 5 تا 7 درصد معقول نیست

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با بیان این‌که باید دامنه نوسان بورس محدود بماند، گفت: ما از ابتدای قضیه دامنه 5 تا 7 درصدی معتقد بودیم که این دامنه با توجه به ریسک‌هایی که وجود دارد، یک دامنه معقول نیست.

وی افزود: بازار سرمایه همچنان از ریسک‌های بیرونی از خود تاثیر می‌گیرد و ما در واقع طیف وسیعی از ریسک‌ها را تجربه می‌کنیم. به همین خاطر بهتر است که دامنه نوسان محدودتری در حدود 2 تا 3 درصد داشته باشیم، بدون حجم مبنا، تا بازار بتواند حرکت‌های معقولی را تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: پیش از این هم یک‌بار اواخر فروردین با توجه به ریسکی که وجود داشت، مجبور شدند دامنه نوسان را کاهش دهند. مجددا الان هم این شرایط را داریم و با توجه به این‌که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است و بعد از آن هم انتخابات آمریکاست، به نظر می‌رسد که دامنه 5 تا 7 درصدی برای بورس مطلوب نیست.

دارابی تصریح کرد: از آن طرف، ما همچنان نیازمند این هستیم که بحث بازارگردانی را تقویت کنیم. متاسفانه تصمیمی که برای اختیاری کردن بازارگردانی گرفته شد، به مشکل بازار دامن زده است. ما باید قضیه بازارگردانی را جدی بگیریم، زیرا بازار ما نه متاسفانه عمق دارد و نه منابع نقدی کافی.

وی عنوان کرد: روز سه‌شنبه که دامنه نوسان بورس محدود شد، قدری بازار سرمایه به آرامش رسید، چون دامنه 7 درصدی یک تشویقی هم برای نوسان‌گیری است.

این کارشناس بازار سرمایه متذکر شد: به‌هرحال این‌که در یک روز 7 درصد منفی تا 7 درصد مثبت نوسان، یعنی 14 درصد نوسان به وجود بیاید، باعث می‌شود که نوسان‌گیری اولویت بیشتری نسبت به سهامداری داشته باشد. بر همین اساس، به محض این‌که قیمت سهام 3، 4 درصد حرکت کند، نوسان‌گیرها در واقع موقعیت‌های عرضه را در پیش می‌گیرند و به همین خاطر هم شرایط دائم در حال نوسان حول یک محور قیمتی باقی می‌ماند.

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1910147
پیشنهاد ویژه برای حرکت معقول بازار سهام / دارابی: دامنه نوسان سهام بهتر است محدود بماند 2