شنبه 31 شهریور 1403

پیش‌بینی بزرگ از سرنوشت رقابتهای بزرگ فوتبال / خبری از شگفتی نیست: قهرمانان پارسال دوباره قهرمانند

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
پیش‌بینی بزرگ از سرنوشت رقابتهای بزرگ فوتبال / خبری از شگفتی نیست: قهرمانان پارسال دوباره قهرمانند

یک ابر کامپیوتر با استفاده از داده‌های سایت اوپتا به پیش‌بینی قهرمان چمپیونزلیگ و لیگهای بزرگ اروپایی دست زده است.

به گزارش "ورزش سه"، فوتبال بارها نشان داده با پیش‌بینی میانه خوبی ندارد. این کلیشه را بارها شنیده‌اید که "فوتبال قابل پیش‌بینی نیست" اما وضعیت این روزها با سالهای گذشته از زمین تا آسمان تفاوت پیدا کرده است.

پیشرفت‌های خیره‌کننده در صنعت آی‌تی و ساخته شدن ابر کامپیوترهای هر چه پرظرفیت‌تر و از این گذشته شکل گرفتن منابع آماری بزرگی مثل سایت اوپتا باعث شده پیش‌بینی‌های امروز احتمالی به مراتب بیشتر برای به واقعیت پیوستن داشته باشند.

سایت اوپتا با یک ابرکامپیوتر همکاری کرده تا در شروع سال 2024 قهرمان مهم‌ترین رقابتهای فوتبال در اروپا را پیش‌بینی کند. می‌توانید این خبر را ذخیره کرده و در پایان فصل برای اطلاع از درستی یا نادرستی پیش‌بینی به آن برگردید.

پیش‌بینی لیگ قهرمانان سال 2023 با پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا همراه بود و در شروع سال جدید شاهد برگزاری اولین مرحله از مراحل حذفی این تورنمنت خواهیم بود.

در این پیش‌بینی منچسترسیتی، مدافع عنوان قهرمانی، بیشترین شانس را برای قهرمانی دوباره خواهد داشت. ابر کامپیوتر اوپتا شانس قهرمانی سیتی را 31.14 درصد تخمین زده است. دومین مدعی اصلی از دید این کامپیوتر رئال مادرید است که شانس این تیم 14.37 اندازه‌گیری شده است. اختلاف فاحش بین شانس قهرمانی سیتی و رئال نشان می‌دهد کامپیوتر اوپتا بدون شک و تردید تیم گواردیولا را قهرمان می‌داند.

اما در دیگر پیش‌بینی‌های مرحله یک‌هشتم نهایی برای مثال شانس رئال برای صعود 70 درصد و شانس لایپزیش 30 درصد تعیین شده است. در دیدار بارسا و ناپولی هم شانس کاتالان‌ها شصت درصد و شانس ایتالیایی‌ها 40 درصد است.

قهرمان لالیگا ابرکامپیوتر اوپتا رئال مادرید را قهرمان بی چون و چرای اسپانیا می‌داند. با اینکه درخشش خیرونا باعث شده خیلی‌ها برای این تیم شانس قابل توجهی قائل باشند ولی اوپتا می‌گوید شانس رئال 90.5 درصد و شانس قهرمانی خیرونا تنها 6.5 درصد است.

شانس بارسلونا به مراتب کمتر از خیرونا و 1.9 درصد اندازه‌گیری شده است. در بخش دیگری از این پیش‌بینی شانس نایب‌قهرمانی خیرونا 50.2 درصد و شانس نایب‌قهرمانی بارسا 24.5 درصد پیش‌بینی شده است. پس اوپتا معتقد است در پایان فصل در بالای جدول لالیگا شاهد چنین ترتیبی خواهیم بود: رئال مادرید - خیرونا - بارسلونا.

قهرمان لیگ برتر درست مثل لیگ قهرمانان اروپا اینجا هم اوپتا معتقد است تیم پپ گواردیولا برای دومین سال پیاپی قهرمان انگلیس می‌شود. هر چند این بار شانس سیتی برای قهرمانی کمتر از شانسش در اروپا است.

درصد شانس قهرمانی منچسترسیتی در لیگ برتر 59.2 درصد اعلام شده است. نزدیک‌ترین حریف به سیتی لیورپول با شانس قهرمانی 34.1 درصد خواهد بود. این در حالی است که تیم یورگن کلوپ در حال حاضر صدرنشین بوده و سیتی فاصله نسبتا زیادی با صدر دارد.

قهرمان بوندس‌لیگا

در بوندس‌لیگا هم ابرکامپیوتر اوپتا بر خلاف نظر این روزهای اکثر فوتبالدوستان پیش‌بینی کرده است. تیم ژابی آلونسو که با درخشش خارق‌العاده همچنان صدرنشین لیگ است به عقیده این پیش‌بینی شانسی کمتر از بایرن دارد. کامپیوتر شانس قهرمانی بایرن را 68.5 درصد و شانس قهرمانی لورکوزن را 30.1 ارزیابی کرد.

قهرمان سری آ سری آ یکی از معدود لیگهایی است که نظر این پیش‌بینی با نظر اکثر فوتبالدوستان مطابقت دارد. ابرکامپیوتر اوپتا برای اینتر شانس قهرمانی 82.3 درصدی قائل است و یوونتوس با 17 درصد مدعی دوم خواهد بود.

لیگ یک فرانسه لیگ یک فرانسه احتمالا نیازی به پیش‌بینی نداشته باشد. این روزها از هر فوتبالی‌ای که بپرسید بدون مکس می‌گوید پاری سن ژرمن قهرمان لیگ یک خواهد بود. ابرکامپیوتر اوپتا هم بالطبع با این پیش‌بینی همداستان بوده و می‌گوید پی‌اس‌جی با احتمال 95.9 درصدی قهرمانی را به خود اختصاص خواهد داد.

پیش‌بینی بزرگ از سرنوشت رقابتهای بزرگ فوتبال / خبری از شگفتی نیست: قهرمانان پارسال دوباره قهرمانند 2
پیش‌بینی بزرگ از سرنوشت رقابتهای بزرگ فوتبال / خبری از شگفتی نیست: قهرمانان پارسال دوباره قهرمانند 3
پیش‌بینی بزرگ از سرنوشت رقابتهای بزرگ فوتبال / خبری از شگفتی نیست: قهرمانان پارسال دوباره قهرمانند 4
پیش‌بینی بزرگ از سرنوشت رقابتهای بزرگ فوتبال / خبری از شگفتی نیست: قهرمانان پارسال دوباره قهرمانند 5
پیش‌بینی بزرگ از سرنوشت رقابتهای بزرگ فوتبال / خبری از شگفتی نیست: قهرمانان پارسال دوباره قهرمانند 6