شنبه 2 تیر 1403

پیش بینی مهم از بیت کوین | تحول بزرگ در راه است؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
پیش بینی مهم از بیت کوین | تحول بزرگ در راه است؟

در چند وقت اخیر، بیت کوین درگیر تحولاتی شد که بر روی قیمت آن تاثیر گذاشت.

وضعیت بیت کوین در چند وقت اخیر مناسب نبود و تنش هایی را پشت سر گذاشت که در نهایت منجر به نزول قیمت آن شد.

هر چند قیمت بیت کوین در چند روز گذشته با نوساناتی همراه بوده که در نهایت به نزول آن تا قیمت 65,078 دلار ختم شد اما نشان داد که سطح 65,000 دلار همچنان به عنوان یک حمایت قوی عمل کرده است. آیا می‌توان این سطح را به عنوان کف قیمت در شرایط فعلی در نظر گرفت؟ در این مطلب از زوایای مختلف به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

علیرغم آنکه حمایت 65,000 دلاری در 14 ژوئن (25 خرداد) آزمایش شد، کندل روزانه بیت کوین از 17 می (28 اردیبهشت) تاکنون زیر 66,000 دلار بسته نشده است. در حالی که بیت کوین نتوانست از مقاومت 72,000 دلار در این دوره چهار هفته‌ای عبور کند، برخی رویدادها نشان می‌دهند فضای ایالات متحده برای کریپتو رو به بهبود است. فدرال رزرو ناگزیر از کاهش نرخ بهره است و انعطاف‌پذیری در معیارهای بازار مشتقات بیت کوین نیز نشان می‌دهد احتمالا نزول قیمت بسیار محدود خواهد بود.

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد بیت کوین در شرایط فعلی، نزولی شدیدتر از آنچه در چند روز گذشته شاهد آن بودیم نخواهد داشت. در ادامه به 3 دلیل برای این موضوع خواهیم پرداخت.

هر چند وتوی لغو sab-121 توسط جو بایدن رییس جمهور آمریکا انجام شد، اما طرفداری دموکرات‌ها از لغو آن نشان داد رویکرد سیاست ایالات متحده نسبت به ارزهای دیجیتال در حال تغییر است. از طرفی بایدن نیز برای انتخابات آتی به رای طرفدران کریپتو نیاز دارد.

همچنین، بخش بانکی آمریکا انگیزه اقتصادی برای ارائه خدمات حضانتی برای ارزهای دیجیتال را دارد، زیرا بانک‌ها نیز سهم خود را از پذیرش مداوم رمزارزها می‌خواهند. از این رو، لابی‌های طرفداری از رمزارزها و صنعت بانکداری می‌توانند کاملا تأثیرگذار باشند.

فدرال رزرو آمریکا با فشار فزاینده‌ای برای کاهش نرخ بهره برای جلوگیری از کسادی اقتصادی مواجه است. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که تورم سرسختانه بالاتر از هدف 2% فدرال رزرو باقی مانده و شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در 3.3% قرار دارد. این تورم مداوم، همراه با افزایش جزئی بیکاری به 4% در ماه مه، نشان می‌دهد که بازار کار شروع به نرم شدن کرده است.

بازدهی اوراق خزانه‌داری 2 ساله ایالات متحده در 14 ژوئن (25 خرداد) به پایین‌ترین حد 70 روزه یعنی 4.69% سقوط کرد که نشان‌دهنده نگرانی بازار در مورد رشد اقتصادی آینده است. در عین حال، شاخص S&P 500 در 13 ژوئن (24 خرداد) به بالاترین سطح خود در تاریخ رسید، زیرا سرمایه‌گذاران به سمت سهام و سایر دارایی‌های کمیاب حرکت کردند تا از تورم بالا و بازده پایین اوراق قرضه در امان بمانند.

رویکرد محتاطانه فدرال رزرو نسبت به سیاست پولی آن برای کاهش سرعت انقباض مشهود است که نشانه‌ای از خوش‌بینی محتاطانه آن نسبت به تثبیت تورم است. با این حال، اگر فدرال رزرو به زودی نرخ بهره را کاهش ندهد، خطر تشدید کندی اقتصاد وجود دارد، زیرا هزینه‌های بالای استقراض همچنان مخارج مصرف کننده و سرمایه‌گذاری تجاری را کاهش می‌دهد.

قیمت بیت کوین بین 6 تا 14 ژوئن (17 تا 25 خرداد) حدود 8.5% کاهش یافت و سطح حمایت 65,000 دلار را آزمایش کرد. با وجود این افت، بازار مشتقات تغییر معنی‌داری نشان نداد. پریمیوم آتی بیت کوین منعکس‌کننده تفاوت بین قراردادهای ماهانه در بازارهای مشتقه و اسپات در صرافی‌های عادی است. به طور معمول، انتظار می‌رود که برای جبران دوره تسویه طولانی مدت، پریمیوم سالانه 5 تا 10% (مبنا) باشد.

در 14 ژوئن (25 خرداد)، پریمیوم قراردادهای آتی 2 ماهه بیت کوین بالای 10% باقی ماند که آستانه یک بازار صعودی است. اگرچه این رقم در مقایسه با هفته قبل خوش‌بینانه‌تر بود، اما بازار مشتقات بیت کوین هیچ نشانه‌ای از استرس یا تقاضای بیش از حد برای اهرم پوزیشن شورت (فروش) نشان نداد. با توجه به روندهای نظارتی و اقتصادی فعلی، شانس تقویت سطح حمایت 65,000 دلاری بالاست.

آیا اکنون فرصت مناسبی برای خرید است؟

داده‌های قیمت بیت کوین قویا نشان می‌دهند که اصلاح قیمت فعلی یک فرصت خرید است؛ چرا که علیرغم ریزش اخیر، بر اساس دیدگاه تحلیل تکنیکال، علاقه سرمایه‌گذاران و داده‌های آنچین، تحلیلگران بر این باورند که تغییر به یک روند صعودی می‌تواند در حال شکل‌گیری باشد.

نمودار هفتگی بیت کوین نشان می‌دهد که محدوده قیمت فعلی در حال آزمایش مجدد همان مقاومت سختی (خط قرمز در نمودار پایین) است که در زمان ATH قبلی بیت کوین ایجاد شده بود.

پیش بینی مهم از بیت کوین | تحول بزرگ در راه است؟ 2