دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

چرا «زیرخاکی» پربیننده ترین سریال ماه رمضان شد؟

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
چرا «زیرخاکی» پربیننده ترین سریال ماه رمضان شد؟

علی زادمهر منتقد سینما و رسانه گفت: از ویژگی‌های سریال «زیرخاکی» می‌توان به فضای طنز آن اشاره کرد، خشونت‌های داخل زندان به گونه‌ای تصویر شده که علاوه بر این که از صحنه‌های آزار دهنده اجتناب کرده، از سوی دیگر مخاطب را با رفتارهای که با زندانیان انجام می‌شده آشنا می‌کند.

علی زادمهر منتقد سینما و رسانه در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به این مهم که سریال «زیرخاکی» توانسته نظر مخاطب را جلب کند، گفت: یکی از ویژگی‌های خوب سریال این است که همزمان که داستان فریبرز باغمیشه را روایت می‌کند، که دغدغه اش تنها یافتن گنج است و خودش و خانواده‌اش همین نگاه را دارند، اما این فرد ناخواسته وارد مناسباتی می‌شود که به تحول در شخصیتش می‌انجامد‌. * نمایش جامعه قبل از انقلاب به دور از شعارزدگی وی ادامه داد: این سریال به دور از شعار زدگی و گل درشت توانسته وضعیت بخشی از جامعه قبل از انقلاب را روایت کند. و به درستی فعالیت انقلابیون را بر علیه رژیم شاهنشاهی به نمایش می‌گذارد، افرادی مانند همافران، یا اقشار دیگر جامعه در این سریال به خوبی نشان داده می‌شود که موج انقلاب همه را با خود همراه می‌کند.

این منتقدسینما افزود: از ویژگی‌های دیگر سریال می‌توان به فضای طنز آن اشاره کرد، خشونت‌های داخل زندان به گونه‌ای تصویر شده که علاوه بر این که از صحنه‌های آزار دهنده اجتناب کرده، از سوی دیگر مخاطب را با رفتارهای که با زندانیان انجام می‌شده آشنا می‌کند.

 * نمایش گروه‌هایی که از مردم فاصله دارند زادمهر افزود: نکته قابل تامل دیگر در کار آقای سامان که می‌توانم به آن اشاره کنم، نمایش برخی گروه‌ها که خودشان را انقلابی نشان می‌دهند، در زندان به فریبرز نزدیک می‌شوند و با اظهارات خود مواضع شان را برای بیننده روشن می‌کنند این گروه ها به خوبی به نمایش در آمدند که از بدنه مردم دور بودند و این را در روابط فریبرز با آن‌ها می توان به خوبی دریافت. این گروه‌ها این‌قدر با فاصله و از موضع بالا با مردم برخورد می کنند که نمی توانند ارتباط برقرار کنند. ایدئولوژی که مطرح می کنند فقط خودشان آن را پذیرفته و تکرار می کنند و جامعه متوجه این تفکر و ایدئولوژی نمی شود و نمی تواند درک کند زیرا با نیاز جامعه همخوانی ندارد.

زادمهر در ادامه به طراحی صحنه و لباس اشاره کرد و گفت: نباید از طراحی صحنه و لباس سریال غافل شویم. تمام اسباب و وسایلی که در آن مقطع استفاده می شد در سریال به کار برده شده ما به ندرت شاهد خطا هستیم. و بسیار درست از موسیقی هایی که در آن زمان استفاده می‌شد که در این روزگار نمی توان از آنها بهره برد، در کار استفاده شده، کارگردان با درایت برای این که بتواند آن زمان را تداعی کنند با حفظ خطوط قرمز از موسیقی استفاده کرده که آن زمان را به خوبی برای بیننده تداعی می کند.

 *پرهیز از تکرار با روایت درست داستان وی ادامه داد: جالب است که در هر قسمت داستان جدیدی تعریف می شود و اتفاقی در هر قسمت روایت می شود و این نشان از نویسندگی درست اثر است که حول یک محور نمی چرخد که به تکرار برسد، ای کاش در کنار فضای طنز ایجاد شده و داستان خوبی که تعریف می شود مقداری بیشتر و جدی تر به ماهیت گروه هایی که خود را به ظاهر انقلابی نشان می دهند، توجه می‌شد حتی می توانست از نمونه های واقعی استفاده شود. وی با اشاره به اینکه بازی پژمان جمشیدی ژاله صامتی و نادر فلاح بسیار خوب است گفت: از نکات مثبت دیگر می توان به کودک مجموعه اشاره کرد، در اکثر سریال های تلویزیونی از کودک به عنوان پر کردن فضای نمایشی استفاده می شود اما کودک این سریال، به درستی از کودک استفاده کرده به گونه ای که در بخش هایی پیشبرد داستان را عهده دار است.

انتهای پیام / ط

چرا «زیرخاکی» پربیننده ترین سریال ماه رمضان شد؟ 2
چرا «زیرخاکی» پربیننده ترین سریال ماه رمضان شد؟ 3