پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

چرا "کودکان کار" در مدارس آموزش نمی‌بینند؟!

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
چرا "کودکان کار" در مدارس آموزش نمی‌بینند؟!

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره آموزش کودکان کار گفت: اگر کودکی تحت عنوان "کودکان کار" فعالیت کند جزو شرح وظایف سازمان بهزیستی است که آنها را شناسایی و به آموزش و پرورش معرفی کند.

- اخبار اجتماعی -

رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ثبت‌نام "کودکان کار" در مدارس و آموزش آنها اظهار کرد: ساماندهی و شناسایی کودکان کار بر عهده سازمان بهزیستی است، آموزش و پرورش موظف به آموزش کودکانی است که ثبت‌نام کرده و داخل مدارس هستند.

وی افزود: شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را با همکاری سازمانها و تقسیم کار انجام شده پیگیری می‌کنیم اما اگر کودکی تحت عنوان کودکان کار فعالیت کند، جزو شرح وظایف سازمان بهزیستی است که آنها را شناسایی و به آموزش و پرورش معرفی کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: کودکان کار در مدارس حضور ندارند بنابراین ممکن است آموزش و پرورش آنها را نشناسد چرا که در سراسر شهر پراکنده هستند، نهاد متولی پیگیری کودکان بدسرپرست و کودکان کار، سازمان بهزیستی است.

حکیم‌زاده ادامه داد: کودکان کار باید شناسایی و به آموزش و پرورش معرفی شوند تا از آنها برای آموزش و ثبت‌نام در مدرسه حمایت کنیم؛ سایر اقدامات حمایتی باید توسط سازمان‌های مسئول که مهمترین آن بهزیستی است، انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان بهزیستی آمار بازماندگان از تحصیل و ترک تحصیلی‌ها را از شما دریافت می‌کند، متذکر شد: طبق تقسیم کار ملی هر زمان که از ما درخواست داشتند، آمار بازماندگان از تحصیل را با مشخصات اسمی در اخیارشان قرار داده‌ایم اما به نظر می‌رسد باید هماهنگی و جدیت بیشتری از سوی سایر سازمانها باشد تا این اقدام بتواند به نتیجه برسد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: کودکی که سر چهارراه است، دیگر داخل مدرسه نیست که آموزش و پرورش بتواند او را آموزش دهد؛ سازمان متولی شناسایی و ساماندهی این کودکان بهزیستی است و برای پیگیری تحصیل آنها باید به آموزش و پرورش اطلاع دهد.

پیش از این علی باقرزاده؛ رئیس وقت سازمان نهضت سوادآموزی گفته بود: حدود 18 هزار نفر از کودکان 10 تا 19 سال، تحت پوشش فعالیت‌های سواد‌آموزی قرار گرفتند که در حال حاضر ما 25 هزار نفر را هدف گذاری کرده‌ایم و امیدواریم که با حمایت موسسات دولتی این طرح اجرایی شود اما اگر شخصی تحت پوشش مدرسه باشد یا بانک‌های اطلاعاتی ما نشان دهد که این افراد سابقه تحصیلی بیش از سوم ابتدایی دارند، علی‌القاعده مشمول این طرح نمی‌شوند.

مدارس باید باز باشند / چاره‌اندیشی برای بازگشت دانش‌آموزان ترک تحصیلی ادعای ریشه‌کنی بیسوادی در کنار ترک تحصیل 970 هزار دانش‌آموز! فقر مالی در ترک تحصیل بیشترین سهم را دارد / 18 میلیون نفر دیپلم ندارند ترک تحصیل 970 هزار دانش‌آموز 10 درصد دانش‌آموزان کتاب درسی سفارش نداده‌اند / ترک تحصیل مطرح است؟ بازماندگان از آموزش مجازی و ترک تحصیل‌های گسترده در سال تحصیلی جدید هم تکرار می‌شود؟