یک‌شنبه 8 مهر 1403

چرخ توسعه کردستان با تسهیلات پرداختی موجود نمی‌چرخد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چرخ توسعه کردستان با تسهیلات پرداختی موجود نمی‌چرخد

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان با اشاره به اینکه میزان مصارف بانکی نسبت به منابع آن در استان بسیار پایین است، گفت: با میزان کنونی پرداخت تسهیلات چرخ توسعه در استان به خوبی نخواهد چرخید.

بهمن مرادنیا روز دوشنبه در اولین نشست اعضای کمیسیون بانک‌ها و کارگروه بانکی و تامین مالی استان کردستان اظهار داشت: همواره بانک‌ها را به برداشتن گام‌های بلند برای ایجاد تحول تشویق کرده‌ام اما این امر هرگز محقق نشد و با آمارهای موجود و میزان مصارف بانک‌ها اتفاق چندانی نیز در توسعه نخواهد افتاد.

وی میزان مصارف بانکی استان به نسبت منابع را 75 درصد اعلام کرد و افزود: در برخی از استان‌های کشور میزان مصارف بانکی بیش از 100 درصد است و با مقایسه متوجه خواهیم شد با این نوع رویکرد در توسعه و رشد اقتصادی استان تحولی ایجاد نمی‌شود.

مرادنیا عملکرد برخی بانک ها از جمله کشاورزی و ملی را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: برای نمونه بانک کشاورزی در استان 156 درصد منابع خود را مصرف کرده در حالیکه برخی بانک‌ها 45 درصد منابع خود را به پرداخت تسهیلات اختصاص داده‌اند که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به اینکه مدیران بانک‌ها ریسک پذیری را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و از کارشناس محوری پرهیز کنند، تاکید کرد: درصد ریسک بانک‌ها نشان می‌دهد که به چه مقدار محتاطانه عمل می‌کنند و عملا در پرداخت تسهیلات خساست به خرج می‌دهند.

استاندار کردستان گفت: امروز اگر شاهد نرخ بیکاری بالا، طلاق و برخی دیگر از آسیب‌های اجتماعی در استان هستیم ریشه آن را باید در مشکلات اقتصادی جستجو کرد.

وی به دستاوردهای بزرگ دولت در تامین زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی نظیر راه، راه آهن، بخش آب و توسعه کشاورزی اشاره کرد و افزود: مسائل عمرانی و احداث پروژه‌ها اگر با سرمایه‌گذاری و پرداخت تسهیلات مناسب همراه نباشد عملا نقشی در رفاه و افزایش درآمد مردم ایفا نخواهد کرد.

مرادنیا با بیان اینکه در شرایط فعلی چشم امید مردم و تولیدکنندگان به همت بانک‌ها است، اضافه کرد: اگر میزان پرداخت تسهیلات بانک‌ها به بخش‌های مختلف به میانگین کشوری رسید آن وقت می‌توان مدعی شد که بانک‌ها موفق و درست عمل کرده‌اند.

وی یادآور شد: در شرایط موجود ضرورت دارد که جلسات بانک‌ها بطور دایم برگزار شود و در این جلسات نیز دستگاه‌های نظارتی برای کمک به روند توسعه و تسهیل امور حضور داشته باشند.

*س_برچسب‌ها_س*