سه‌شنبه 12 تیر 1403

چطور پای یک زن به گزارشگری یورو 2024 باز شد؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
چطور پای یک زن به گزارشگری یورو 2024 باز شد؟

مریم ماهور، مجری سابق تلویزیون، از تجربه اجرای ویژه برنامه فوتبالی «یورو 2024» در آپارات اسپرت می گوید و اینکه مسیر «اجرا» تا «بازیگری» را چگونه پیموده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مریم ماهور، مجری ویژه برنامه «یورو 2024» که هم زمان با بازی های جام ملت های اروپا از آپارات اسپرت پخش می شود، درباره فعالیت های حرفه ای خود گفت: من متولد سال 77 هستم و پیش تر به مدت چهار سال در تلویزیون و در برنامه هایی مانند «حالا خورشید»، «ترانه باران»، «روزخوش» و «نمابه نما» سابقه اجرا داشتم. برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» اولین تجربه ام بود که در 19 سالگی آقای رشیدپور این لطف را به من کرد و فرصت اجرا پیدا کردم. در آن برنامه، ابتدا اجرای آیتم را بر عهده داشتم و بعدتر با پیشنهاد ایشان اجرای زنده را آغاز کردم.

وی افزود: من لیسانس عمران دارم و حضورم در فضای رسانه به دلیل علاقه‌ام بود. حتی در مقطعی یواشکی در کلاس های دانشکده خبر حاضر می شدم و سوالات استاد را هم جواب می دادم. در آن مقطع گزارش هایی را برای «حالا خورشید» تهیه می‌کردیم که کارهای زیادی را به صورت میدانی در فرایند تولید این آیتم ها تجربه کردم. انرژی بیش از حدی در این مسیر داشتم و به شدت هم علاقه‌مند بودم.

بیش فعال بودم، رفتم کلاس اجرا

ماهور با اشاره به تجربه خود در زمینه ورزش کیک بوکسینگ ادامه داد: آن قدر بیش فعال بودم که هر روز با صورت خونین به خانه برمی گشتم. مادرم مرا به کلاس اجرا و گویندگی معرفی کرد و در آزمون این دوره قبول شدم. به موازات آن در کلاس های آقای رشیدپور هم شرکت می کردم. به مرور وقتی فعال بودن من را دید، ابتدا تولید آیتم را به من سپرد و بعد هم که وارد اجرای زنده شدم. اگر اشتباه نکنم «حالا خورشید» بیش از 700 قسمت داشت که تا حدود قسمت 300 من هیچ ارتباطی با آن نداشتم و هنوز مدرسه ای بودم، فقط از تلویزیون برنامه را دنبال می کردم و با خودم می گفتم کاش می شد در این برنامه حضور داشته باشم. این مجری افزود: آقای رشیدپور در فرایند تولید «حالا خورشید» بسیار حامی بود و کمک های بسیار زیادی می کرد. خاطرم هست اولین شبی که به من گفت از فردا آماده اجرای زنده باش، در ماشین که بودم، هم زمان هم می خندیدم و هم گریه می کردم. هیچ آمادگی قبلی ای برای آن نداشتم و حتی صبح فردا که به استودیو رفتم، همکاران فکر می کردند شوخی می کنم که قرار است اجرای زنده داشته باشم. یکی از پراسترس ترین اجراهای من همان روز بود که کامل صدایم می لرزید. حدود 400 قسمت تجربه حضور و اجرا در این برنامه داشتم و هم زمان تدریس در مدرسه قدیمی خودم را هم تجربه می کردم.

رشیدپور گفت مسیرت را ادامه بده

ماهور ادامه داد: بعد از مدتی پیشنهادهایی برای اجرای مستقل داشتم که آن را با آقای رشیدپور مطرح کردم و او به صراحت گفت مسیر خودت را دنبال کن و من این تصمیم درست را گرفتم و تا به امروز مشغول کسب تجربه بیشتر هستم. دو سال پیش به باغ کتاب می رفتم تا برای ارشد درس بخوانم، همان روزها سروش صحت با همراهی ایمان صفا به آنجا می آمدند تا فیلم نامه بنویسند. روی فیلم نامه سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره» کار می کردند. یک نقش مجری در این سریال داشتند و پیشنهاد دادند این نقش را من بازی کنم. اما من گفتم مجری بودن را در عالم واقع تجربه کرده ام و نقش دیگری به من بدهید. آنها هم نقش دوست «آزیتا» را که نامش در سریال «افسانه» بود، به من سپردند. وی افزود: یکی از خوش شانسی های من همین بود که بازیگری را با پلتفرم خانگی آغاز کردم. به نظرم محدودیت ها در شبکه نمایش خانگی کمتر است و از طرفی کارگردانی مانند سروش صحت هم در آن مقطع دیگر در تلویزیون کار نمی کرد و طبیعتا آرزوی هر کسی است که با این کارگردان کار کند. هم زمان پیشنهاد سریال «راز بقا» به کارگردانی سعید آقاخانی هم مطرح شد. فعالیت هایی هم در زمینه گروه نویسندگی برنامه های خانگی مانند «شباهنگی» داشتم. این مجری سابق تلویزیون با اشاره به مقطعی که تصمیم گرفت به جای اجرا سراغ بازیگری برود، گفت: در یک فیلم سینمایی به کارگردانی حمید بهرامیان حضور داشتم که احتماال تابستان همین امسال اکران می شود. در این فیلم با محسن کیایی، مهران احمدی و پانته آ پناهی ها هم بازی بودم و امیرمهدی ژوله به واسطه برنامه «صداتو» من را به این فیلم سینمایی معرفی کرد.

اتفاق ویژه ای که با «صداتو» افتاد

این مجری و بازیگر که حضور پربازتابی در برنامه «صداتو» داشت، تأکید کرد: حضور در برنامه «صداتو» برای من اتفاق بسیار خوبی بود. وحید آقاپور که در سریال سروش صحت حضور داشت، به من گفت حامد جوادزاده برنامه ای را در دست تولید دارد و به دنبال افرادی به عنوان شرکت کننده است. از من خواست برای ضبط صفر به آن برنامه بروم و اتفاقا 200 میلیون تومان هم برنده شدم! ارتباطاتی که در آن برنامه به دست آوردم برایم بسیار خوب بود؛ به خصوص آشنایی با امیرمهدی ژوله که به چند پروژه معرفی ام کرد. ماهور تأکید کرد: من عاشق بازیگری هستم. ماه پیش برای نقش اصلی یک فیلم سینمایی تا پای قرارداد هم رفتم و واقعا احساس می کردم اتفاق ایدئالی دارد برایم می افتد. من از میان 200 نفر برای آن نقش انتخاب شده بودم، اما شب قبل از شروع کار با من تماس گرفتند و گفتند با فلان خانم سوپراستار به توافق رسیده اند و همه چیز کنسل شد. دقیقا در همان روزی که اخبار مربوط به این فیلم سینمایی منتشر شد، خبر اجرای من در آپارات اسپرت هم منتشر شد و احساس کردم باید این اتفاق می افتاد.

وی افزود: تجربه اجرا هنوز هم برایم مهم است؛ هرچند برای برنامه ای مانند «یورو 2024» آن قدر که باید روی فوتبال تسلط ندارم و واقعا نوید استادرحیمی کمک بسیار زیادی به من می کند. همه بچه ها پشتیبانی می کنند و واقعا با تیم خوبی کار را پیش می بریم. در مجموع اجرای این برنامه یکی از مهم ترین چالش های کارنامه حرفه ای ام بوده است.

این مجری سابق تلویزیون درباره تجربه شهرت هم گفت: زمانی که اجرای «حالا خورشید» را داشتم، تلویزیون هنوز مخاطب داشت و اگر اشتباه نکنم این برنامه بعد از برنامه «نود»، پرمخاطب ترین برنامه تلویزیون بود، اما سن و سال و ظاهری که آن روزها داشتم، به گونه ای نبود که در حافظه ها بمانم. برعکس یک بار حضورم در «صداتو» که به شدت دیده شد. من حضور در این برنامه را یک سرگرمی می دانستم، اما واقعا دیده شدم. حضورم در سریال سروش صحت هم به چشم آمد، اما از میان حضورهای مختلفی که تا به امروز مقابل دوربین داشتم، شرکت در «صداتو» بیشتر برد معروفیت را برایم داشت.

وی افزود: شاید اکران اولین فیلم سینمایی ام هم کمک کند به بهتر دیده شدنم، اما هیچ گاه برای دیده شدن حرص نزده ام. در مقطعی به طور کامل در پلتفرم ها تولید محتوا می کردم. برای دو، سه نقش هم با کارگردانان خوبی تا مرحله مذاکره رفتیم اما به دلایلی این اتفاق رخ نداد. در حال حاضر برای بازی در سریال «بامداد خمار» خانم نرگس آبیار قرارداد بسته ام.

برای «یورو 2024» تا پنج صبح بیداریم

ماهور تأکید کرد: اجرای برنامه «یورو 2024» را هم واقعا دوست دارم؛ چرا که کار پرفشاری است و روزی سه بازی به صورت فشرده برگزار می شود. بعضی شب ها تا پنج صبح با گروه بیدار هستیم و همه اینها باعث شده است اجرای این برنامه به یک تجربه باحال در کارنامه ام تبدیل شود. اگر باز هم به عقب بازگردم، با وجود آنکه گفتم نمی خواستم دیگر به سمت اجرا بروم، حضور در این برنامه را قبول می کنم.

وی درباره انتخاب خود میان بازیگری و اجرا گفت: اگر در بازیگری نقشی به من پیشنهاد شود که شبیه خودم باشد، حتما آن را بیشتر دوست دارم؛ چراکه اساسا آدم برون گرایی هستم. مثال اگر نقش دختر موتورسوار یا بوکسور را پیشنهاد دهند، خیلی دوست دارم. خیلی وقت‌ها دوست دارم در کارهایم کمی هنجارشکنی داشته باشم. کاری برایم ارزش دارد که در آن آزادی عمل داشته باشم و بتوانم صد خودم را نشان دهم. بیش از یک سال و نیم است که دیگر در تلویزیون اجرا نکرده ام و پیشنهادهایی را که داشته ام نیز رد کرده ام.

این مجری سابق تلویزیون گفت: دیگر نمی خواستم در تلویزیون اجرا کنم؛ چراکه از جایی به بعد احساس کردم ادامه دادن آن کمکی به دیده شدن من نخواهد کرد. برای بازگشت هم بستگی دارد با چه پیشنهادی مواجه شوم. خیلی ها شاید بگویند دیگر حاضر نیستند به تلویزیون بازگردند، اما با یک پیشنهاد ویژه و دستمزد بالا، اجرا هم می کنند. من هم شخصا نه با تلویزیون مشکلی دارم و نه هیچ گاه ممنوع التصویر شده ام. همیشه در کارم بی حاشیه بودم. ولی وقتی می بینم می توانم با محدودیت کمتر و در عین حال دامنه گسترده تر در پلتفرم‌ها دیده شوم، با خودم می گویم چرا تلویزیون؟

وی افزود: اگر پیشنهادی برای برنامه سازی درباره نسل زد داشته باشم که کمتر درباره شان برنامه سازی می شود و اجرای این برنامه را به من پیشنهاد بدهند، حتما قبول می کنم. اجرای آپارات اسپرت را هم برای این دوست داشتم که در حوزه فوتبال مجری زن نداشته ایم. من هم امروز ادعایی در زمینه فوتبال ندارم و تلاشم را می کنم که یاد بگیرم. ورود به چنین چالش هایی را دوست دارم. برنامه زنده سخت‌تر از بازیگری است، اما برای شخص من، اجرای زنده جذاب تر است؛ چون در این موقعیت امکان بداهه پردازی وجود دارد و این امکان در بازیگری وجود ندارد.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1926453