سه‌شنبه 10 مهر 1403

چند نرخی بودن ارز را قبول نداریم / سیاست های ارزی باید اصلاح شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
چند نرخی بودن ارز را قبول نداریم / سیاست های ارزی باید اصلاح شود

رئیس مجلس گفت: چند نرخی بودن ارز بر مبنای 4 یا 5 نرخ را قبول نداریم و باید سیاست های ارزی هر چه زودتر اصلاح شود.

رئیس مجلس گفت: چند نرخی بودن ارز بر مبنای 4 یا 5 نرخ را قبول نداریم و باید سیاست های ارزی هر چه زودتر اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (سه شنبه 10 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در جمع بندی بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور گفت: عرضه و تقاضا در بازار ارز تنظیم نیست و این موضوع باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: باید ارز بر اساس اولویت تخصیص داده شود. متأسفانه طی سال‌های گذشته ارز 28500 تومانی به کالاهایی داده شده است که مشمول و در اولویت نبوده‌اند. بر اساس قانون برنامه هفتم باید صادرات غیرنفتی 23 درصد شود که تحقق این موضوع نیازمند تنظیم عرضه و تقاضا در بخش ارز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین مطابق با یک بخش دیگر از قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور باید سیاست‌های ارزی به گونه‌ای تنظیم شود که امکان بیش اظهاری در واردات و کم اظهاری در صادرات نداشته باشیم اما الان سیاست‌های ارزی به گونه‌ای است که انگیزه برای واردات وجود دارد اما انگیزه‌ای برای صادرات نداریم، اگر این روند اصلاح نشود و عرضه را بالا ببریم نتیجه آن، امضاهای طلایی در وزارتخانه‌ها و شیوع رانت خواهد بود. کمیسیون‌های اقتصاد و صنایع مجلس برای اصلاح این روند جلسات کارشناسی تشکیل دهند.

قالیباف گفت: ما بیش از 8 میلیارد دلار ارز برای ساخت خودرو تخصیص می‌دهیم و این به غیر از بخشی است که به صورت قاچاق به کشور می‌آید و باعث خارج شدن ارز از کشور می‌شود. چند نرخی بودن ارز بر مبنای 4،5 نرخ را قبول نداریم و انتظار می‌رود سیاست‌های ارزی کشور هر چه زودتر اصلاح شود. مباحث ارزی کشور مانند زخم کهنه است که از دهه 70 آغاز شده و هنوز ادامه دارد و باید برای رفع آن چاره اندیشی شود.