جمعه 14 اردیبهشت 1403

چگونه کتاب خواندن را تبدیل به یک عادت کنیم

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
چگونه کتاب خواندن را تبدیل به یک عادت کنیم

با کمک راه‌کارهایی مانند تعیین زمان مطالعه، کاهش میزان استفاده از گوشی و به‌همراه داشتن کتاب، می‌توان عادت مطالعه را تقویت کرد تا با کمک آن، دانش و خلاقیت را افزایش داد.

رپرتاژ آگهی: با توجه به اینکه مطالعه تاثیر زیادی بر روح و روان می‌گذارد و ما را با دنیای جدیدی روبه‌رو می‌کند، بهتر است برنامه‌ریزی کاملی داشته باشیم تا در طول شبانه‌روز بتوانیم مدت‌زمانی را به مطالعه کتاب‌های مورد علاقه خود اختصاص دهیم.

زندگی پرمشغله امروز، بسیاری از افراد علاقه‌مند به مطالعه را نیز از کتاب‌ها دور کرده است. این موضوع تاثیر نامطلوبی روی زندگی شخصی و پس‌از آن، جامعه می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است با روش‌هایی که باعث تقویت عادت‌های مطالعه می‌شوند آشنا باشید و از آن‌ها استفاده کنید. در این متن اطلاعات لازم را به شما ارائه می‌کنیم. تا انتها با ما همراه شوید.

چگونگی تقویت عادت مطالعه

خواندن کتاب تاثیر زیادی در شخصیت انسان دارد و باعث بهبود وضعیت مغز، افزایش دانش، تقویت قوه تخیل، کسب مهارت نویسندگی، کاهش میزان استرس، بهبود تمرکز و تقویت مهارت‌های رفتاری و ارتباطی می‌شود.

به همین دلیل لازم است حداقل زمان ممکن را در طول شبانه‌روز به مطالعه اختصاص دهید. اما چه روش‌هایی وجود دارد که به ایجاد این عادت مثبت کمک کند؟

کاهش میزان استفاده از فضای مجازی

یکی از مهم‌ترین راه‌کارها برای ایجاد عادت مطالعه، کم‌کردن میزان استفاده از گوشی و به‌طور کلی فضای مجازی است. در واقع باید گفت علاوه‌بر مشغله‌های زیاد این فضای مجازی بود که به‌طور مستقیم باعث کاهش سرانه مطالعه شد.

برای اینکه بتوانید ساعتی از روز را به مطالعه بپردازید، باید به‌تدریج میزان استفاده از موبایل را کاهش دهید. همچنین کم‌تر در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کنید تا ذهن شما برای دریافت مطالب جدید آماده باشد.

برای خود لیستی از بهترین کتاب ها را تهیه کنید

زمانی که بی‌هدف تنها به‌دنبال افزایش میزان مطالعه باشید، ممکن است کتاب‌هایی را انتخاب کنید که محتوای جذابی به شما ارائه ندهند یا اینکه موضوع آن‌ها با سلیقه شما جور نباشد. در این شرایط احتمالا با خواندن چند فصل اول، از مطالعه بقیه کتاب پشیمان شوید.

ازاین‌رو بهتر است با توجه به سلیقه خود و موضوعاتی که بیشتر می‌پسندید، لیستی از بهترین کتاب‌ها را آماده کنید. از دسته‌بندی موضوعی کتاب‌ها می‌توان به روان‌شناسی، تاریخی، ادبی یا حتی رمان‌های عاشقانه اشاره کرد.

با گذشت مدتی که مطالعه به عادت شما تبدیل شد، می‌توانید لیست خود را به‌روزرسانی کنید و کتاب‌هایی را در آن قرار دهید که به‌عنوان شاهکار ادبی شناخته می‌شوند. با این کار، درک این نوع کتاب برای شما آسان‌تر خواهد شد.

مشخص کردن زمان مطالعه

گام بعدی برای تقویت عادت مطالعه، مشخص‌کردن مدت‌زمانی است که می‌توانید در طول شبانه‌روز به مطالعه اخصاص دهید. اگر از آخرین باری که کتاب خوانده‌اید زمان زیادی گذشته، بهتر است برای شروع نهایت 15 دقیقه تعیین کنید.

به تدریج می‌توانید این مدت‌زمان را با توجه به ساعت های فراغت خود افزایش دهید. اگر می‌خواهید خواب راحتی داشته باشید، بهتر است ساعت مطالعه را طوری تنطیم کنید که پیش‌از خوابیدن، به‌جای گوشی، کتاب در دست‌تان باشد.

البته می‌توانید مطالعه را در اول روز نیز انجام دهید. یعنی اولین کار شما بعداز بیدار شدن و میل کردن صبحانه، باید خواندن کتاب باشد. در این روش، انرژی لازم برای مطالعه را خواهید داشت و ازاین‌رو تاثیر زیادی در تقویت این عادت دارد.

یکی از مهم‌ترین نکات حین مطالعه، دوری از تجهیزات الکترونیکی مانند گوشی و لپ‌تاپ است. زمانی که تمرکز خود را به کتابی که در حال خواندن آن هستید معطوف کنید، نتیجه بهتری از آن مشاهده خواهید کرد و عادت مطالعه شما تقویت می‌شود.

همیشه همراه خود کتاب داشته باشید

بخش مهمی از زمان ما حین انتظار برای رسیدن اتوبوس، مترو یا حتی دوست‌مان تلف می‌شود، این موضوع به‌خصوص برای افرادی که در شهرهای بزرگ هستند صدق می‌کند. اگر می‌خواهید مطالعه به جزء اصلی از زندگی شما تبدیل شود، بهتر است زمان انتظار خود را به مطالعه یک کتاب جذاب اختصاص دهید.

اگر به کتاب خواندن علاقه دارید اما از پس تامین هزینه‌های خرید آن برنمی‌آید، می‌توانید از کتاب‌های دست‌دوم که در برخی فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند استفاده کنید. راه‌کار دیگر مراجعه به فروشگاه دیجی‌کالا است.

در این فروشگاه آنلاین، انواع کتاب از نشریات مختلف با مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌شود تا همه علاقه‌مندان به مطالعه بتوانند بدون توجه به قیمت، کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه کنند.

کتاب را در دسترس خود قرار دهید

یکی از کاربردی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های برای ایجاد عادت کتاب‌خواندن، در دسترس بودن این محصول است. در واقع باید گفت بسیاری از افراد تنها به‌دلیل اینکه ریموت کنترل در نزدیکی آن‌ها قرار دارد تلویزیون را روشن می‌کنند.

اگر به‌جای گوشی و لپ‌تاپ سعی کنید همواره کتاب مورد علاقه خود را در نزدیکی میز کار یا تخت‌خواب قرار دهید، در اوقات بیکاری یا پیش‌از خوابیدن، به‌جای استفاده از گوشی و چرخیدن در فضای مجازی، کتاب را مطالعه خواهید کرد. ازاین‌رو با این کار به مطالعه عادت می‌کنید.

با افراد دوست دار مطالعه رفت و آمد کنید

امروز پیدا کردن افرادی که مایل‌اند زمانی از وقت خود را به مطالعه اختصاص دهند کمی دشوار به‌نظر می‌رسد، چراکه اغلب مردم، به‌دلیل دغدغه‌های شغلی یا مشکلات روزمره وقتی برای مطالعه ندارند.

بااین‌حال نباید از تاثیری که دوست‌داران مطالعه روی علاقه شما به خواندن کتاب‌های جدید می‌گذارند، غافل شوید. پس بهتر است از همین الان به‌دنبال باشگاه‌های کتاب‌خوانی باشید تا با مشاهده علاقه و تمایل دیگران، این عادت را در خود تقویت کنید.

از کتاب های صوتی غافل نشوید

بسیاری از افراد با بهانه اینکه به‌همراه داشتن کتاب در شرایط مختلف سخت است یا اینکه مطالعه باعث آسیب رسیدن به چشم آن‌ها می‌شود، از خواندن کتاب خودداری می‌کنند. فایل‌های صوتی این مشکل را به‌طور کامل حل کرده‌اند.

با انتخاب کتاب‌های صوتی می‌توانید در هر زمان از شبانه‌روز و حتی اوقاتی که به آشپزی مشغول هستید یا می‌خواهید قدم بزنید، کتاب مورد علاقه خود را گوش دهید، بدون اینکه مجبور به حمل آن باشید.

جمع‌بندی

برای اینکه کتاب خواندن به یک عادت برای ما تبدیل شود به یک برنامه‌ریزی نیاز داریم. همچنین لازم است میزان استفاده از برخی تجهیزات مانند گوشی را به‌حداقل برسانیم تا وقت کافی برای مطالعه داشته باشیم.

به‌طور کلی با تهیه یک لیست از کتاب‌های مورد علاقه، مشخص کردن زمان مطالعه، به‌همراه داشتن کتاب در شرایط مختلف، در دسترس قرار دادن این محصول و گوش دادن به کتاب‌های صوتی می‌توان این عادت را تقویت کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

چگونه کتاب خواندن را تبدیل به یک عادت کنیم 2
چگونه کتاب خواندن را تبدیل به یک عادت کنیم 3
چگونه کتاب خواندن را تبدیل به یک عادت کنیم 4