چهارشنبه 4 مهر 1403

کارتون، هنر عصر جدید است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کارتون، هنر عصر جدید است

نشست خبری و رونمایی از پوستر جشنواره کارتون با موضوع سواد فضای مجازی در عصر فناوری‌های نوین صبح امروز در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.

سعید پور ابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: پس‌از سال‌ها رویداد کارتون یا کاریکاتور را احیاء می‌کنیم، زیرا معتقدیم هوش مصنوعی برای بشریت اتفاقات مهمی را رقم زده است. اگر نتوانیم هنر و تکنولوژی را به یکدیگر گره‌بزنیم خیلی‌ها ممکن است فراموش شوند. فناوری‌های نوین آنقدر تاثیر گذار شده‌اند که انیمیشن تولید می‌کنند.

وی ادامه‌داد: در عصر سواد مجازی و اصل فناوری‌های نوین قرار داریم؛ هدف ما در آمیختن تکنولوژی و هنر است تا بعد بتوانیم آگاهی فضای مجازی را از طریق هنر نشان دهیم. هنر غیر مستقیم تاثیر گذار است و اتفاقات خوبی را رقم می‌زند؛ لذا می‌تواند محتواهای جذابی همراه خود داشته باشد.

وی افزود: هنر زبان مشترک همه انسان‌ها است. سه دوره دو سالانه کارتون را برگزار کردیم و اتفاقات مهمی را داشتیم‌. در این دوره سعی کردیم جشنواره کارتون را احیاء کنیم. همه اساتید این دوره به ما‌کمک می‌کنند تا اتفاقات خوبی را در این حوزه داشته باشیم تا بتوانیم موفقیت‌هایی داشته باشیم.

انتقال سریع پیام از طریق کاریکاتور

جمال رحمتی کارتونیست، کاریکاتوریست و دبیر جشنواره کارتون بیان کرد: رسالتی که وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه واقعی دارد، همان را در فضای مجازی انجام می‌دهد. رسالت این وزارت توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی است.

وی ادامه‌داد: هنر کارتون، هنر عصر جدید است. کارتون این امکان را دارد که در فرصت کم با مخاطب خود ارتباط بگیرد زیرا یک کارتون پیامی را در چند ثانیه به خوبی منتقل می‌کند.

وی افزود: ما وارد هوش مصنوعی شده‌ایم و طبیعتا نمی‌توانیم با رویکردی که دهه‌های قبل داشتیم ادامه دهیم؛ لذا باید خود را با فضا و عصر امروز تطبیق دهیم.

دبیر جشنواره کارتون عنوان کرد: پس از انتشار فراخوان، ما شامل استقبال بسیار خوب از سوی کاریکاتوریست‌ها شدیم که باعث خوشحالی ما است. بر اساس درخواست کاریکاتوریست‌ها زمان ارسال آثار را تا نهم مهر ماه تمدید کردیم.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: ما برای اینکه بتوانیم سواد فضای مجازی را پیش ببریم نیاز به آگاهی بخشی مردم داریم و اینکه سواد فضای مجازی چگونه شکل می‌گیرد امری مهم است. سال گذشته ما بالغ بر 200 اثر تولید کردیم تا به نوعی بتوانیم آگاهی بخشی داشته باشیم.

وی بیان کرد: این رویداد تخصصی است اما خروجی برای ما مهم‌تر است. بهترین راه این است که اثری داشته باشیم که با یک نگاه بتوانیم برداشت مناسب را داشته باشیم.

وی ادامه‌داد: با مترو تفاهم نامه‌هایی داشتیم و مکان‌های مختلف را برای نصب کاریکاتورها در نظر گرفتیم و درحال صحبت با وی‌اودی‌ها هستیم. همچنین باید بگویم که ما اتحادیه تولید کنندگان محتوا را ایجاد کردیم.

در پایان نشست جمال رحمتی دبیر جشنواره کارتون در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر زمان برگزاری رویدادها گفت: برنامه‌ریزی دقیقی را انجام داده‌ایم و بنا داریم در یک روز جمع‌بندی کار را داشته باشیم. نهم مهرماه کارها ارسال می‌شوند و دهم مهرماه جمع‌بندی خواهیم داشت و یازدهم داوری آثار مورد نظر را داریم. همچنین حضور در 15 مهرماه برای عموم مردم آزاد است. تا‌کنون بالای 300 اثر ارسال شده است و منتظر ارسال کارهای بعدی هستیم و معمولا بیشتر آثار در هفته پایانی ارسال خواهد شد.

گفتنی است که جشنواره کارتون 15 مهرماه 1403 در تالار رودکی برگزار می‌شود.

خبرنگار: زهرا بالاور