چهارشنبه 6 تیر 1403

کارنامه سه ساله سازمان سینمایی از زبان روح‌الله سهرابی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
کارنامه سه ساله سازمان سینمایی از زبان روح‌الله سهرابی

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در گفت‌وگویی که با برنامه سینمایی «هفت» داشت، شرحی از وضعیت و کارنامه سازمان سینمایی در سه سال گذشته ارائه داد. سهرابی معتقد بود که سیر نزولی سینما، با همه‌گیری کرونا ایجاد نشده و از قبل وجود داشت و این رکود، هم در عرصه فکری و هم محتوایی، با شیوع کرونا شدت گرفت. وی گفت که ما یک سینمای...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در گفت‌وگویی که با برنامه سینمایی «هفت» داشت، شرحی از وضعیت و کارنامه سازمان سینمایی در سه سال گذشته ارائه داد.

سهرابی معتقد بود که سیر نزولی سینما، با همه‌گیری کرونا ایجاد نشده و از قبل وجود داشت و این رکود، هم در عرصه فکری و هم محتوایی، با شیوع کرونا شدت گرفت.

وی گفت که ما یک سینمای ورشکسته را تحویل گرفتیم. «خیلی از سینماها دنبال تغییر کاربری بودند. هفته‌ای چند درخواست تغییر کاربری سالن سینما داشتیم اما از سینماداران خواستم مدتی به ما وقت بدهند چون می‌دانستیم چه کاری قرار است انجام دهیم.»

سهرابی خاطرنشان کرد: «روزی که من در جلسه‌ای گفتم سی میلیون مخاطب با هزار و پانصد میلیارد فروش بدست می‌آوریم، همه به شوخی به من نگاه کردند. سینماها از بانک تا پرسنل و آب و برق سال‌ها بدهکار بودند.»

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی گفت در نیمه دوم 1401 که با ناآرامی‌های آن سال همراه شد، ما در آن زمان با صاحبان فیلم‌ها تماس می‌گرفتیم فیلم خود را اکران کنند. وی اشاره کرد در آن زمان شرایطی واژگون حاکم بود.

سهرابی توضیح داد چون در آن زمان در جامعه بحث تحریم سینما مطرح بو، وارد تفاهمنامه با صاحبان فیلم‌ها شدیم و کف فروش تضمین کردیم و با صاحب فیلم‌ها قرارداد بستیم.

او به فیلم «فسیل» اشاره کرد و گفت حتی در نوروز 1402 تهیه‌کننده این فیلم نگران اکران آن بود و ما تضمین اکران فیلم تا زمانی که بفروشد را دادیم. سهرابی اظهار داشت فروش سیصد و بیست میلیارد تومانی «فسیل» به دلیل محدودیت قائل نشدن و در نظر نگرفتن آیین‌نامه اکران بود.

او گفت وقتی رونق سینما حاصل شد، مجددا سایرین آمدند تا فیلم‌های خود را اکران کنند. سهرابی تغییر وضعیت فروش را، جا به جایی از منفی چند میلیارد به هزار و سیصد میلیارد تومان توصیف کرد. او گفت براساس پیش‌بینی صورت گرفته، امسال با این روند تا آخر سال به چهل میلیون مخاطب برسیم.

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی ضمن بیان اینکه باید به سینما به صورت ملی نگاه کرد نه قشری، تصریح کرد: «مخاطب سینمای ما وسیع‌تر از مدعیان سینمای متفکر و قشر خاص هستند. در این سه سال تنوع ژانر دیدیم. از یک تفکر خاص تمرکززدایی کردیم. به سینمای کمدی تحقیرآمیز نگاه نکنیم. اسیر جوسازی و بیانیه‌نویسی نشدیم. افرادی که دو تا سه درصد سینمای ایران هستند.»

او معتقد بود ورشکستگی فکری برخی باعث شده که خودشان هم ندانند چه بسازند که قبل از کرونا سینمای ایران به آن دچار شده بود. سهرابی بیان کرد در این سه سال بیش از سیصد درخواست پروانه ساخت داشتیم و بیش از دویست و شانزده پروانه ساخت دادیم که بیش از هفتاد درصد می‌شود.

او اظهار کرد که تاکید آقای خزاعی و وزیر این بود در این دوره هیچ فیلمی توقیف نشود. سهرابی اشاره کرد که برای به مشکل نخوردن در پروانه نمایش، دقت بیشتری روی فیلمنامه صورت گرفت. او توضیح داد این اولین دوره‌ای است که افرادی که فیلمنامه‌هایشان مشکل می‌خورد، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده می‌آیند و با اعضای شورا بحث می‌کنند و به تعامل می‌رسند. او تاکید کرد که این شرایط حتی برای کسانی که چندان شهره نبوده و از شهرستان آمده باشد نیز وجود دارد.

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی گفت زمانی که مسئولیت پروانه نمایش را تحویل گرفتم، بیش از پنجاه فیلم توقیف بود. او اشاره کرد بخاطر همین، برخی سینما و تولید فیلم را کنار گذاشتند؛ چراکه تضمینی برای پروانه نمایش نبود. سهرابی بیان کرد اما اکنون تضمین وجود دارد و به گفته رئیس سازمان سینمایی مبنی بر اینکه اگر در این دوره فیلمی ساخته شود توقیف نمی‌شود، اشاره کرد.

او خاطرنشان کرد: «امروز با افتخار می‌گویم یک فیلم توقیفی هم نداریم. یکی دو فیلم باقی مانده در حال حل است. و دنبال این هستیم ما باری برای مدیران بعدی باقی نگذاریم.»

سهرابی در ادامه به هوش مصنوعی اشاره کرده و گفت با آمدن آن، خیلی مسائل کنونی مرتفع می‌شود و نظارت به این شکل ممکن نخواهد بود و تولید هم شکل دیگری پیدا می‌کند.

او تاکید کرد که تهیه‌کنندگان تنها به دلیل انحصارطلبی مخالف برداشتن پروانه ساخت نیستند و درصد کمی را این امر شامل می‌شود. سهرابی توضیح داد اگر پروانه ساخت برداشته شود، با توجه به تعداد سالن‌های سینما، ما ظرفیت زیادی برای اکران فیلم نداریم. وی ضمن اشاره به اینکه اکنونذائقه مخاطب به سمت کمدی است، بیان کرد در چنین وضعیتی پروانه ساخت مانع مرگ سینمای متفکر می‌شود. سهرابی تصریح کرد: «نظارت پروانه ساخت برای توازن در تولید و محافظت از اشتغال هم انجام می‌شود.»

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در ادامه به فیلم «کیک محبوب من» اشاره کرد و گفت این فیلم موفق به کسب پروانه ساخت شد. سهرابی توضیح داد که طبق قرار با تهیه‌کننده و کارگردان فیلم، معین شد که تا حل شدن پرونده قضایی فیلم قبلی آن‌ها، فیلم جدید خود را تولید کنند و به آن‌ها کمک شد.

وی ادامه داد: «حسن نیت خود را ثابت کردیم و اعتماد کردیم. اما اتفاق برعکس اعتماد ما افتاد. ما به عوامل فیلم هشدار دادیم بی‌حجاب نسازنند و زیربار نرفتند و تکذیب می‌کردند اما بعدا معلوم شد بی‌حجاب ساختند. ممکن است در آینده مراقبت در تولید پیش بیاید.»

سهرابی همچنین اشاره کرد که آن‌ها مدیریت سینما را با پانصد و سی سالن، تحویل گرفتند که برخی هم از رده خارج بودند و فعالیت نداشتند؛ اما امروز به نهصد سینما در سه سال رسیدند و این شتاب در زیرساخت سینما را بی‌سابقه دانست.

او خاطرنشان کرد که سازمان سینمایی به ممنوع الکاری بسیاری از افراد چه جلوی دوربین چه پشت دوربین خاتمه داد. سهرابی توضیح داد برای تک افراد سینما که دارای مشکلی بودند، با ارگان‌های مختلف جلسات نفس‌گیر و رایزنی صورت گرفت تا مجوز کار افراد را بدست آورند.