سه‌شنبه 3 مهر 1403

کاهش بارش‌های اردیبهشت و خرداد بر شدت خشکسالی می افزاید

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
کاهش بارش‌های اردیبهشت و خرداد بر شدت خشکسالی می افزاید

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان اعلام کرد که بارش‌های اردیبهشت و خرداد در حد میانگین بلند مدت نخواهد بود و بر شدت خشکسالی افزوده خواهد شد.

علی پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های بلند مدت داخلی و خارجی هواشناسی اظهار کرد که از ابتدای اردیبهشت ماه تا پایان سالجاری زراعی بارش‌ها از حد میانگین بلند مدت کمتر خواهد بود.

وی افزود که طبق تحلیل‌های انجام شده در مدت ذکر شده دما نیز از میانگین بلند مدت بیشتر خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان با بیان اینکه میانگین بارش کردستان در خرداد ماه حدود 10 میلیمتر است، تصریح کرد که بارش نرمال اردیبهشت ماه کردستان حدود 40 تا 60 میلیمتر است که پیش‌بینی تحقق این مقدار بارش نیز دور از انتظار است.

وی عنوان کرد که طبق بررسی‌های انجام شده ابتدای سال زراعی آینده یعنی از مهر ماه سالجاری نیز بارش‌ها کمتر از میانگین بلند مدت خواهد بود.

پناهی با بیان اینکه کمبودهای گذشته بارشی در 2 ماه آینده نتها جبران نخواهد شد بلکه بر شدت خشکسالی افزوده خواهد شد، ادامه داد: با تداوم کاهش بارش‌ها در ماه‌های آینده شاهد آن خواهیم بود که بسیاری از روستاهای کردستان با مشکل تامین آب شرب مواجه خواهند شد که مسئولین مربوطه از هم اکنون دنبال چاره اندیشی باشند.

وی با اشاره به کاهش 26 درصدی بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت و کاهش 34 درصد نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد که میانگین بارش استان تاکنون 288 میلیمتر بوده است که میانگین بلند مدت آن 391 میلیمتر و میانگین سال گذشته نیز 437 میلیمتر بوده است.

وی در پایان یادآور شد که کاهش بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت در ایستگاه سنندج 25 درصد، سقز 16 درصد، کامیاران 37 درصد، سروآباد 40 درصد، قروه 36 درصد، مریوان 34 درصد بوده است. انتهای پیام