چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

کاهش خروج ارز از کشور با تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه سلامت

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
کاهش خروج ارز از کشور با تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه سلامت

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مجامع بین‌المللی، سلامت را با 7 شاخص تعریف می‌کنند، عواملی که اگر نباشند؛ مفهوم سلامتی ابتر می‌ماند. سلامت فیزیکی، ذهنی، عاطفی، محیط زندگی، اجتماعی، معنوی و شغلی؛ 7 شاخصی است که تامین سلامتی را ذیل آنها میسر می‌دانند و عدم وجود یکی از آنها به این معنا است که سلامتی فرد تامین نیست. این مفهوم در دنیا ارتباط نزدیکی با خدمات درمانی و بهداشتی دارد و با اجرای طرح‌ها و تولید داروها و واکسن های مورد به دست می‌آید.

در دنیای امروز که شیوه تعاملات و تبادلات جهانی تغییر کرده؛ سلامتی رکن اصلی امنیت در کشورها محسوب می شود و این مفهوم می تواند عاملی شود برای فشار و تهدید کشورهایی که از این منظر توسعه نیافته اند و به بازارهای جهانی وابستگی زیادی دارند. همین مهم، باعث شده که همه کشورها در تکاپوی تامین سلامتی به شکلی مستقل و مبتنی بر توانمندی های بومی خود باشند.

بخش عمده‌ای از این هدف هم با تامین واکسن‌ها، داروهای شیمیایی و زیستی و تجهیزات بهداشتی و درمانی محقق می شود. در همین راستا ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب برنامه‌های حوزه سلامت، 3 بسته حمایتی شامل داروهای زیستی (20 محصول)، مواد اولیه دارویی (15 محصول) و واکسن های انسانی (7 محصول) را حمایت کرده است تا با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق، کشور را از تنگاناهای دارویی و درمانی نجات دهد.

این کار به کاهش ارزبری و رونق بازار محصولات ایران‌ساخت منجر و بخش بزرگی از نیازهای کشور با تولیدات داخلی پاسخ داده شده است.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دانش بنیان

ایران ساخت خبرخوب سلامت این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
کاهش خروج ارز از کشور با تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه سلامت 2