شنبه 14 مهر 1403

کاهش شدید حمایت دستگاه‌های دولتی از فعالیت‌های دانشجویی / ابلاغ راهنمای حجاب و عفاف به روسای دانشگاه‌ها

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
کاهش شدید حمایت دستگاه‌های دولتی از فعالیت‌های دانشجویی / ابلاغ راهنمای حجاب و عفاف به روسای دانشگاه‌ها

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عبدالحسین کلانتری صبح امروز در دومین روز از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها با ارائه تصویری کلی از وضع موجود گفت: گرانی و کاهش خرید موجب کوچک شدن سفره مردم شده است که مساوی با افزایش دانشجویان کم برخوردار خواهد بود. وی همچنین به کم ارزش شدن آموزش‌های دانشگاهی و کاهش تمایل به تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: این درحالی است که افزایش حضور...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عبدالحسین کلانتری صبح امروز در دومین روز از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها با ارائه تصویری کلی از وضع موجود گفت: گرانی و کاهش خرید موجب کوچک شدن سفره مردم شده است که مساوی با افزایش دانشجویان کم برخوردار خواهد بود.

وی همچنین به کم ارزش شدن آموزش‌های دانشگاهی و کاهش تمایل به تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: این درحالی است که افزایش حضور دانشجویان در فضای مجازی زیاد شده است که به دلیل عدم سیاستگذاری و نبود نرم افزارهای بومی، مشکلات جدی در این زمینه داریم که باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم همچنین به ترویج سبک زندگی دانشجویی نامناسب با قواعد دانشجویی در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی پرطرفدار اشاره کرد و افزود: از دیگر مواردی که با آن مواجه هستیم، پایین بودن امید به آینده میان دانشجویان، افزایش میل به مهاجرت میان نخبگان، اهمیت یافتن سبک زندگی و امکان شکل گیری جنبش‌های سبک زندگی مانند موضوع آب پاشی در بوستان نهج البلاغه و موضوعاتی که دستاویز برای یک خیزش هستند که باید متناسب با آن حرکت کرد و برخورد با این جنبش‌ها متفاوت است.

وی به تکثر فرهنگی و مسائل حجاب و عفاف اشاره کرد و افزود: ابلاغیه در خصوص موضوع مذکور به رؤسای دانشگاه‌ها ارسال شده است همچنین مرحله به مرحله مواجهات با آن به دانشگاه‌ها ارسال شده و نگاه به این موضوع تا حد امکان ایجابی باشد.

کلانتری افزود: با وجود زیر یک درصد هنجار شکن‌ها، در این زمینه مجبوریم برخورد انضباطی داشته باشیم ولی اولویت ما برخورد انضباطی نیست، برنامه ایجابی مسائل را حل می‌کند.

وی به برنامه اربعین اشاره کرد و افزود: درخواست ما از رؤسای دانشگاه‌ها این است که مساعدت‌ها بیشتر شود تا تعداد دانشجویان بیشتری برای اربعین اعزام شوند.

معاو وزیر علوم به ضعف بنیه‌های معرفتی دانشجویی و افزایش رفتار نمادین احساسی اشاره کرد که کل جهان درگیر این موضوع است و گفت: باید به رفتار دانشجویان عمق بخشید.

کلانتری به تخصیص کم و نامناسب بودجه فرهنگی اشاره کرد و افزود: اگر الان دراین زمینه هزینه نشود، بعدها هزینه آن مضاف می‌شود.

وی ادامه داد: دیوان محاسبات نامه زده و گزارش عملکرد 3 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها را خواسته است که باید رؤسا دراین زمینه ورود پیدا کنند.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: کم توجهی به مجموعه دانشجویی به ویژه تشکل‌های دانشجویی وجود دارد که تشکل‌های دانشجویان گله دارند و می‌گویند وضعیت ما در دولت قبلی بهتر بود، اکنون از تشکل‌ها برای اجرای برنامه در سالن‌ها پول گرفته می‌شود، برای غذا بالاترین رقم از آنها اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه تصدی گری در برنامه‌های فرهنگی به جای هدایت گری معضل است، افزود: برخی دانشگاه‌ها خود وارد برنامه می‌شوند در صورتی که جریان دانشجویی با هزینه کم‌تر می‌تواند آن برنامه را برگزار کند.

کلانتری به کاهش شدید حمایت دستگاه‌های دولتی از فعالیت‌های دانشجویی اشاره کرد و افزود: الان این حمایت ها بسیار کم شده است که به این بخش آسیب زده است.