شنبه 1 اردیبهشت 1403

کاهش عطش در ماه رمضان با مصرف خاکشیر

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
کاهش عطش در ماه رمضان با مصرف خاکشیر

یکی از گیاهانی که کم و بیش برای بهبود وضعیت گوارشی افراد توصیه شده، خاکشیر است که گیاهی علفی یک ساله یا دو ساله و از تیره شب بو می‌باشد.

به گزارش ایسنا، خاکشیر در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و در رفع تشنگی و جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان موثراست.

خاکشیر جزو آن دسته از خوراکی‌هایی است که خوردن آن باعث از بین رفتن عطش شده و بهترین نوشیدنی در ماه رمضان برای کاهش تشنگی است.

یکی از مهم ترین عملکردهای شربت خاکشیر در ماه رمضان، ادرارآور بودن آن است. در ماه رمضان کلیه ها به علت کم آبی بدن دچار اختلال می گردند. شربت خاکشیر کلیه ها را تقویت می کند، ادرار را افزایش می دهد و سموم را از بدن خارج می سازد. این کار به خنک شدن بدن نیز کمک می کند. در ماه رمضان، به علت کمبود آب بدن، پوست دچار خشکی و التهاب خواهد شد.

خاکشیر سرشار از امگا3 است و در درخشندگی و طراوت پوست نقش به سزایی دارد.

هم چنین خاکشیر، با افزایش اکسیژن پوست، سلول های پوستی را تحریک می کند و تولید فیبروبلاست را افزایش می دهد.

خاکشیر از زمان های گذشته کاربرد داشته است و بهترین کاربرد آن به خاطر خاصیت ضدعفونی کننده اش است و برای ناراحتی های روده مثل اسهال یا حتی یبوست مفید است.

این گیاه حاوی مقداری گلوکزاینولات در قسمت های مختلف، یک فلانوئید و یک بتاسیتوسترول می باشد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، بررسی های فیتوشیمیایی خاکشیر وجود اسیدهای چرب، آلکان های مختلف، برخی ترکیبات فنلی و همچنین ترکیبات حاصل از هیدرولیز آنزیمی گلوکوزاینولات ها را نشان داده است.

آثار درمانی گستردهای از جمله خلط آور، محرک و نیروبخش، نرم کننده و تقویت کننده قلب و اثرات ضد انگلی برای این گیاه ذکر شده است. انتهای پیام