چهارشنبه 18 مهر 1403

کاهش وقوع جرم با تربیت کارآگاهان حرفه‌ای

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
کاهش وقوع جرم با تربیت کارآگاهان حرفه‌ای

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه تربیت کارآگاهان حرفه‌ای نقش به سزایی در کاهش وقوع جرم و افزایش آسایش و امنیت جامعه دارد، گفت: هویت دهی به کارآگاهان یکی از راهبردهای فراجا است.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه تربیت کارآگاهان حرفه‌ای نقش به سزایی در کاهش وقوع جرم و افزایش آسایش و امنیت جامعه دارد، گفت: هویت دهی به کارآگاهان یکی از راهبردهای فراجا است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور در آئین نکوداشت کارآگاهان برتر (کشوری و استانی) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به خصوص 130 کارگاه شهید، اظهار کرد: هنگامی که جرمی ناپیدا باشد و مجرمان اقدامات غیرقابل مشاهده انجام دهند، سازمانی که می‌خواهد این موضوع را مدیریت و درصدد مهار آن باشد به طور حتم فرد یا افراد مورد نظر در آن مجموعه نیز باید دارای مهارت‌های چندوجهی باشند.

وی با تاکید بر اینکه کارآگاه باید همواره یک یا چندین گام از مجرم جلوتر باشد، تصریح کرد: کارآگاه یعنی یک فرد اطلاعاتی که صف و ستاد را نیز در برداشته باشد، یعنی هم بایستی تشخیص، هدف گذاری، شناسایی و هم مدیریت کند به عبارتی همه مسیر صف و ستاد را این فرد یک تنه طی می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: مبحث کارآگاه بسیار حائز اهمیت بوده و در تمام دنیا این موضوع صدق می‌کند، "کارآگاه" یک تخصص است و لازمه آن داشتن خصوصیاتی نظیر نبوغ، شجاعت، تدبیر، تمرکز، ایثارگری، هوشمندی، نوآوری و خلاقیت و در عین حال دارای آمادگی جسمانی و مهارت همراه با فراگیری علم مورد نظر است.

این مقام ارشد انتظامی با تاکید بر اینکه پلیس باید بیش از پیش عنصر کارآگاه را در مقابل جرایم در موضوعات مختلف هویت بخشی کند، یادآور شد: خوشبختانه طی یک سال انتظامی اخیر یعنی از مهر ماه سال گذشته تاکنون اقدامات مناسبی در حوزه پلیس آگاهی صورت گرفته و این پلیس دارای کارنامه موفقی در این زمینه است البته نباید به این حد بسنده کرد و کافی نیست و نیاز است تا پلیس همواره با روزآمدی و تغییر تاکتیک از مجرم پیشی گیرد.

وی با بیان اینکه نقش کارآگاهان در کاهش میزان جرم و افزایش کشف بسیار تأثیرگذار است، افزود: به هر میزان کارآگاهان حرفه‌ای تر و مسلط بر کار خود باشند به همان میزان نیز شاهد کاهش وقوع جرم می‌شویم لذا این امر یعنی آموزش و تربیت کارآگاهان حرفه‌ای و زبده نقش به سزایی در کاهش وقوع جرم و افزایش آسایش و امنیت جامعه دارد.

سردار رضایی با اشاره به اینکه بحث هویت دهی به کارآگاهان یکی از راهبردهای فراجا محسوب می‌شود، عنوان داشت: امروز آئین نکوداشت و هویت بخشی کارآگاهان برگزار شد و این امر به عنوان یک مؤلفه و بسیار مؤثر در حوزه آرامش بخشی و اقدامات انتظامی بوده و در همین جا از زحمات سردار قنبری و همکاران پر تلاش شأن در مجموعه پلیس آگاهی کمال تشکر را دارم.