یک‌شنبه 8 مهر 1403

کاهش 90 درصدی مصرف آب با اجرای آبیاری زیرسطحی در مزارع

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کاهش 90 درصدی مصرف آب با اجرای آبیاری زیرسطحی در مزارع

صفدر نیازی معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به اقلیم خشک کشور، محدودیت منابع آبی و افزایش نیاز به تامین غذا راهی جز ارتقای بهره وری نداریم که یکی از مولفه‌ها و شاخص‌های بهره وری تولید، ارتقای بهره وری در حوزه آبیاری است.

او با بیان اینکه تاکنون 3 میلیون و 100 هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند، افزود: در برنامه هفتم سالانه 350 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری باید اجرا شود که تحقق این امر نیازمند تخصیص 147 همت اعتبار است که در قبال 5 همت اعتبار، امکان اجرای برنامه وجود ندارد. از این رو پیگیر هستیم تا از منابع متعدد این رقم را تامین کنیم تا فاصله با هدف را به حداقل برسد.

نیازی با بیان اینکه میزان ارتقای بهره وری آب با اجرای هر یک از سامانه‌ها متفاوت است، افزود: بررسی‌ها حاکی از آن است که با اجرای راندمان آبیاری زیرسطحی 90 درصد، بارانی 70 درصد و سیستم‌های کم فشار 20 تا 30 درصد بهره وری آب افزایش می‌یابد. به عنوان مثال اگر فرض کنیم در آبیاری به روش غرقابی راندمان 40 درصد است، در آبیاری موضعی راندمان 90 درصد است که براین اساس مصرف آب به نصف کاهش می‌یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در برنامه هفتم علاوه بر هدف گذاری اجرای سالانه 350 هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری، 70 هزار هکتار احداث شبکه و 17 هزار کیلومتر لایروبی و مرمت قنات در دستور کار قرار گرفته است.

خبرنگار: آزاده محبی