شنبه 29 اردیبهشت 1403

کتاب «اندیشه سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» منتشر شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
کتاب «اندیشه سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» منتشر شد

حمیدرضا اسماعیلی حاصل یک دهه پژوهش خود درباره یکی از دولتمردان ایرانی را در کتابی با عنوان «اندیشه سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» در همکاری با انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران منتشر کرد.

حمیدرضا اسماعیلی حاصل یک دهه پژوهش خود درباره یکی از دولتمردان ایرانی را در کتابی با عنوان «اندیشه سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» در همکاری با انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «اندیشه سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» نوشته حمیدرضا اسماعیلی توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب به بررسی اندیشه‌ها و آرای سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌پردازد که در مسیر پیشرفت کشور در دوران بعد انقلاب، از دست‌اندرکاران اصلی سیاست‌های نظام به حساب می‌آید.

از آن‌جا که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در طول سالیان درازی در مسند مسئولیت‌های مهم تصمیم‌گیری و مدیریتی کشور قرار داشته و نقش ایشان در جریانات مختلف سیاسی تأثیرگذار بود، بحث و فحص در آرا و اندیشه‌های ایشان ضروری به نظر می‌رسد. نویسنده این کتاب با توجه به نکات فوق و جست‌وجو در آثار ایشان، از کلیشه‌های رایج و مشهورات درباره اندیشه سیاسی و آرا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عبور کرده و با ترسیم چارچوب اندیشه سیاسی وی و بحث در نسبت اندیشه و عملکرد وی با مبانی دینی نظام اسلامی، اثری به دور از اغراض سیاسی و درخور فهم و قضاوت همگان ارائه داده است.

فهم عملکرد دولتمردان و اندیشه سیاسی آنها ضرورت محسوب می‌شود چرا که با این کار می‌توانیم داوری درستی از فعالیت‌های آنها داشته باشیم. گردآوری، تدوین و تبیین جزئیات آرا و افکار سیاسی دولتمردان می‌تواند ضمن نشان دادن نسبت اندیشه آنان با مبانی نظام اسلامی و جایگاه دین، کاستی‌های راه پیموده شده در دوران حاکمیت نظام اسلامی را مشخص نماید.

حمید رضا اسماعیلی پیش از این کتاب‌های «سه رئیس جمهور روحانی»، «ایدئولوژی اصلاحات»، «شورش اشرافیت بر جمهوریت»، «دین و سیاست در اندیشه سیاسی معاصر» و... را به چاپ رسانده است. کتاب حاضر صرفاً از علاقه شخصی نویسنده برآمده و هدف اصلی او پژوهش و فهم اندیشه و آرا آیت‌الله هاشمی بوده و هر آنچه در طول‌ها به دست آورده بیان کرده است.

در بخش‌هایی از کتاب می‌خوانیم:

از جمله استدلال‌های هاشمی در جهت تبیین شکاف میان شرع و قوانین این بود که انقلاب وارث یک جامعه غیراسلامی است که با استفاده از ده‌ها کتاب قانون هیچ تقیدی هم به اسلام نداشته‌اند، لذا باید این وضع را «اصلاح» کرد. اما هاشمی مسئله را این می‌دانست که اولاً این قوانین «باطل محض» نیستند و «باطل» و «حق» به هم‌آمیخته‌اند، ثانیاً اگر بخواهند یکباره همه چیز را اسلامی کنند شیرازه امور می‌پاشد، ثالثاً جامعه ایران با زیرساخت‌های مختلفش جامعه پیچیده‌ای است که اصلاح آن کار ساده‌ای نیست.

کتاب «اندیشه سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» در 584 صفحه و قیمت 175 هزار تومان منتشر شده است.