یک‌شنبه 22 مهر 1403

کتاب "قصه مثل‌های بختیاری" مروری بر ضرب المثل‌ها و قصه‌های بومی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کتاب "قصه مثل‌های بختیاری" مروری بر ضرب المثل‌ها و قصه‌های بومی

شهرکرد - ایرنا - کتاب "قصه مثل‌های بختیاری" نوشته عباس قنبری عدیوی به قصه و مثل‌های مردم بختیاری می‌پردازد و از ادبیات شفاهی آنها گرفته شده است، این کتاب حاوی نکته‌های آموزنده و پند و اندرزهایی از منظر انسان شناسی فرهنگی، مردم شناسی و قوم شناسی است.

کتاب قصه مثل‌های بختیاری در سال 97 توسط انتشارات نیوشه در 148 صفحه در یک هزار نسخه به چاپ رسیده است.

هدف از انتشار این کتاب زنده نگهداشتن این میراث فرهنگی غنی است؛ که با دوری مردم از سبک‌ها و روش‌های زیستی گذشتگان، امروزه رو به فراموشی است.

مولف در این کتاب برخی از قصه و مثل‌های رایج در میان مردمان بختیاری را همراه با توضیح و روایت ساده و روان آنها می‌آورد تا هر خواننده‌ایی بتواند این مثل‌ها را بیاموزد.

نویسنده این کتاب می‌گوید: ادبیات عامه یا ادبیات شفاهی و گفتاری نمونه‌ای از ادبیات اقوام است که می‌توان از آن به عنوان میراث گذشتگان و سرمایه آیندگان یاد کرد.

عباس قنبری عدیوی معتقد است، از ادبیات گفتاری و شنیداری اقوام مختلف که در قالب مثل، متل، داستان و قصه بیان می‌شوند می‌توان به زبان، گویش، فرهنگ، تاریخ، هنر، موسیقی هر منطقه پی برد.

به گفته این نویسنده، در برخی موارد همراه با مثل یک داستانک یا قصه وجود دارد که شرح، تفسیر و یا سبب پدید آمدنش را نشان می‌دهد؛ خواننده یا شنونده با این داستانک‌ها و قصه‌ها به ریشه‌های این مثل‌ها بیشتر پی می‌برد.

به عقیده این نویسنده، این قصه‌ها و داستانک‌های محلی و بومی، در برگیرنده سیمای اجتماعی - فرهنگی، اعتقادی و اقتصادی است که تصویری از باورها عقاید و سبک زندگی آنها را نیز نشان می‌دهد.

قنبری در باره تعداد قصه مثل‌های این کتاب توضیح داد: در این کتاب افزون بر 350 مثل از ادبیات عامیانه مردم بختیاری با داستانک ها و روایت‌های آنها همچنین با ذکر نام راوی این مثل‌ها آورده شده است.

افسانه" ددر بی‌دا " و گل گلو زرد (دختر بی مادر و گوساله زرد)، متل هفت ددرون (داستان هفت دختران) نمونه‌ای از قصه‌ها و داستانک‌های منتشر شده در این کتاب است.

نویسنده این کتاب اظهار داشت: این کتاب نخستین کتابی است که به نشر قصه‌ها و مثل‌های ایل بختیاری می‌پردازد و در نوع خود کار جدیدی است.

کتاب قصه مثل‌های بختیاری از جمله چندین کتابی است که نویسنده طی سالیان اخیر در ارتباط با فرهنگ، آداب و رسوم مردمان بختیاری منتشر کرده است.

از دیگر کتاب‌های این نویسنده هم استانی در ارتباط با فرهنگ بختیاری می‌توان به؛ گفت و لفت (فرهنگ عامیانه بختیاری)، زیارت در فرهنگ مردمان بختیاری، مهمانی در فرهنگ بختیاری و تاریخ بختیاری اشاره کرد.

*س_برچسب‌ها_س*