جمعه 28 اردیبهشت 1403

کریمی: ایده دانشگاه خواجه نصیر برای بین‌المللی سازی آموزش / تخفیف 80 درصدی برای دانشجویان نخبه خارجی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
کریمی: ایده دانشگاه خواجه نصیر برای بین‌المللی سازی آموزش / تخفیف 80 درصدی برای دانشجویان نخبه خارجی

حسن کریمی مزرعه‌شاهی، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین توسی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره‌ی جذب دانشجوی بین‌الملل گفت: به دلیل اشتراکات فرهنگی عقیدتی و دینی علاقه‌مند به جذب دانشجوی خارجی از کشور‌های همسایه هستیم. کریمی با اشاره به مصوبه‌ای که به تایید هیئت امنا دانشگاه خواجه نصیر رسیده است ادامه داد: اقداماتَ خوبی در این زمینه صورت گرفته، در راستای تشویق و ترغیب...

حسن کریمی مزرعه‌شاهی، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین توسی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره‌ی جذب دانشجوی بین‌الملل گفت: به دلیل اشتراکات فرهنگی عقیدتی و دینی علاقه‌مند به جذب دانشجوی خارجی از کشور‌های همسایه هستیم. کریمی با اشاره به مصوبه‌ای که به تایید هیئت امنا دانشگاه خواجه نصیر رسیده است ادامه داد: اقداماتَ خوبی در این زمینه صورت گرفته، در راستای تشویق و ترغیب دانشجویان خارجی مصوبه‌ای را تصویب کردیم که طبق جدول طراحی شده به دانشجویان نخبه با رتبه خوب تخفیفات خوبی را ارائه دهیم. رئیس دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به دانشجویان نخبه بیان کرد: طبق این مصوبه دانشجویان خارجی که واجد شرایط باشند از 70 الی 80 درصد تخفیف برخوردار می‌شوند و حتی برخی می‌توانند رایگان تحصیل کنند. وی افزود: هدف ما از جذب دانشجوی بین‌الملل تنها بُعد مادی و درآمدزایی نیست، بلکه اهداف فرهنگی نیز داریم. هر کدام از دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل کنند، در آینده سفیر جمهوری اسلامی خواهند شد و این مسئله‌ی بسیار مهمی است چرا که خود مبلغ ما می‌شوند و زمینه را برای ورود دیگر دانشجویان نیز فراهم می‌کنند. کریمی با اشاره به ایده‌ی پیشنهادی خود به وزارت علوم گفت: ما در دانشگاه خواجه نصیر طرحی را پپیشنهاد دادیم که از سوی وزارت علوم مورد استقبال قرار گرفته است. اگر 30 سال پیش دانشگاه‌های خارج هدف ما برای درس خواندن بودند، اکنون علاوه بر جذب دانشجویان برای تحصیل در ایران، در نظر داریم برای دانشگاه‌های خوبمان در دیگر کشور‌ها با حضور اساتید ایرانی شعبه ایجاد کنیم و پایگاه خود را به کشور‌های دیگر منتقل کنیم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده گفت: الگویی که دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در این زمینه در پیش گرفته است ارتباط و پیوند با یک صنعت خوش‌نام در کشور‌هایی است که می‌خواهیم در آن شعب دانشگاهی ایجاد کنیم. وی ادامه داد: دانشجوی خارجی که قصد تحصیل در این دانشگاه‌ها را دارد در کنار درس خواندن، مهارت متناسب با رشته تحصیلی خود را نیز یاد می‌گیرد و می‌تواند در صنعت از آن استفاده کند.

کریمی افزود: امیدوارم با این طرح، بین‌المللی شدن آموزش در جمهوری اسلامی ایران سرعت گیرد، زیرا در این زمینه احساس نیاز می‌کنیم. رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر در ادامه بیان کرد: عدم داشتن زیر ساخت‌های مناسب یکی از مشکلاتی است که اکثر دانشگاه‌ها حتی دانشگاه‌های تراز اول کشور نیز با آن مواجه هستند. زیرساخت‌هایی که دانشجویان بین‌الملل را در زمینه تمدید اقامت، تمدید ویزا و... دچار مشکل می‌کند.

وی به برنامه ریزی‌ها برای برطرف کردن مشکلات دانشجویان خارجی اشاره کرد و گفت: جلسه‌ای با حضور امیر عبداللهیان در دانشگاه شریف با عنوان دیپلماسی بین‌المللی صورت گرفت و قول‌هایی برای برطرف کردن مشکلات دانشجویان خارجی از سوی امور خارجه مطرح شد.