جمعه 28 اردیبهشت 1403

کسر 4 امتیاز از سپاهان با عدالت قضایی در تضاد است / رکورد جرایم نقدی در ایران جابه جا شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کسر 4 امتیاز از سپاهان با عدالت قضایی در تضاد است / رکورد جرایم نقدی در ایران جابه جا شد

کارشناس حقوقی فوتبال گفت: حکم کسر 4 امتیاز از تیم سپاهان با عدالت قضایی در تضاد و تقارن است.

رضا شاه منصوری کارشناس حقوقی فوتبال درباره کسر 4 امتیاز و جریمه 40 میلیاردی باشگاه سپاهان از سوی کمیته انضباطی اظهار کرد: در خصوص این پرونده‌ها از 2 الگو می‌توانند تبعیت کنند. الگوی اول این است که جذب بازیکن مازاد بر سقف مجاز را در واقع در زمره ماده 60 آئین نامه مصوب سال 97 قرار بدهند و بازیکنانی که در آن فصل جذب می‌شوند به عنوان بازیکن غیر مجاز تلقی کنند. صراحتا قانونگذار در ماده 60 آئین نامه انضباطی هست که می‌گوید، اگر در این فصل تخلف صورت گرفته باشد نتایج تیم متخلف را در این فصل و اگر فصل تمام شده باشد برای فصل بعدی امتیازات در بازی‌های رودرو کسر می‌شود.

اصلاح قراردادهای بازیکنان سپاهان اقدام زیبایی است 

او افزود: حالت دوم این است که قانونگذار می‌گوید این تخلف در زمره ماده 60 آئین نامه انضباطی نیست و در واقع تنبیهات مندرج در این ماده را برای تیم متخلف لحاظ نمی‌کند. قانونگذار به تیم متخلف می‌گوید در واقع از یک دستورالعمل عدول و نقص مقررات کرده است، برای این موضوع در آئین نامه انضباطی سال 97 تنبیه انگاری کردند و تیم متخلف را جریمه یا محروم می‌کنند. اقدام زیبایی در این رای هست که باشگاه سپاهان را مکلف به این موضوع کرده که قرارداد برخی از بازیکنان خود را اصلاح کند و این حرکت رو به جلویی است. اما اگر ما بیاییم و این 2 تا پلن و حالت را با هم مخلوط کرده و به استناد به ماده 91 آئین نامه انضباطی هم کسر امتیاز کنیم و بگوییم که یکسری از جرایم همزمان به وجود آمده است یک ذره با عدالت قضایی، جامعیت و شمولیت داشتن احکام انضباطی در فوتبال در تضاد و تقارن به سر می‌برد.

باشگاهای شکایت کننده سرشان بی کلاه ماند 

شاه منصوری گفت: درست است ما چند جرایم و تنبیه برای باشگاه سپاهان از جمله جریمه 40 میلیاردی، اصلاح قرارداد بازیکنان و کسر امتیاز در نظر گرفتیم، هیچ کدام از این 3 مجازات حقوق باشگاه‌هایی که طرح دعوا کردند را تامین نمی‌کند. در واقع باشگاه سپاهان را تنبیه می‌کنیم و جریمه نقدی اش را به حساب فدراسیون واریز می‌کنیم و 4 امتیاز هم نمی‌دانم براساس چه موازینی کسر می‌کنیم. همچنین سر باشگاه‌هایی که از این موضوع متضرر شدند بی کلاه می‌ماند و حقوق این‌ها را تامین و استیضاح نکردیم. بنده به عنوان کارشناس حقوقی فوتبال می گویم باید یا از پلن اول و یا پلن دوم برای مجازات باشگاه سپاهان استفاده می‌کردیم.

آئین نامه انضباطی ضعف و خلا قانونی دارد 

کارشناس حقوقی فوتبال درباره اینکه مگر قرار نبود باشگاه متخلف بازی هایش 3 بر صفر شود، گفت: ما در این دستورالعمل به 2 موضوع توجه کنیم. آیا در این دستورالعمل ضمانت اجرا برای عدول یا نقض مقررات موجود در آن سازوکاری تعبیه شده است یا نه! آئین نامه مصوب سال 97 یک قانون عام است، اما دستورالعمل جدید یک قانون خاص است؛ بنابراین تنبیهات و آثار و جرایم آن باید زیر دستورالعمل می‌آمد که نیامد. دوم اینکه این دستورالعمل را باید براساس تبعاتی که می‌تواند داشته باشد در واقع یک مدت به عنوان آزمایشی پیش می‌بردیم تا حفره‌ها و نقاط ضعف و قوتش را شناسایی می‌کردیم و بعد به سیاق یکسانی برای همه تیم‌های لیگ برتراعمال می‌کردیم. صحبت‌هایی که مدیران فدراسیون فوتبال کردند را نمی‌توانیم مبنا قرار بدهیم که چرا نتایج سپاهان 3 بر صفر نشده است. این آئین نامه ضعف و خلا قانونی دارد.

باشگاه سپاهان می تواند تجدید نظر خواهی کند 

شاه منصوری درباره اینکه آیا باشگاه سپاهان می‌تواند نسبت به این حکم به کمیته انضباطی شکایت کند، گفت: از تاریخ ابلاغ این رای و ظرف مدت یک هفته باشگاه سپاهان می‌تواند تجدید نظر خواهی کند و حتی باشگاه‌هایی مثل پیکان، تراکتور و استقلال هم می‌توانند تجدید نظر خواهی کنند چرا که حقوقشان در این رای تامین نشده است.

توجیه و استدلالی در کسر 4 امتیاز از باشگاه سپاهان نمی بینم 

کارشناس حقوقی فوتبال درباره اظهارات حسن زاده رئیس کمیته انضباطی مبنی بر اینکه امتیازی از سپاهان کسر نمی‌شود، اما حکمی که دادند خلاف این موضوع بود، گفت: نمی‌دانم 4 امتیاز کسر شده براساس چه موردی بوده است. من توجیه و استدلالی در کسر این 4 امتیاز نمی‌بینم. جزای نقدی 40 میلیارد تومانی رکورد جریمه نقدی را در ایران جابه جا کرد. به هر جهت اگر رای به این وسعت و ابعاد صادر می‌شود باید مبنا و بن حقوقی قوی هم داشته باشد و تامین کننده به حقوق طرفین دعوا هم باشد. مبلغی باید به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود و قانونگذار باشگاه سپاهان را هم کسر امتیاز کرده و مکلف می‌کند که قرارداد بازیکنانش هم اصلاح کند، اما باشگاه‌هایی که روبروی این باشگاه ایستادند و اتفاقا سقف بودجه را رعایت کردند و از این نقص قانون به کمیته انضباطی شکایت کردند حقوق این‌ها را چگونه تامین می‌کنید. قانونگذار این تخلف را در زمره بازیکن غیر مجاز قرار بدهد و تمام بازی‌ها را 3 بر صفر کند و یا نگاهت این طور نباشد و بازیکن غیر مجاز را لحاظ نکند و به باشگاه سپاهان بگوید که یک مقررات حقوقی را نقض کرده و محروم و جریمه اش کند. اما مخلوط کردن 2 پلن با هم منطقی نیست.

شاه منصوری گفت: بعد از عبور از مرحله تجدید نظر خواهی در کمیته استیناف متعاقب آن می‌توانند اقدام به به فرجام خواهی در دیوان عدالت داوری یا همان دادگاه CAS کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال