سه‌شنبه 10 مهر 1403

کشت محصول در سال زراعی جدید نیازمند توزیع 5 میلیون تن کود است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کشت محصول در سال زراعی جدید نیازمند توزیع 5 میلیون تن کود است

علی‌قلی ایمانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اکنون کشت گندم در مناطق سرد استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی آغاز شده است.

به گفته او، علی رغم آنکه کشاورزان مناطق سرد، برداشت را آخرین مرحله انجام و کشت را بلافاصله آغاز می کنند که به سبب تاخیر در پرداخت، امکان خرید نهاده وجود ندارد.

ایمانی ادامه داد: در حال حاضر تدارک بذر و کود برای کشاورزان دیده شده است، براین اساس کشاورزان مشغول آماده سازی بستر هستند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه مشکلی در تامین بذر نداریم، افزود: بنابر آمار بیش از 500 هزارتن بذر گندم تامین شده است، اما متاسفانه تامین کود به میزان کافی انجام نشده است‌.

به گفته او، براساس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور 5 میلیون تن کود برای کشت محصولات کشاورزی مورد نیاز است، اما اکنون 3 میلیون تن آن تامین شده است. به عنوان مثال اگر در هرهکتار 150 تا 200 کیلو فسفات مورد نیاز باشد، اما براساس نیاز کشور 100 کیلو توزیع می شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: براساس آخرین آمار حدود 12 میلیون تن گندم خرید تضمینی شده که متاسفانه هنوز 40 درصد مطالبات پرداخت نشده است که این امر کشاورزان را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

خبرنگار: آزاده محبی