پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

کشف روش جدید برای شناسایی علائم رادیویی فرازمینی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
کشف روش جدید برای شناسایی علائم رادیویی فرازمینی

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، هدف از جستجوی هوش فرازمینی (SETI) کشف شواهدی از تمدن‌های پیشرفته در سایر نقاط جهان است. از کل طیف الکترومغناطیسی، فرکانس‌های رادیویی، ابزار مناسبی برای جمع‌آوری نشانه‌های فناوری هستند. از زمان آغاز جستجوی اختصاصی در فضا با استفاده از علائم رادیویی در سال 1961، آزمایش‌های SETI برای پوشش پهنای باند فرکانسی بزرگ‌تر، افزایش وضوح و دریافت انواع علائم رادیویی اضافی گسترش یافته است.

طرح Breakthrough Listen (BL) در دانشگاه کالیفرنیا ابداع شده و جامع‌ترین برنامه جستجوی SETI تا به امروز است که در قالب آن فضا با استفاده از یک پهنای باند بزرگ از طریق تجهیزاتی مانند تلسکوپ گرین بانک (GBT) در ویرجینیای غربی و تلسکوپ پارکس موریانگ در نیو ساوت ولز رصد می‌شود.

مشکل استفاده از تلسکوپ های رادیویی زمینی این است که آنها مستعد تداخل رادیویی زمینی و ماهواره ای هستند. تلفن‌های همراه، مایکروویوها، موتورهای خودرو و ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس، همگی می‌توانند نورهایی را تولید کنند که تلسکوپ ها را به اشتباه می‌اندازند. اکنون، محققان دانشگاه کالیفرنیا، روش جدیدی برای کاهش این نوع تداخل ابداع کرده‌اند.

منابع طبیعی کیهانی امواج رادیویی متنوعی با طول موج های پهن باند تولید می کنند. در مقابل، محصولات فناورانه زمینی، علائم باند باریک تولید می کنند. تاکنون هیچ علائم رادیویی باند باریکی که خارج از منظومه شمسی ما تولید شده باشد تایید نشده است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند علائم رادیویی فرازمینی باید از طریق فضای بین ستاره‌ای به زمین سفر کنند و ویژگی‌های قابل مشاهده‌ای دارند که آنها را از علائم زمینی متمایز می‌کند. تحقیقات گذشته نشان داده که پلاسمای سرد در محیط بین‌ستاره‌ای (ISM) بر سیگنال‌های رادیویی ناشی از منابعی مانند تپ‌اخترها (ستاره‌های نوترونی چرخان) تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که آنها در طول زمان بالا و پایین شوند و چشمک زن به نظر برسند.

بنابراین، آنها یک الگوریتم رایانه ای ایجاد کردند که سوسوزدن علائم رادیویی را تجزیه و تحلیل می‌کند و بر علائمی تمرکز می‌کند که در دوره‌های کمتر از یک دقیقه کم‌نور و سپس روشن می‌شوند، زیرا این امر نشان می‌دهد آنها از محیط بین‌ستاره‌ای عبور کرده‌اند. محققان در حال آزمایش روش جدید خود در ویرجینیای غربی هستند.

پایان پیام /

https://newatlas.com/space/new-technique-weeds-out-extraterrestrial-signals-to-earth/

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید حیات فرازمینی زندگی در خارج از زمین تلسکوپ این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است