دوشنبه 23 مهر 1403

کمبود آب روستاهای ریگ گناوه برطرف شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کمبود آب روستاهای ریگ گناوه برطرف شود

گناوه - ایرنا - بخشدار ریگ شهرستان گناوه گفت: باید علت کمبود آب در روستاهای این بخش بررسی و برای برطرف کردن این مشکل تدبیر و چاره اندیشی شود.

محمدحسن بازویی روز پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات و کمبود آب روستاهای این بخش باحضور دهیاران افزود: در این ارتباط نیاز است وضعیت آب این مناطق متناسب با سرانه مصرفی هر خانوار ساماندهی شود.

وی اظهارداشت: باتوجه به فرارسیدن فصل تابستان و روند افزایش مصرف آب، نحوه مدیریت، مصرف بهینه و لزوم صرفه جویی و پرهیز از هدر رفت در شرایط کنونی ضروری است که باید دهیاران در این زمینه ایفای نقش و به مردم اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: از مجموع 16 روستای این بخش سرانه دریافتی آب در هر روستا برای هر نفر 140 لیتر در شبانه روز است درحالیکه اکنون بیش از 2.5 برابر این میزان آب تامین می شود اما هنوز مشکل وجود دارد.

بخشدار ریگ گفت: عمده علت کم آبی در حوزه روستای گوابین و محمدی نداشتن سرانه مصرفی آب برای افراد مستقر در شرکت‌های پرورش میگو است که سرانه‌ای برای آنها تعریف نشده و از سهمیه مردم روستا استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: در این ارتباط دستور داده شد که هم میزان سهمیه محدود و هم سرانه برای شرکت‌های پرورش میگو تعریف شود. بازویی ادامه داد: علت کمبود آب در روستای چهار برج استفاده غیر مجاز از آب برای خانه باغ‌ها است که دستور لازم برای رفع مشکل تامین آب مردم صادر شده‌است.

بازویی افزود: وضعیت تامین آب شرب در روستای چهار محال به دو شکل است بنه حوی که قسمتی که از ایستگاه آب مال محمود استفاده می‌شود مشکل ندارد اما بخشی از روستا که از آب چهار برج استفاده می‌کنند، افت فشار دارد.

بخشدار ریگ بیان کرد: مقرر شده که وضعیت آب دهی به این روستاها بررسی تا این مناطق کامل بهره‌مند شوند.

وی گفت: در بقیه روستاها مانند جزیره‌ها، کوهک، رود شور و پوزگاه مشکلی وجود ندارد.

بخشدار ریگ بیان کرد: در مورد انشعابات غیرمجاز که باعث تضییع حقوق سایر روستاییان می‌شود باید با متخلفان برخورد قانونی شود.

وی اظهارداشت: بخش ریگ پنج هزار و 510 مشترک آب دارد که ازاین مجموع 2 هزار و 860 در شهر و 2 هزار و 650 در روستاها است.

گلبینی رئیس اداره آب و فاضلاب بندرریگ به سئوال‌های دهیاران در زمینه کمبود آب و رفع ایرادها و انشعاب‌های غیر مجاز پاسخ داد و تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب قطع انشعاب‌های غیرمجاز را بجد در دستور کار قرار داده تا بتوان شرایط بهتری برای تامین آب روستاییان فراهم شود.

بخش ریگ از توابع شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر از مناطق کم آب کشور است و آب آشامیدنی آن از طریق خط محرم تامین می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*