پنج‌شنبه 19 مهر 1403

پدافند اسرائیل برای مقابله با حمله ایران کافی نیست

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
پدافند اسرائیل برای مقابله با حمله ایران کافی نیست

یک روزنامه انگلیسی در تحلیلی با اشاره به انتقام موشکی ایران در عملیات وعده صادق 2 به بررسی ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های لایه‌های پدافند دفاعی اسرائیل در برابر احتمال یک حمله موشکی عظیم از سوی ایران پرداخته است.

روزنامه انگلیسی تلگراف در تیتر مطلبی به قلم «جوتام کانفینو»، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در تل‌آویو نوشته است: «ایران اثبات کرده قادر به نفوذ به بزرگترین سامانه دفاع هوایی است. وقایع آتی می‌توانند ویران‌کننده باشند.»

به گزارش فارس، کانفینو می‌نویسد: «دنیا با نگاهی درمانده نظاره‌گر بارش موشک‌های ایران روی اسرائیل بود. با گذشت یک هفته از یکی از سنگین‌ترین حملات با راکت‌های پیشرفته، اثرات این حمله تازه در حال رخ‌نمایی هستند.»

«یشونا کالیسکی»، پژوهشگر ارشد اندیشکده INSS در تل‌آویو به روزنامه تلگراف گفته هدف ایران اشباع پدافند اسرائیل با شلیک دست‌کم 180 موشک بوده است.

این روزنامه به نقل از کارشناسان نوشته است: «ویدئو‌های منتشرشده نشان می‌دهند اسرائیل ممکن است از یگان‌های پدافندی یا موشک‌های رهگیر کافی برای مقابله با این حجم عظیم از موشک برخوردار نباشد.»

برخی از کارشناسان هم درباره سرعت موشک‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. فابیان هافمن، کارشناس مسائل موشکی گفته فیلم‌های منتشر شده «سرعت فوق‌العاده» این موشک‌ها که قادرند در هر ثانیه 600 تا 700 متر را بپیمایند نشان می‌دهد.

روزنامه تلگراف نوشته اسرائیل ابتدا خسارت‌های ناشی از حمله ایران را کوچک‌نمایی کرد، اما بعدا اعتراف کرده که چندین پایگاه مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

روز گذشته پایگاه اینتل‌اسکای گزارش داده بود ارزیابی‌هایی که بر اساس مقایسه تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از حمله موشکی ایران انجام داده نشان می‌دهد دست‌کم 40 موشک ایران به پایگاه نواتیم برخورد کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته‌اند 90 درصد موشک‌های شلیک‌شده از سوی ایران به اهداف تعیین‌شده اصابت کرده‌اند.

چند روز قبل‌تر روزنامه واشنگتن‌پست بر اساس بازبینی ویدیو‌ها و تصاویر مربوط‌به حمله موشکی سه‌شنبه گذشته ایران به رژیم صهیونیستی نوشته بود دست‌کم 24 موشک بالستیک دوربرد ایران از پدافند هوایی اسرائیل و متحدانش عبور کرده است.

ارتش اسرائیل گفته سامانه‌های پدافندی این رژیم 180 موشک که از ایران شلیک شده‌اند را شناسایی کرده، اما به سئوالات درباره تعداد اصابت‌ها پاسخ نداده است.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل مدعی شده‌اند که میزان خسارت‌های وارد شده اندک بوده‌اند. ارتش رژیم روز چهارشنبه مدعی شد که پایگاه‌هایش با ظرفیت تمام در مرحله عملیاتی قرار دارند.

به نظر می‌رسد تحلیل‌هایی که در رسانه‌های غربی از اصابت موشک‌های ایران ارائه می‌شود برآورد‌های حداقلی است.

تحلیلگران پیش از این گفته‌اند از جمله دلایل اهمیت راهبردی عملیات ایران که به «وعده صادق 2» معروف شده این است که موشک‌های ایران توانست علاوه بر عبور از سامانه‌های راداری و پدافندی رژیم صهیونیستی دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه را در جلوگیری از اصابت موشک‌ها به اهداف از پیش‌تعیین‌شده ناکام بگذارد.

مطابق این تحلیل‌ها، این عملیات یک شکست تاریخی برای پدافند چهارلایه ده‌ها میلیارد دلاری اسرائیل رقم زده است.

پدافند هوایی رژیم صهیونیستی شامل چهارلایه گنبد آهنین، فلاخن داوود، «پیکان 2» و «پیکان 3» است که ساخت و توسعه آن ده‌ها میلیارد دلار برای رژیم صهیونیستی هزینه داشته است.

پاشنه آشیل پدافند اسرائیل

روزنامه تلگراف نوشته برخی از کارشناسان می‌گویند افزایش حملات پهپادی یک نقص احتمالی یا پاشنه آشیل گنبد آهنین را رو کرده است.

طی یک سال گذشته صد‌ها پهپاد از عراق، یمن، ایران، لبنان و سوریه به سمت اسرائیل شلیک شده‌اند که باعث کشته شدن چندین نفر و وارد آمدن خسارت‌های شدید به ساختمان‌ها، جاده‌ها و خانه‌ها شده است.

تلگرف نوشته پهپاد‌ها در ارتفاع پایین و اغلب زیر رادار گنبد آهنین پرواز می‌کنند و به همین جهت ارتش اسرائیل مجبور است آنها را به صورت دستی شناسایی و منهدم کند.

طبق ادعای این روزنامه انگلیسی، در ماه جولای یک پهپاد ساخت ایران 2000 کیلومتر از یمن پرواز کرد و به یک ساختمان در تل‌آویو اصابت کرد.

مطابق این گزارش، کارشناسان مسائل امنیتی طی سال‌های گذشته بار‌ها هشدار داده‌اند حملات موشکی هماهنگ از سوی ایران و متحدانش می‌توانند پدافند هوایی اسرائیل را اشباع کرده و باعث وارد شدن خسارت‌های عظیم شوند.

این روزنامه نوشته است: «بعد از حمله ایران در سه‌شنبه گذشته شواهد حاکی از آن است که حمله موشکی گسترده ایران در صورت برخورد به مناطق پرجمعیت باعث کشته شدن صد‌ها نفر خواهد شد.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سه‌شنبه شب هفته گذشته با صدور دو اطلاعیه با اشاره به انجام عملیات وعده صادق 2 در پاسخ به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس شهید اسماعیل هنیه، دبیرکل حزب‌الله لبنان شهید سیدحسن نصرالله و فرماندهان سپاه اعلام کرد که 90 درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل چندی پیش اعلام کرده بود اگر کشوری به تجاوزگر کمک کند شریک جرم تلقی می‌شود، توصیه کرد که کسی وارد تقابل رژیم اسرائیل و ایران نشود.

این نمایندگی همچنین تصریح کرد که پاسخ ایران صرفاً به تجاوزگر خواهد بود و چنانچه در این میان کشوری به تجاوزگر کمک کند، آن کشور هم شریک جرم و هدف مشروع تلقی خواهد شد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل به دیگر کشور‌ها و طرف‌های ثالث توصیه کرد که وارد تقابل رژیم اسرائیل و ایران نشوند و خود را از این معرکه کنار بکشند.

ایران گفته انتقام موشکی این کشور در پی تداوم جنایات رژیم اسرائیل از جمله در به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه»، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس و «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌الله لبنان و فرماندهان و مستشاران نظامی ایران انجام شده است. بر اساس اطلاعیه سپاه پاسداران 90 درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است.

رژیم صهیونیستی مردادماه سال جاری در دو عملیات تروریستی مجزا فواد شکر، از فرماندهان حزب‌الله و اسماعیل هنیه، رهبر حماس را به شهادت رساند. اسماعیل هنیه در حالی ترور شد که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان به تهران سفر کرده بود.

پس از آن ژیم صهیونیستی حملات خود در لبنان و در نقاطی دیگر در غرب آسیا را گسترش داده است. این رژیم چندی پیش سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان را در حمله‌ای به مقر اصلی این گروه در ضاحیه بیروت به شهادت رساند.

از میان اخبار

توهم خاورمیانه جدید

اگر اسرائیل ما را بزند 10 برابر جواب می‌دهیم

آیا در سمنان آزمایش هسته‌ای انجام شد؟

سوگلی دربار قاجار یا ملکه غمگین اروپا؛ این زن «واقعا» کیست؟