جمعه 10 فروردین 1403

کمپین ساخت مدرسه‌ای به یاد کوچک ترین همیار محیط زیست ایران

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
کمپین ساخت مدرسه‌ای به یاد کوچک ترین همیار محیط زیست ایران

کمپین ساخت مدرسه 6 کلاسه زکریا بشیره در روستای ریکوکش، منطقه دشتیاری، چابهار، استان سیستان و بلوچستان توسط انجمن حامی

در بهمن ماه سال 1399، زکریا کوچکترین همیار محیط زیست ایران در اثر تصادف با یک اتومبیل حامل سوخت کشته شد. او در سن 8 سالگی، با شجاعت و مهربانی پیراهن بلوچی خود را دور سر یک گاندو کوچک پیچید و با زنده گرفتن او از رودخانه‌های نیمه خشک باهوکلات، جان گاندو را نجات داد و اداره کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان به او لقب شجاع‌ترین و کوچک‌ترین همیار محیط زیست را داد.

طبیعت زیبا و رنج کشیده بلوچستان، زمستان سال گذشته کوچکترین یار خود را از دست داد و ما را بر آن داشت تا با ساخت دبیرستانی پسرانه در روستای ریکوکش که زادگاه زکریا بشیره، کوچکترین همیار محیط زیست ایران است نامش را جاودانه کنیم.

اگر زکریا را در یک روز زمستانی از دست نمی‌دادیم شجاعت و عشقش به طبیعت می‌توانست سال‌ها الگوی صدها و هزاران دختر و پسر ایرانی باشد، حال که زندگی زکریا داستانی متفاوت از آرزوی ما داشت، بر خود واجب دانستیم با ساخت دبیرستانی پسرانه برای روستای او، نوع نگاه زیبای زکریا را زنده نگه داریم و جوانه امید را در دل مردمانش بکاریم و پیام او را به گوش همگان برسانیم که "برای حفاظت از محیط زیست هر کدام از ما در هر سن و سالی می‌توانیم همیار طبیعت و زیست بوم خود باشیم".

شما هم با ما همراه شوید تا دست در دست هم با ساخت یک فضای آموزشی استاندارد که حق اولیه همه کودکان این سرزمین است، شجاعت و عشق به طبیعت را در دل و جان دختران و پسران سرزمین آفتاب جاودانه کنیم.

ما در انجمن حامی باور داریم اگر کودکان ایران به آموزش با کیفیت دسترسی داشته باشند هر کجای این سرزمین پهناور که باشند می‌توانند استعداد و توانایی خود را در راستای آبادانی محل زندگی خود به کار بندند. امید است با حمایت حامیان گرانقدر چون شما مبلغ مورد نیاز برای شروع به ساخت این مدرسه قبل از تابستان جمع آوری شود تا مهرماه 1401 مدرسه زکریا بشیره «کوچکترین همیار محیط زیست ایران» میزبان دوستان پر مهرش باشد.

با امید فردایی روشن برای تمامی فرزندان ایران عزیزچرا در ریکوکش مدرسه می‌سازیم؟

به سیستان و بلوچستان که برویم، در منطقه دشتیاری، روستایی به نام ریکوکش وجود دارد. روستای ریکوکش یکی از روستاهای دهستان باهوکلات است که در نزدیکی رودخانه باهوکلات قرار گرفته است. رودخانه‌ای که زیستگاه تمساح پوزه کوتاه ایرانی، «گاندو» است و این موجود به ظاهر ترسناک و نادر به بخشی از زندگی روزمره اهالی روستا و کودکانش تبدیل شده است.

ریکوکش دویست و پانزده خانوار دارد که جمعیت آنها هزار و صد نفر است. با افزایش جمعیت این روستا مدرسه‌های قدیمی دیگر پاسخگوی نیاز دانش‌آموزان نیست. به ویژه اینکه دانش‌آموزان از روستاهای دیگر نیز برای تحصیل به این مدرسه می‌آیند. با ساخت این مدرسه شش کلاسه، دانش‌آموزان شش روستا می‌توانند از امکانات و خدمات آن بهره برند.

بردن مصالح ساختمانی به ریکوکش به دلیل دور بودن از شهرهای بزرگ استان و سختی در دسترسی، دشوار است. اما با این حال به کمک جامعه محلی، حامیان و سازمان نوسازی این امر امکان‌پذیر می‌شود. در پیشبرد این پروژه چشم امید حامی به مردمان خونگرم ریکوکش است زیرا که اهالی این روستا همچون خانواده‌ای بزرگ در تمام امور با همیاری پیش می‌روند و مشارکت زنان و جوانان نیز در این روستا چشمگیر است. اینجا مدرسه‌ها دور هستند.

شاید بدانید که فاصله روستاها در سیستان و بلوچستان از یکدیگر زیاد است و کودکان و نوجوانانی که در روستای خودشان مدرسه نداشته باشند به دلیل وجود این فاصله زیاد نمی‌توانند از مدرسه روستاهای هم‌جوار استفاده کنند. بنابراین خیلی زود مجبور می‌شوند ترک تحصیل کنند. ریکوکش نیز یکی از همین روستاهاست. به ویژه برای مقطع متوسطه. دانش‌آموزان این روستا برای رسیدن به نزدیک‌ترین مدرسه می‌بایست چهار یا پنج کیلومتر را طی کنند تا به مدرسه برسند. در‌حالی‌که فاصله استاندارد بر اساس اصول مکانیابی کاربری‌های شهری و روستایی حداکثر بین هشتصد تا هزار متر است. منظقه دشتیاری که روستای ریکوکش یکی از روستاهای آن است، از نظر فضای آموزشی مسایلی بسیار جدی دارد، به‌طوری‌که در مهر ماه سال جاری بسیاری از مدارس به صورت سه شیفته شروع به کار کردند. در شهرستان دشتیاری شاخص‌های فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز بسیار پایین و زیر یک مترمربع است. این عدد از میانگین کشوری که حدود 5 مترمربع برای هر دانش‌آموز است بسیار پایین‌تر است.

طبق آخرین گزارش انجمن حامی مبلغ 2.339.000.000 تومان برای این کمپین توسط انجمن حامی و از طریق نیکوکاران و خیرین گرامی جمع شده است که 75 درصد از مبلغ مورد نیاز است. امیدواریم با همکاری و یاری شما عزیزان هرچه زودتر مبلغ باقی مانده نیز برای تکمیل ساخت مدرسه تامین شود.

از میان اخبار

(ویدئو) برخورد شدید خودروی لوکس لوتوس اگزیج به تیر چراغ برق

(ویدئو) نجات بوفالوی در حال خورده شدن از چنگال 10 شیر